Senaste nytt

Kabinfaktor Emirates

mash

Medlem
ARN-DXB i måndags den 16e december var överbokad i Y, så jag fick OP-UP till en nästan helt full C där flera av rätterna på menyn tog slut innan alla beställt. DXB-ARN idag 19e december uppskattar jag till så låg som 30% i Y. Mina empiriska studier tyder på att utresa på måndagar är väldigt populärt med kabinfaktor nära 100% och att hemresorna ligger mer jämnt spridda över dagarna med lägre faktor.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nurre93

Medlem
Har någon med god insyn koll på hur beläggningen på rutten är nu? Lyckas de fylla planen lika väl som Qatar Airways gör från Stockholm? I så fall, hur nära är ARN en uppgradering till A380 eller en utökad frekvens?
 

011430121

Medlem

palmen

Moderator
Har någon med god insyn koll på hur beläggningen på rutten är nu? Lyckas de fylla planen lika väl som Qatar Airways gör från Stockholm? I så fall, hur nära är ARN en uppgradering till A380 eller en utökad frekvens?
Vad jag hört så är det bra beläggning och Emirates vill flyga med A380, men jag antar att det måste till något på Arlanda för att det ska fungera.
 
En del ombyggnationer krävs. Vet att sommaren 2015 gjorde man kraftig förstärkning av bana 1 (01L/19R) för att den skulle klara A380. Dock är det väl både Gate och en del taxivägar som måste fixas innan det går att få dit ett plan av den storleken. Varje gång som en A380 nödlandat på Arlanda har man varit tvugna att parkera borta på parkering vid Bana 3.
 

jacoph

Medlem
Världens största flygplan ska kunna landa på Arlanda
Under 2017 kommer Arlanda kunna ta emot större flygplan kallade F-kod. Däribland världens största passagerarplan, A-380, som kan ta emot 800 resenärer.

Det är två gater som förbereds i ett första steg, därefter ska även den nya piren kunna ta emot dessa plan.

Hittills har bana 1 under 2015 förstärkts eftersom de nya planen är tyngre.

Utvecklingsplaner | Stockholm Arlanda Airport

Här visar det sig att de blir klarare tidigare än väntat! Emirates kanske har legat på, så har vi tur kanske vi får se A380 redan i sommar?
 

Nurre93

Medlem
Utvecklingsplaner | Stockholm Arlanda Airport

Här visar det sig att de blir klarare tidigare än väntat! Emirates kanske har legat på, så har vi tur kanske vi får se A380 redan i sommar?

AI-062-2017 Ombyggnation av uppställningsplats/gate F36 och gate F66. - Swedavia Extranet

I oktober är gate F66 (eller F36) klar för trafik med A380.

När tror ni att Emirates väljer att skicka hit A380 i så fall? På Kastrup började man väl bygga motsvarande gate när Emirates var redo att skicka dit sin A380. Med detta argument bygger man väl om gaten på Arlanda för att Emirates har legat på och inte bara för att låta den vara oanvänd ett tag och sedan användas. Eller hur?
 
Toppen