Senaste nytt

Boka bonusresa på väntelista?

Yekermo

Medlem
Jag läste just nedanstående text i Ben Schlappig's blogg (Five Tips For Booking Award Tickets). Är det någon som har erfarenhet av detta och isåfall vilka flygbolag det fungerar på? Vore ju tråkigt att få betala First-poäng om man tillslut hamnar i Y, men det kan vara värt att boka C med god chans på F och få betala för F, med tanke på hur svårt det är att få F på många rutter.

Don’t be afraid to wait list.

Many (though not all) airlines will allow you to wait list for a higher class of service, which is often a good idea. As an example, say you’re traveling to Australia on United in the high season, and really want to fly first class. First class award space is almost impossible to come by, so your best option would be to waitlist. If you’re starting in New York, for example, you would be confirmed in first class from New York to Los Angeles (if there was award space in first class) and then possibly economy from Los Angeles to Sydney (if there was award space in economy class). This method might require you to sweat it out, as the wait list might not clear until close to departure. It could clear a few days out, or it could clear at the airport. The nice thing about wait listing is that you’re treated as a “paid” first class passenger for the purpose of the wait list, so you would clear ahead of anyone trying to upgrade into first class once at the airport. I’ve done this for many people, and it has never failed.
 

rob74

Medlem
Jag ville boka HND-FRA för att testa ANA's nya B787. Enligt US Airways hade de ingen plats i C på Award. (SAS hade det, men i detta fall är allt annat på resan bokat med US Miles.) US hade platser att boka i economy och då hela resan är bokad i First så hade jag kunnat ha is i magen och boka economy för att sedan förmodligen kostnadsfritt flytta upp till C på samma flygavgång. De sa att de skulle underrätta mig om det blev en stol tillgänglig.
Tyckte dock det var bättre att säkra en stol i F med TG på BKK-FRA istället... :)
 

Yekermo

Medlem
Jag funderar på att boka award med US DM till Sydafrika och hittar C med både LX och SAA. Nu har ju SAA visserligen ingen First men Swiss har ju en rätt trevlig sådan och tycker det kan vara värt att chansa eftersom sannolikheten nog är ganska stor att bli placerad i F med sådan taktik?
 

Roger J

Medlem
Exempelvis SAS Eurobonus tillåter inte väntelista på bonusbiljetter. Men andra bolag är bättre på detta, speciellt de amerikanska.
En gång var jag bokad på en SAS-award med Air Canada i I-klass (Business), men ett segment var bokat i X-klass (Economy) eftersom det inte fanns tillgänglighet. Jag påpekade detta för check-in i YYZ (Toronto) och vid gaten ropade de upp mitt namn och jag fick en upgrade till Business.
Denna ordnade uppgraderingskultur finns ju inte här i Europa. Tvivlar på att exempelvis SAS eller Lufthansa hade hanterat en bonusbiljett från Air Canada eller United på det fina sättet.
 

Gnopps

Medlem
Dels måste det flygande bolaget tillåta väntelista på sina bonusplatser och dels måste det bokande bolaget tillåta att man väntelistar bonusbiljetter. Är dessa två krav uppfyllda är det inga problem, jag har gjort det med en del flygbolag. Det är bara att ringa och höra!

Ett tips: Även om man är väntelistad kan det ibland hända att platsen man blir ha blir ledig trots att man fortfarande är väntelistad. Det lönar sig alltså att ändå kolla platstillgång lite då och då för säkerhets skull.
 

rob74

Medlem
Är det inte så hos t ex US Airways, att om du bokar en lägre klass och sedan upptäcker att högre klass har lediga stolar, så biljetteras allt om från början, med avgifter och annat som följd?
Men har du redan bokat hela resan i den högre klassen och en sträcka endast har economy, så behåller du biljetten och blir uppflyttad utan kostnad om en stol blir ledig i högre klass, förutsatt att det är på exakt samma flight?
 

Magino

Medlem
Är det inte så hos t ex US Airways, att om du bokar en lägre klass och sedan upptäcker att högre klass har lediga stolar, så biljetteras allt om från början, med avgifter och annat som följd?
Men har du redan bokat hela resan i den högre klassen och en sträcka endast har economy, så behåller du biljetten och blir uppflyttad utan kostnad om en stol blir ledig i högre klass, förutsatt att det är på exakt samma flight?

Vad jag har läst ska detta stämma.
 

Dr. Miles

Expert
Är det inte så hos t ex US Airways, att om du bokar en lägre klass och sedan upptäcker att högre klass har lediga stolar, så biljetteras allt om från början, med avgifter och annat som följd?
Men har du redan bokat hela resan i den högre klassen och en sträcka endast har economy, så behåller du biljetten och blir uppflyttad utan kostnad om en stol blir ledig i högre klass, förutsatt att det är på exakt samma flight?

Vad jag har läst ska detta stämma.
Ja det stämmer.

T ex

2012-06-10
LH805 C
Stockholm-Frankfurt:

2012-06-10
LH772 C
Frankfurt-Bangkok


2012-06-20
TG920 F
Bangkok-Frankfurt

2012-06-21
LH800 C
Frankfurt-Stockholm​

Då har man betalat First class award för hela resan och om du hittar F award plats på LH772 på den 2012-06-10 senare, kan du ändra till F utan kostnad.
Men inte till andra flight eller till andra datum. I så fall måste du betala 150 USD.
 
Toppen