Senaste nytt

Har SWISS ett gravt eftersatt IT-system?

Tjaeng

Medlem
Bakgrund: Med en bokning från februari då SWISS hade sitt inaugural offer till Beijing för 12000-ish SEK ska jag flyga ARN-ZRH-PEK i C (bokn.klass P) imorgon. ARN-ZRH flygs av SAS som en LX-codeshare.

Händelseförlopp:

* På morgonen ser jag att inget check-in-mejl har kommit

* Jag går in på SWISS hemsida, som säger att web checkin ej är möjligt på codeshareflygningar

* Jag väntar till eftermiddagen för att se hur det blir med ZRH-PEK, då jag är rätt mån om att boka en bra plats i C-kabinen

* På eftermiddagen (dvs när det är checkin-time för ZRH-PEK-segmentet) lyckas jag på något vänster checka in på endast andra segmentet, med pre-assigned plats på 10K, boardingkort går dock ej att generera. Jag ringer supporten som säger att jag måste checka in på flygplatsen, och att de inte ser någon aktiv incheckning gjord på nätet.

* Med samma bokningsinformation försöker jag checka in på sas.se (på swiss stod något om att "operating airline may have possibilities for online check in"), och förvånas av att det går att checka in samt välja plats på båda segmenten, samt att jag t.om kan välja plats 4A, dvs första raden i C-kabinen som normalt är reserverad för M&M senator/HON på sträckan ZRH-PEK (är EBG men ej senator). Byter även 5F mot 1C på ARN-ZRH. (För de som inte vet är 4-6-8-10-12A de enda sätena med både gång och fönster samt bord på vardera sida av sätet på samma gång. 6A och 8A saknar ett fönster, medan rad 4-5 ligger i en separat minikabin. Det går alltså nästan objektivt att säga att 4A är det allra bästa C-sätet om man flyger ensam).

* Sagt och gjort så blir jag lite misstänksam igen, och ringer ånyo Swiss customer service. De hittar fortfarande ingen gjord checkin varken på det första eller andra segmentet, och ser ej heller att jag ändrat säte från 10K till 4A (däremot ser de att 4A nu är bokad och ej blockad som resten av rad 4 fortfarande är). Efter en massa väntande medan snubben pratar med en supervisor får jag veta att de inte kan se mycket av aktuell information i realtid borta på bokningscentralen. Får dock beskedet att min checkin på SAS med största sannolikhet gäller.


Har någon annan råkat ut för något liknande? Att Swiss inte har någon teknisk plattform för val av säte före check-in-tiden börjar är också lite stenålders kan man tycka. Fast om jag nu på något skumt sätt lyckats byta 5F och 10K mot 1C resp 4A borde jag väl egentligen inte klaga. Vad tror experterna här inne om sannolikheten att det blir tråkigheter för mig och min ad hoc-BP vid baggage dropoff eller boarding?
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Inga problem att checka in på sas.se och välja plats om första segmentet utförs av SAS. Har iofs bara flugit intra-europa med Swiss och där finns väl inga blockade platser så jag vet inte vad som skulle kunna hända vid boarding av long-haul där det finns vissa säten med högre status.

Gjorde en MR ARN-ZRH-MXP-ZRH-ARN härom månaden och det gick att checka in de tre första segmenten på sas.se. Var dock tvungen att checka in separat på ZRH-ARN pga att ZRH har ett eget incheckningssystem och i MXP fick jag ett nytt boardingpass eftersom de inte kunde läsa streckkoden på mitt A4-papper.
 

Igorius

Medlem
Trist! Flög själv samma sträcka för två veckor sedan, och hade då inga problem med online-incheckning som sådan. Håller med om att det är primitivt att inte kunna välja säte online innan incheckning. Reserverade själv 5 D-G (som funkar bra om man är två som reser) några veckor tidigare över telefon - något omständigt. Lycka till med placeringen!
 
Bör kanske läggas till att det gäller endast LX A343 och raderna 4 och 5 är enda som är före vingen. Det kan vara bra att veta för de som tycker om att ta bilder.
Att det finns minst 5 rader i C på ett SK plan till ZRH förvånar mig. Det innebär ju minst 6 passagerare i denna kabin.
 

Tjaeng

Medlem
Trist! Flög själv samma sträcka för två veckor sedan, och hade då inga problem med online-incheckning som sådan. Håller med om att det är primitivt att inte kunna välja säte online innan incheckning.

Klart att det var SK-codeshare som ställde till det för min del, det finns säkert någon hyfsat vettig förklaring till varför det inte erbjöds någon web check.in där. Att customer service däremot inte kan se sätesval och check-in i realtid på sina datorer känns dock lite mera oförklarligt.
 

agehall

Medlem
LX system är kasst på att prata med omvärlden. Det brukar alltid strula när man flyger med SK-codeshares ner till ZRH tycker jag, men oftast kan det lösas på ARN.
 

Bwan

Medlem
Det låter ju inte alls bra. Flyger för första gången med LX i C till HKG snart, och hur jag än försökte vrida och vända på det så blev det en SK-codeshare på ARN-ZRH. Fick inget amadeus nr, då ringde jag helt enkelt till SWISS och reserverade mina platser.

Är det lika bra att strunta i OLCI måntro? Och helt enkelt checka in på plats. Vill absolut inte missa mina platser av någon anledning.
 

Tjaeng

Medlem
Det löste sig galant, fick inte båda segmenten på samma BP pga att ZRH har eget system, men plats 4A var bokad åt mig vid när jag gick till transferdisk. F.ö helt fullsatt plan I både C och F sånär som på sätena precis bakom mig; paret som skulle sitta där hade försökte visst resa på redan förverkade one-entry-visum. Aj, aj... Deras tantrum vid boarding var inte trevligt att titta på.

Flygresan i stort var nästan perfekt utom att müslin var geggig och färdigblandad (Schweizare kanske äter den så?). Sov som en stock från det att de plockade bort avec-glaset till det att frukostvagnen körde fram.

Fick dessutom 3750 eb-poäng för Arn-ZRH-segmentet som EBG.
 
Toppen