niksal
Medlem
Usch vad svårt det är att hitta rätt forum för dessa "jämförelser".
Nåja, det ser ut som om jag skulle få göra några (3-4 stycken) för mig mycket sällsynta TATL flyg t/r i höst. Det skulle närmast vara mellan Norden och Toronto. Så jag har lite kollat för skojs skull vilka möjligheter som finns. Som EBG skulle jag gärna hålla mig till *A och helst SK men min arbetsgivares travel policy är inte så hemskt flexibel. Det är billigast, men på långa flyg kan tidtabell och flexibilitet komma i fråga. Även "Economy Plus" kan vara tillåtet om priset är ok.
Till min stora förvåning så skulle jag kunna flyga BA WT+ för så gott som samma pris som vilket som annat flygbolags normala Economy (ca 1300€ t/r beroende på dagar etc)! Hur är det möjligt? SAS "motsvarande", visserligen med 2 byten, Economy Extra är minst dubbelt dyrare (2800€+). Jämför jag päron och äpplen?
Air Canada har ju direktflyg från Köpenhamn, men jag har kollat några dagar i slutet av juli och det verkar finnas endast C klass till salu, och det får jag nog argumentera hårt för om jag skall få det igenom...
Så är detta en no-brainer för mig? Skaffa ett BAEC kort och börja flyga först med ingen status WT+ och så småningom jobba upp mig till hoppeligen Silver? Eller samla på mitt AY kort och troligtvis där också då endast komma upp till Silver? Troligtvis kommer jag att återgå sedan till mitt intra-norden resande främst med SK/KF så jag gör inte så hemskt mycket med OW status senare.
Ni som behöver datum för att ge råd kan t.ex. använda sista helgen i juli för avfärd och ca 22 augusti som retur.
Tacksam för tips/idéer etc!
Niksal
Nåja, det ser ut som om jag skulle få göra några (3-4 stycken) för mig mycket sällsynta TATL flyg t/r i höst. Det skulle närmast vara mellan Norden och Toronto. Så jag har lite kollat för skojs skull vilka möjligheter som finns. Som EBG skulle jag gärna hålla mig till *A och helst SK men min arbetsgivares travel policy är inte så hemskt flexibel. Det är billigast, men på långa flyg kan tidtabell och flexibilitet komma i fråga. Även "Economy Plus" kan vara tillåtet om priset är ok.
Till min stora förvåning så skulle jag kunna flyga BA WT+ för så gott som samma pris som vilket som annat flygbolags normala Economy (ca 1300€ t/r beroende på dagar etc)! Hur är det möjligt? SAS "motsvarande", visserligen med 2 byten, Economy Extra är minst dubbelt dyrare (2800€+). Jämför jag päron och äpplen?
Air Canada har ju direktflyg från Köpenhamn, men jag har kollat några dagar i slutet av juli och det verkar finnas endast C klass till salu, och det får jag nog argumentera hårt för om jag skall få det igenom...
Så är detta en no-brainer för mig? Skaffa ett BAEC kort och börja flyga först med ingen status WT+ och så småningom jobba upp mig till hoppeligen Silver? Eller samla på mitt AY kort och troligtvis där också då endast komma upp till Silver? Troligtvis kommer jag att återgå sedan till mitt intra-norden resande främst med SK/KF så jag gör inte så hemskt mycket med OW status senare.
Ni som behöver datum för att ge råd kan t.ex. använda sista helgen i juli för avfärd och ca 22 augusti som retur.
Tacksam för tips/idéer etc!
Niksal