Senaste nytt

Fick nytt smart pass idag...

agehall

Medlem
och de har lyckats försämra det. :(

Det första jag fick hade ju taggen skyddsplast på baksidan som var lika stor som själva taggen. Nu har de satt den på ett pappbit som är lika stor som ett kreditkort. Detta gör ju att man känner sig tvingad att sätta klisterlappen på någonting, men jag tyckte den lilla var utmärkt att ha i kavajfickan och ta fram enkelt när det behövdes. Får se ifall jag orkar använda det här alls. Ska jag göra det måste stora saxen fram först.

Varför kan de inte göra en app till telefoner istället? Det vore ju lite smidigare ifall man kunde använda den inbyggda RFID-funktionen i moderna telefoner istället för att ha en tag som man ska klistra på.
 

Unicornone

Medlem
Har min på baksidan av iPhonen, skpar ett ilandsproblem, den jäkla telefonen blir instabil när man lägger ner den.... wobbly wobbly liksom.
 
Fick mitt också. En grej som slog mig - jag har en mobil med inbyggd NFC-grunka (Sony Xperia P) - borde man inte kunna få in samma funktionalitet direkt i telefonen så att jag slipper ha den fula grejen på luren?
 

guapeton

Medlem
På de SAS infodagar jag varit på för resebyrårer så säger de att det är nästa steg att låta stickern försvinna och att man bara använder mobilen. Så ha tålamod - det kommer, men oklart när. :)
 

Roger J

Medlem
Fick precis klartecken från SAS att berätta att den nya NFC-appen (som ersätter klistermärket) är på gång att släppas för test. Jag har en tidig version installerad på min Google Nexus (Android 4.02) och den verkar fungera bra. Man måste ta bort klistermärket eftersom det stör telefonens eget chip. Programvaran på flygplatserna måste också uppdateras för att acceptera telefonens eget NFC-chip vilket sker snart.
Första gången man öppnar appen loggar man in med samma lösenord som på sas.se. Sedan fungerar telefonen vid check-in, lounge, gate etc. Man håller telefonen mot läsaren och när telefonen känner av detta "förminskas" skärmbilden, man klickar då på skärmen för att "beama" = klart.
De EBG-medlemmar här på på bc.se som är intresserade av att testa denna app innan den släpps till alla EBG kan skicka PM till mig.
 

doc

Medlem
Alltså förlåt, men jag förstår verkligen inte poängen med NFC-chip vad gäller resandet. Min BA-app använder streckkoder för mobila boardingkort som sparas i mobilappen. Det fungerar klockrent. Vad tillför NFC egentligen om man behöver en mobilapp för att använda det?
 

Tjaeng

Medlem
Hm... är det inte så att iPhone inte har något NFC-stöd i nuvarande modeller? Vad man tycker om själva telefonen är en sak, men den är trots allt rätt så (mycket) vanlig, och jag gissar på att det skulle bli klagomål från det hållet om SAS tar bort smart pass som klistermärke och inför en app inom nära framtid.
 

Roger J

Medlem
De lär väl ha kvar klistermärket för de som kör apple. Man får välja vad man gillar helt enkelt.
 

lnixon

Medlem
Jag har kollat lite grann på säkerheten i NFC, och jag kommer inte att aktivera det på någon telefon inom överskådlig framtid...
 

agehall

Medlem
Näe, men du är ju lite mer paranoid än gemene man också. :)

Fast allvarligt, hur stora är bristerna i telefonerna? Jag vet att RFID som sådant inte är direkt säkert, men vad jag har förstått så kan man inte göra jättemycket med en NFC-telefon. Men jag har kanske fel..

Relevanta länkar är alltid skoj, antingen här eller i KOM...
 
Toppen