Senaste nytt

SAS - Världens punktligaste flygbolag

Jacob

Medlem
SAS fortsätter att rapportera god punktlighet. Under maj månad avgick 92,38 procent av flygen i tid vilket gjorde SAS för andra månaden i rad till det punktligaste flygbolaget i världen bland de större flygbolagen. Statistiken kommer från den oberoende källan Flightstats. Även Blue1 och Widerøe presterade bra med en punktlighet på 93,69 respektive 93,62 procent.…
 

Jacob

Medlem
Även i maj månad nådde SAS höga siffror i sin punktlighet. Totalt avgick 92,38 procent av flygen i tid vilket gjorde SAS till det punktligaste flygbolaget i världen bland de större flygbolagen. Statistiken kommer från den oberoende källan Flightstats.

Även Blue1 och Widerøe presterade bra med en punktlighet på 93,69 respektive 93,62 procent.

Det är andra månaden i rad som SAS blivit utsett till världens punktligaste flygbolag, dessutom med förbättrade siffror. Punktligheten förbättrades med 1,6 procentenheter från 90,78 procent i april. SAS var det enda bland de större flygbolagen som nådde en punktlighet över 90 procent.
 

Jonas C

Medlem
Fast ibland känns det som om man lägger till ett par minuter på tidtabell för att "hinna vara punktliga" :rolleyes:

Jo visst det hör ju snarare till regel än undantag. T.ex på sträckan ARN-FRA så tar LH 2h 05m, medan SAS tar 2h 15m.
Lite märkligare är det dock på ARN-AMS, där SAS tar 1h 55m, medan KLM tar 2h 05m.
 

henrik l

Medlem
För att inte tala om Ryan Air, som när dom t ex avgår i tid mellan GOT/NYO-TPS alltid kommer fram 20-25 min tidigare.
 

Airbus747

Medlem
Riggade tidtabeller.
Bevisligen går det inte att tjäna pengar på punktlighet.
Men ett koncept där kunden kommer i första hand,,,där finns pengar att tjäna.
Och vad vi alla vet,,, marknaden bestämmer, d v s kunden avgör vem som tjänar mest.
 

vicce

Medlem
De är bra på att påpeka det också, varje gång de kommer i tid. Flög med Malmö Aviation i söndags, och landade 15 minuter innan tid i tidtabell. Inte ett knyst om det :)
 

Stefan62

Medlem
För någon vecka sedan reste jag BCN-LIS-BCN med TAP och förvånades över att flygtiden var 2 h enligt tidtabellen, när faktisk flygtid endast är 1 h 15 min.

Jag tänkte att de gör så för att garanterat vara framme i tid - för ankomsttiden är ju viktigare än avgångstiden.

Nåväl det hjälpte inte när det gäller TAP - ca 2 h försening båda vägarna och utan förklaring.
 

Bergp

Medlem
De är bra på att påpeka det också, varje gång de kommer i tid. Flög med Malmö Aviation i söndags, och landade 15 minuter innan tid i tidtabell. Inte ett knyst om det :)

Kan tycka att det är märkligt när man inte påpekar landning enligt eller före tidtabell. Det är ju bra marknadsföring inför ett 100-tal resenärer utan kostnad.
 
Jag tycker det är många som är "Punktligaste bolag". Har för mig att Malmö Aviation också brukar påstå att de är punkligast, men i vilket sammanhang är jag osäker på. Sen vill jag även påstå att det är något annat bolag i Europa som säger samma sak...
 
Toppen