Senaste nytt

SJ Prio Svart och byte av avgång

Jönsson

Medlem
Bumpar en gammal tråd då jag har märkt att detta med avgångsbyte som svart prio har blivit allt smidigare.

Har nyttjat bytesrätten ett par gånger i veckan under några års tid nu och det har de senaste två åren varit helt problemfria. Nu för tiden ser kundtjänst direkt i sitt system, när jag ringer, att jag har svart prio. Det har ibland tom varit så att jag har blivit uppgraderad när jag har begärt avgångsbyte, de gånger jag inte har haft en förstaklassbiljett. SJ sköter detta exemplariskt. Samma sak gäller tågvärden de gånger jag frågar om avgångsbyte direkt på plattformen. Kunskapen hos personalen har märkbart ökat.
 

Hachans

Medlem
Bumpar en gammal tråd då jag har märkt att detta med avgångsbyte som svart prio har blivit allt smidigare.

Har nyttjat bytesrätten ett par gånger i veckan under några års tid nu och det har de senaste två åren varit helt problemfria. Nu för tiden ser kundtjänst direkt i sitt system, när jag ringer, att jag har svart prio. Det har ibland tom varit så att jag har blivit uppgraderad när jag har begärt avgångsbyte, de gånger jag inte har haft en förstaklassbiljett. SJ sköter detta exemplariskt. Samma sak gäller tågvärden de gånger jag frågar om avgångsbyte direkt på plattformen. Kunskapen hos personalen har märkbart ökat.

De har verkligen förbättra rutinerna för det. Tidigare skulle man ju leta upp en tågvärd på vinst och förlust och fråga om man fick följa med. Nu har de formaliserat gången lite.

Medlemsförmån Svart nivå: Ändra avgångstid - SJ
 

henrik l

Medlem
Om jag inte minns helt fel har jag vid tillfälle mitt på eftermiddagen lyckats byta till en tidigare avgång med X2000 från Västtrafik/Regionaltåg från Gbg till Skövde genom att vifta med det svarta kortet och skrapa med foten och säga att det ska ju egentligen inte gå, men skulle ni kunna tänka er...:)
 

Hachans

Medlem
Om jag inte minns helt fel har jag vid tillfälle mitt på eftermiddagen lyckats byta till en tidigare avgång med X2000 från Västtrafik/Regionaltåg från Gbg till Skövde genom att vifta med det svarta kortet och skrapa med foten och säga att det ska ju egentligen inte gå, men skulle ni kunna tänka er...:)

SJ är mer och mer måna om sina kunder.

Och har man årskort verkar de ha börjat med recognition också. Jag har blivit tilltalad med namn flera gånger, det tycker jag är trevligt.
 

intuition

Medlem
Visserligen en äldre tråd men känner att det var här min kommentar passar bäst.

Det fria bytet av avgång fungerar inte när man bokat någon form av kampanj-biljett. Valet att byta avgång dyker då helt enkelt inte upp i bokningen. Första gången det hände mig trodde jag det var en tillfällighet, men nu har jag observerat det fler gånger, så därav slutsatsen att det är "Kampanj" som gör det.

En gång var det en biljett bokad med coop-rabatt, och där förstår jag det lite, eftersom det är ett rabatterat pris med krav på förköp. (Sedan ringde jag ringde in och kundtjänst bytte avgång till mig utan besvär iaf).

Men en annan gång med "kampanj-biljett", där det enda med kampanjen var några extra poäng. Dvs inget special-pris eller förköps krav, så där var det rätt störigt att inte få lov att byta avgång. Andra exempel på när biljetten kallas kampanj och är blockad från byte av avgång är man bokat vuxen+barn.

Så även om kundtjänst kanske kan fixa det kan det vara en grej att tänka på: om man är ganska säker på att man behöver byta avgång kan det vara klokt att spara en kampanjkod till en annan resa.
 

airac

Medlem
Visserligen en äldre tråd men känner att det var här min kommentar passar bäst.

Det fria bytet av avgång fungerar inte när man bokat någon form av kampanj-biljett. Valet att byta avgång dyker då helt enkelt inte upp i bokningen. Första gången det hände mig trodde jag det var en tillfällighet, men nu har jag observerat det fler gånger, så därav slutsatsen att det är "Kampanj" som gör det.

... (Sedan ringde jag ringde in och kundtjänst bytte avgång till mig utan besvär iaf).
Stämmer. Dessa biljetter kan man inte byta själv i appen, men förmånen gäller som vanligt när man pratar med kundtjänsten eller tågvärd. Jag brukar fråga på Facebook Messenger chat (när jag har hyfsad med tid på mig), det lösas oftast ganska fort.
 

intuition

Medlem
Är det någon som vet om man kan nyttja förmånen "byte avgång" om man är flera bokade på samma biljett?
Tex om jag som svart reser med ett barn som så, kan jag byta avgång för båda?
 

airac

Medlem
Är det någon som vet om man kan nyttja förmånen "byte avgång" om man är flera bokade på samma biljett?
Tex om jag som svart reser med ett barn som så, kan jag byta avgång för båda?
Nej, gäller bara dig själv i teorin. Jag har dock i praktiken ibland tillåts annat än teorin av tågvärd eller kundtjänst men det går inte att fixa själv i appen. Dock aldrig provat med flera resenärer inblandade, men t.ex. fått åka snabbtåg på 'vanlig' biljett.
 
Toppen