Senaste nytt

Vilken söksida för flygbiljetter tycker du är bäst?

Bryant

Medlem
Hej!

Jag har sett här i trådarna att ni använder er av olika sidor för att söka biljetter.
Nu undrar jag vilken du tycker är bäst?

Själv har jag länge använt reseguiden.se men det senaste året använder jag mig till 95% av skyscanner.se. Den sidan ger fler olika alternativ, och den har fler LCC än övriga sidor jag sett. Med olika alternativ menar jag då tex: På ARN-PMI kan ett alternativ bli Norwegian+Vueling+Air Eurpoa+Air Berlin. Biljetterna måste bokas separat men för oss som vill flyga så många olika bolag som möjligt kan det vara ett bra hjälpmedel ;).
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag använder alltid ITA numera då jag söker "alltid" på affärsklass. Ett mycket bra verktyg...
 

Dr. Miles

Expert
Detta kanske inte hjälper för de flesta, men när mitt jobb hade avtal med "TQ 3 Travel Solutions" för några år sedan, hade de riktig bra bokningsmotor.

1, Har möjlighet att visa/boka add-on biljetter
T ex: Om jag ville flyga mellan Stockholm och Tokyo t/r, visade inte bara traditionella biljetter, utan även med så kallad add-on biljetter.
Ibland är det så att t ex London-Tokyo är väsentligt billigare än Stockholm-Tokyo och vissa flygpriser tillåter add-on(en extra t/r biljett antingen i början eller i slutet av resan).

En gång fick jag ca 7,000 SEK inkl skatter med ANA via London, medans andra biljetter med samma resedatum kostade 12,000 SEK och uppåt.

-
2, Kunde visa/boka t/r biljett även om jag sökte enkelresa
Denna sökningmotor visade inte bara vanliga enkelresa priser, utan även vanliga t/r biljetter.
Efter jag har flugit ditvägen räckte det att skicka ett SMS till resebyrån. De avbokade returresan.

-
3, Kunde boka privatressor med avtalspris men betalning med eget kreditkort
Vissa resebyrå kan inte erbjuda företagsanställda att betala med sitt kort.
Men hos TQ 3 kunde man. Jag bokade många roliga resor med deras bokningsmotor! :cool:
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Hej,

Jag använder alltid ITA numera då jag söker "alltid" på affärsklass. Ett mycket bra verktyg...

Hej!

ITA kände jag inte till förrän jag började läsa här på BC. Den har snabbt blivit en favorit men jag har aldrig bokat något jag hittat där än. Mest letat efter olika alternativ. Under hösten tror jag att jag kommer att använda mig av det verktyget fullt ut för första gången, då jag planerar en resa till Brasilen under hösten och Thailand under våren. Använde skyscanner senast igår för att boka två enkla till LHR. Ville komma undan så billigt som möjligt...
 

Jacob

Medlem
För tjänsteresor har vi en dedikerad resebyrå som allt ska gå igenom, så inte mycket till alternativ.

I övrigt är jag en person som har ganska specifika önskemål på vad jag vill ha, så högt på listan är sidor som erbjuder avancerade sökfunktioner eller multisegment bokningar.
Men en multisegment funktion kan man även för enkla tur och returresor påverka vilka flyg man får och hur långa transfers man vill ha. Vill man exempelvis ha en transfer på 8 timmar för att hinna in till centrum och tillbaka går det enkelt att boka, även om det finns väsentligt kortare transfers.
De flesta vanliga bokningssidorna söker nästan alltid efter de billigaste biljetterna och de snabbaste anslutningarna, och det kanske inte alltid är vad man söker.

ITA Software har jag använt mig en del av, har faktiskt en bokning som ligger hos en resebyrå i skrivande stund. Väntar på en prisuppgift så får vi se hur nära den är vad ITA räknat fram.

Expedia är också en sida jag använt mig mycket av, nuförtiden finns ju även en svensk version, tidigare fick man använda den brittiska eller ameriskanska sidan. Ganska flexibel sökfunktion och dessutom går det att göra multisegment bokningar.

Amerikanska Orbitz har en riktigt bra och avancerad bokningsfunktion som ganska mycket liknar ITA software där man klickar fram segment för segment (och i valfri ordning) samtidigt som priset uppdateras beroende på vilka kombinationer man valt. Men alla priser blir förstås i USD.

I övrigt blir det ganska ofta bokning direkt via flygbolagen t.ex. SAS eller Lufthansas hemsida.
 

Gnopps

Medlem
matrix.itasoftware.com - trots en del begränsingar med vad den klarar av att visa så är motorn oslagbar när det gäller att hitta bra kombinationer och priser

momondo.com och kayak.com - bra jämförelsesidor

Skyscanner är också bra när det gäller lågkostnadsbolag även om en del kommer upp på momondo också.
 

Dr. Miles

Expert
Ibland kan jag gilla deras gamla gränssnitt bättre, speciellt eftersom man då kan öppna resultaten i skilda tabbar. Det är bara gränssnittet som är nytt, själva sökmotorn är fortfarande samma. http://matrix1.itasoftware.com är adressen till gamla versionen.

Jag gillade också deras gamla version.
Men vid samband med uppdatering av webbsidan blev det konstigt med Cookies. Så att den visar samma reslutat även om jag söker andra städer/datum. Det är i alla fall så för min Opera. (Jag hatar Internet Explorer och Firefox. De är så tunga.)
 
Toppen