Senaste nytt

Erfarenheter från privatjet?

MSP

Ny medlem
Hej,

Undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet från att resa i privatjet? Jag har följt forumet under en tid och läst många intressanta resereportage, men på ett forum där berättelserna om first class är många lyser privatjets med sin frånvaro. ;) Anledningen till att jag undrar är att jag nämligen idag fick reda på att jag nästa helg kommer ha nöjet att få göra en resa i en Challenger 604 :cool: Så jag är intresserad, är det någon här på forumet som har någon som helst erfarenhet av detta flygplan och privatjets i allmänhet?

Mvh MSP
 

Palazzi

Medlem
Välkommen till forumet MSP! :)

Tror att anledningen varför det kommer så få reportage från privatflyg är att man inte tjänar några miles (vilket är lite av forumets grundsten). Det finns givetvis undantag, såsom; LH Private jet, Qatar Private jet & ANA Private jet.

Björnström var långt i planeringen av en milage run med LH Private jet för några år sedan, men det föll på någon detalj jag inte längre kommer ihåg (finns en tråd på Flyertalk).

Mig veterligen finns det inga riktigt prisvärda alternativ för att flyga privatjet i Europa... Det billigaste , om man är flexibel, är att köpa empty legs med företaget BLINK... (http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/4658-vill-flyga-privatjet-billigt.html).

Däremot finns det ett alternativ i USA som är mycket prisvärt (kostar inte mer än Businessclass). Bolaget heter Jetsuite, och har blivit riktigt stora de senaste två åren: (http://www.businessclass.se/ovrigt/4865-privatjet-fran-900kr-pers.html).

För övrigt vill jag gratulera till möjligheten att flyga en Challenger 604, det är ett rejält privatjet. Om jag inte minns fel har den t.om en range som klarar av USA-Europa. Ser gärna ett reportage :)
 

MSP

Ny medlem
Tack för välkomnandet!

Intressant att det inte finns något prisvärt alternativ i Europa, för i USA så finns det flertalet bra alternativ. Förutom det tidigare nämnda jetsuite så finns även ett stort företag som heter Flexjet, vilket är det jag ska flyga med. Det är ägt av bombardier och flyger bara med deras flygplan. De flesta plan är learjets, och jag skulle först ha flugit en learjet 45... Men fick reda på att de ger oss en complimentary upgrade av det större slaget sedan inga learjet 45 fanns lediga dagen vi skulle flyga! :D

Tror att flygplanet kan flyga Transatlantiska flighter, men vi ska bara göra en korta inrikesresa i USA. Den som kan flygplatskoder kan gissa var vi flyger ifrån! ;)

Ska försöka ladda upp ett reserepportage när tid ges. Men jag undrar också om det är någon som har erfarenhet från ett europeiskt företag som heter vistajet? De är systerföretag till Flexjet så det skulle vara intressant att jamföra om någon har erfarenhet från dem?
 

Palazzi

Medlem
Tack för välkomnandet!

Intressant att det inte finns något prisvärt alternativ i Europa, för i USA så finns det flertalet bra alternativ. Förutom det tidigare nämnda jetsuite så finns även ett stort företag som heter Flexjet, vilket är det jag ska flyga med. Det är ägt av bombardier och flyger bara med deras flygplan. De flesta plan är learjets, och jag skulle först ha flugit en learjet 45... Men fick reda på att de ger oss en complimentary upgrade av det större slaget sedan inga learjet 45 fanns lediga dagen vi skulle flyga! :D

Tror att flygplanet kan flyga Transatlantiska flighter, men vi ska bara göra en korta inrikesresa i USA. Den som kan flygplatskoder kan gissa var vi flyger ifrån! ;)

Ska försöka ladda upp ett reserepportage när tid ges. Men jag undrar också om det är någon som har erfarenhet från ett europeiskt företag som heter vistajet? De är systerföretag till Flexjet så det skulle vara intressant att jamföra om någon har erfarenhet från dem?

Antar att flygplatsen är Minneapolis (i.om att businessclass.se automatiskt generar det namnet när man ställer muspekaren på ditt användarnamn:p).

Inte hört talas om Vistajet förut, men ska kolla upp företaget. Det jag direkt uppmärksammade var att bolaget, likt 90% av alla charterbolag för privatjet, är stationerade i ZRH & LON. Det blir ju en rätt lång omväg att betala för om man vill flyga BMA-VBY.... Den amerikanska marknaden verkar betydligt bättre :)

Ser fram emot reportaget :).
 
Har du rest med privatjet?

För flera här på forumet anses den ultimata resan vara med privatjet. Det är få förunnat att äga och resa i dessa små och lyxiga farkoster. En titt i flygplansregistret ger ca 40 flygplan i Sverige och det är sällan man ser mer än 3-4 privatjet samtidigt på en svensk flygplats. Annat är det i Nice där det kan vara uppemot 100 parkerade privatjet eller Aspens lilla flygplats som huserade ett 40-tal flygplan när jag var där i mars.

DSC05215.jpg
Några av 40 privatjet på Aspen Airport

För drygt 20 år sedan flög jag en gång privatjet, oavsiktligt får jag tillägga. Jag skulle resa med ett mindre flygbolag mellan RNB och BMA, det var en Metro III som trafikerade linjen. Flyget var inställt p.g.a. tekniska problem och ett ersättningsflyg skaffades snabbt fram. Det visade sig vara flygbolagsdirektörens privata Learjet som fick rädda situationen. Eftersom vi var endast fyra pax gick det bra med ett något mindre flygplan. Sittkomforten var i en klass för sig - pösiga läderfotöljer. Maten var så bra som situationen medgav, självservering av baguetter med läsk alt kaffe ur pumptermos. Champagnen var dessvärre undanstuvad, men känslan att flyga privatjet var närmast berusande!

Någon mer här på forumet som haft förmånen att uppleva denna känsla?
 
Last edited:

sembl

Medlem
Företaget jag jobbar för har 5 st corporate jet som vi äger där vi flyger runt våra kunder till briefing centers i Europa/Usa/ASIA.

Det är lite nice första gången man tex flyger från Bromma till Cork, men inte alls så glamoröst efter första gången. Inga flygvärdinnor finns utan det får vi agera som beroende hur många som är med. Tycker också att det är bullrigare än en A31/2X eller en B737. Får ta tummen ur och skriva en tripreport från min senaste tur i höstas mellan NYC-BOS i en Falcon.
 

Palazzi

Medlem
Jag har funderat någon gång på privatjet inom Italien. Schweiziska "Blink" brukar ha bra Empty leg-priser som är riktigt bra från flygplatser nära mitt hem... Priset gäller dock för ett helt plan, vilket har känts onödigt att boka själv. Om jag lyckas för med mig åtminstone en person kanske jag testar. Jag återkommer givetvis med bilder och recension om så blir fallet.
 
Toppen