Senaste nytt

SAS Business & SWISS First class: GOT-CPH-ZRH-DXB som resmål...

MarcusC

Medlem
Blir inte bättre här på businessclass.se än ytterligare en reserapport från Swiss !!

Blev en tidig söndagmorgon för mig på Landvetter för att flyga med SK1439. Separat bokning GOT-CPH ( Då det inte riktigt vill sig boka LX bästa pris kategorier på code share från GOT, så jag ser väldigt gärna at LX nu tar över efter City Airline / Skyways GOT-ZRH!!)

Hade inget bagage och med smartpass var det bara gå direkt till säkerhetskontrollen som flöt på snabbt. En kort visit i SAS loungen för en frukostmacka och lite juice.

Normalt har SK 2 morgonavgångar till CPH från Göteborg, men Söndagar bara en. Relativt full flight, endast 3 rader extra där jag fick vara själv, ingen stor skillnad ombord på SAS CRJ900, och frukosten är den "vanliga" croissanten. Apron position för morgonflighten bredvid OS Fokker70 ( Som sorgligt nog försvinner från GOT 1/6...)

SAS GOT.jpg os got.jpg

I god SAS vana landar vi före tidtabell i CPH, eftersom jag har dryga 2 timmar till nästa flight till ZRH så gör det inte mycket vi ankommer längts bort vid A piren ( Inrikes CPH typ!!) Blir en promenad till Sas Loungerna och lite mer frukost i Scandinavian Loungen som är relativt stilla denna Söndag morgon.

lx cph.jpg lx breakfast.jpg


Vid Swiss gate är det lite smårörigt, flighten verkar uppenbarligen lätt överbokad och Menzies som hanteras LX på CPH ( Förstår inte varför LX envisas med att inte gå över till gemensam star alliance hantering ?? ) så verkar gate personalen stressad och förvirrad. Man håller på med två pasagerar ang ev ombokning pga överbokning. När jag kommit ombord o satt mig på 3F, kommer markpersonal ombord till passageraren på 4D ( Första raden i Ekonomi) och säger han skall följa med, han skall till Barcelona och de bokar om honom till Vueling :) ( Förvisso direkt men knappast LX service ) Han protesterar lite grann och säger han ska möta kollegor i ZRH, men likväl får han följa med av.... Vad jag inte förstår är varför man inte erbjuder passagerare frivillig ombokning innan, men här verkade man lätt panikslagna och tyckte man ändå löste det bra i och med passageraren bokades om till direktflight ?!
Nåväl bra service ombord med erbjudande om tidningar, en vattenflaska etc. Vi blir ca 10 minuter sena ut från CPH pga passagerarstrulet innan boarding completed. Blir serverad den något märkliga frukosten som omtalats i övriga LX reserapporter på sistonde.(Nån form av rabarber/hallon? youghurt,ostar,keso) Ca 1:30 flygtild till ZRH där vi ankommer A-gaterna. Hinner med en snabb visit i LX First Class lounge, den är inte på långa vägar som Lufthansas men ändå en trevlig lounge. Väldigt mycket folk denna söndag förmiddag så det blir ett glas champagne och lite choklad. Som F passagerare erbjuder Swiss minibusstransfer till E gaterna dock inte direkt till flighten. Med separat passkontroll och bestämd tid för transfern så man kan planera sitt lounge besök på bästa vis !!

zrh.jpg takeoff.jpg bbi.jpg

Aldrig tråkigt gå ombord på Swiss A330 med ett F Boarding pass i handen ( Plats 1 A). Väl ombord serveras canape & Champagne. Amenity kit delas ut ( Dock ingen pyamas på denna dag flight till DXB, stolsgrannen i mitten frågade dock och fick en !!) Swiss amenity kit i F är av mycket högre klas än Lufthansas med bl.a La Praire produkter. LX Serverar Laurent-perrier Grand Siecle Chapmpagne.

Efter start från ZRH ut över Bodensjön och in över Österrike och Innsburck försvnner tyvärr alperna i moln och det blir ganska turbulent. Flygvärdinnorna dukar upp ett perfekt serveringsbord med duk, kryddor, olivolja, brödkort etc. Mer eller mindre perfekt i mit tycke. Till detta väljer jag lite utsökt Balik Laxfile, samt en Sparrissoppa. Det är så bra det kan bli ombord !
soup.jpg lxff.jpg lxf.jpg

Efter detta huvudrätt jag lämnar översättning fri ( Loin of lamb with Taggia olive crust, Formaggini cheese, Rosemayr potaties, beans with raisins. Efter middagen en utsökt ostbricka med "swiss artisian cheese ( För övrigt en hel sida i meny bladet om ostarna, dagens urval från Ticino regionen ) ". Vad mer kan man önska, tja...lite dessert också. (Amaretti cake with passion fruit mousse , Raspberry icecream)

main.jpg dessert.jpg cheese.jpg

I dryckesväg prövade ja förutom Champagne följande rödvin;
Schweiz; Casimiro Svizzera Italiana IGT 2009, samt La Chapelle De La Mission, Pessac-Leognan AOC, 2007, Frankrike.
Till desserten blev det även en Macallan 18 årig Whisky.

Passande nog fick det bli Mission Imnpossible 4 , vilket ju var lämplig med tanke på den är inspelad i Dubai med Burj Khalifa som en betydande byggnad.

Kan inte säga mycket mer än att Swiss First Class är en suverän produkt. Suverän personal, underbar stol, fantastisk flygplansmat. Ja det mesta bara flyter på. Det enda lilla jag skulle kunna anmärka är att man bara har en toalett i F kabinen, och den är inget speciellt i F sammanhan ( Tom SAS Business på A330/340 har klart bättre toaletter....!!)

Denna resan var vi 5 personer i F kabinen så det var aldrig någon kö eller så. Tyvärr är en resa ZRH-DXB alltför kort i F, knappa 6 timmars flygtid och då var vi ändå lite sena iväg från Zurich pga slottid.

Bilderna är Iphone bilder så kvaliten därefter.

lx wing.jpg dxb.jpg
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag gillar verkligen bilden på Burj Khalifa. Jag har aldrig lyckats få en riktigt bra bild på den för varje gång jag varit där med kameran, så har det varit dis i luften.
 

MarcusC

Medlem
Jag gillar verkligen bilden på Burj Khalifa. Jag har aldrig lyckats få en riktigt bra bild på den för varje gång jag varit där med kameran, så har det varit dis i luften.

Tack...det är en "simpel" bild tagen från metro stationen på eftermiddagen Alla plockade med sina kameror så jag tänkte jag får väl ta en bild jag med ! Byggnaden är ofattbart hög......Nästa gång jag är i Dubai får jag väl försöka se till att ta mig upp i den också.
 

Palazzi

Medlem
Väldigt trevlig rapport!

Du lyckades få in mina favoriträtter. Såväl sparrissoppa som lamm är något jag hemskt gärna avnjuter :)
 

Jonas C

Medlem
Trevligt Reportage! Lite märkligt av markpersonalen att bara komma på och plocka av passageraren till BCN från flyget. Jag hade rent av blivit vansinnig om någon bara kom och plockade av mig och satte mig på ett ruttet LCC. Hoppas att mannen fick kompensation för att ha blivit av med den produkt som han faktiskt betalat för... Dom borde kompensera honom riktigt bra!

Servicen på LX F såg som vanligt underbar ut! Dock stör jag mig ändå på att de inte har "riktiga" salta kex till osten, utan bara dom där smaklösa havre kexen. Lite smått ironiskt att de inte erbjuder ett ordentligt urval av kex, då det trots allt är ett Schweiziskt flygbolag... Ett land där ost betraktas som heligt ;)

Apropå amenity kits i LX F, så träffade jag faktiskt vice marknadschef på företaget Bally som tillverkar kiten. Hon jobbade tidigare på Bvlgari, och hade tydligen specialiserat sig på just amenity kits. Fick bland annat reda på företagets framtida planer att försöka få kitten även på Emirates och Singapore Airlines, ska bli spännande att se om de lyckas. :)

//Jonas
 

MarcusC

Medlem
Trevligt Reportage! Lite märkligt av markpersonalen att bara komma på och plocka av passageraren till BCN från flyget. Jag hade rent av blivit vansinnig om någon bara kom och plockade av mig och satte mig på ett ruttet LCC. Hoppas att mannen fick kompensation för att ha blivit av med den produkt som han faktiskt betalat för... Dom borde kompensera honom riktigt bra!

Servicen på LX F såg som vanligt underbar ut! Dock stör jag mig ändå på att de inte har "riktiga" salta kex till osten, utan bara dom där smaklösa havre kexen. Lite smått ironiskt att de inte erbjuder ett ordentligt urval av kex, då det trots allt är ett Schweiziskt flygbolag... Ett land där ost betraktas som heligt ;)

Apropå amenity kits i LX F, så träffade jag faktiskt vice marknadschef på företaget Bally som tillverkar kiten. Hon jobbade tidigare på Bvlgari, och hade tydligen specialiserat sig på just amenity kits. Fick bland annat reda på företagets framtida planer att försöka få kitten även på Emirates och Singapore Airlines, ska bli spännande att se om de lyckas. :)

//Jonas

Väldigt märkligt att inte detta löstes innan boarding tycker jag med. Blev ju lite konstig stämning ombord, kabinchefen frågade dock passageraren om han var ok med "avlastningen" och han var väl inte nöjd men satte sig inte på tvären heller. Min stolsggranne frågade varför han inte kunde få sitta mellan oss, med tanke på seatblock :). Vilket crew sa nej till! Hade funderingar själv på att fråga om man inte kunde fått jumpseat i cockpit istället men kom aldrig till skott.

Angående kexen är det en intressant iaktagelse, där de ju borde kunna ha ett lite bättre utbud kan tyckas!

Intressant höra om amenity kits, Swiss erbjuder ju ett klart mycket vassare än Lufthansa. Intressant se var det slutar, vissa bolag verkar ha fokus på dessa medans andra (LH inte verkar bry sig längre?)
 

agehall

Medlem
Det tråkiga med Burj Khalifa är att utsiktsplatsen ligger på typ 300m, så man får inte åka speciellt högt upp i den. Dessutm vill jag minnas att det är relativt dyrt. Därför har jag aldrig varit uppe i den.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för trevlig läsning.
Jag försöker klämma in SWISS First nästa gång jag tar ut bonusresa med US Airways miles. :)
 

Najk

Medlem
GOT-CPH-ZRH-DXB (LX F) som resmål...

Har för mig att observation deck på Burj Kalifa är ca 450m och kostade ca 200 SEK.
 
Toppen