Senaste nytt

Aerosvit i ekonomiska svårigheter?

Palazzi

Medlem
Efter konkurserna av Cimber & Skyways kommer nu rykten om att Mansvell Enterprises tredje flygbolag: Aerosvit, är i ekonomiskt trångmål.

Ryktet har uppstått sedan en fabriksny Boeing 737-800 (beställd av Aerosvit) inte betalts för. Planet står därför, i väntan på betalning, i Reykjavik.

Det är inte ännu utbenat om det rör sig om en konflikt mellan Mansvell och Boeing, eller om de helt enkelt inte klarar av betalningen.

Någon som vet/hört mer?
 

Jacob

Medlem
Ägaren till Manswell (en ukrainare vars namn jag inte kommer ihåg) har definitivt pengar att pumpa in, i fallen Skyways och Cimber handlade det bara om att han inte ville göra det. Ja, förstås i kombination med att affärsmodellerna inte var de allra bästa.

Tvivlar på att han skulle låta Aerosvit gå i konkurs inför stundande fotbolls-EM, skulle vara alldeles för pinsamt för Ukraina.
 

Palazzi

Medlem
Hmm... Då har de troligen någon dispyt med Boeing...

Boeing har ju även en ganska vild dispyt med Air India , gällande förseningarna på deras första B787. Air india kräver miljardbelopp i kompensation (antar jag att de kan glömma).
 

fly4fun

Medlem
Det aktuella planet har nu levererats till Aerosvit. Däremot ryktas det att Aerosvit har skulder på CPH, som skapat förseningar då flygplatsen inte velat släppa iväg plan.

Sedan tror jag inte Kolomoisky bry sig om det är EM, OS eller VM. Vill han inte gå in med mer pengar så gör han inte det.
 

MarcusC

Medlem
Skulle Ukrainska staten kunna gå in och stötta Aerosvit? man är ju inte EU medlem? antar Ukraina absolut inte vill ha problem av denna typen just nu....(Med tanke på EM)
 

Concorde

Founding Member
Manswell är egentligen rena skojar verksamheten. Som ett mindre diskret Bain Capital ;)

LBO>töm bolaget>konka.
 
Toppen