Senaste nytt

Höjda flygskatter?

Dr. Miles

Expert
En flygresa för en barnfamilj till Thailand ska bli flera tusen kronor dyrare i skatter om MP får som dom vill, vad är det här för tokerier? Kommer det här verkligen fungera, eller komma folk flyga till närliggande flygplatser för att därifrån åka utomlands?
I Storbritannien finns det UK APD och det kostar en hel del om man börjar sin resa från Storbritannien och åker i premiumkabiner.
Jag tror att det kostade upp till 184 GBP i premiumkabiner.

Jag har läst i FlyerTalk att folk börjar sin bonusresa t ex från Dublin för att undvika UK APD, så om MPs förslag är lika häftig som UK APD, kan det bli så att vissa åker till andra länder först.
 

Matsson

Medlem
Detta är exempel på ett klassiskt populistiskt utspel som vädjar till gemene mans okunskap. MP utgår ifrån att inför "hotet"om global uppvärmning väljer vi att lita till deras analys . FAKTA: flyget står för 3.5% av växthusgaser globalt. Boskapsuppfödning står för 18%. Tror inte MP skulle föreslå en köttfärs eller fläskkotlettskatt på 50:- per kg. Angående prissättningen på tågresor bör vi också ta hänsyn till bristfällig konkurrens och ineffektiv byråkrati,ärvd från 80-talet. Den råder vi inte bot på genom att ytterligare beskatta flygresor. Dessutom kan tågtrafik i t.ex Polen,Tyskland och Danmark vara nog så klimatinneffektiva då deras elförsörjning till stor del bygger på eldning av brunkol.
Det är viktigt för oss konsumenter av flygresor att bevaka så att ev. skattepåslag inte är en dold åtgärd för att förstärka en haltande statsbudget.
Skall flygskatt införas MÅSTE den vara global för att bibehålla konkurrensneutralitet mellen bolagen.
 
Ja, just logiken i att göra flygresor dyrare föra att "de skall vara dyrare än tåget" känns väl som en något konstig argumentation. Nu kan jag hålla med fullständigt att tågnätet behöver byggas ut, men varför skall flygpriserna betala det?
 

xmit

Medlem
Enligt länkad artikel så blev svaret att "90 procent tycker att tåget borde vara billigare än flyget " INTE att flyget borde vara DYRARE än tåget ...
Slutsats, de vill att tåget ska bli billigare ... :)
 
Jag tolkar hela artikeln som så att de vill att ett antal saker händer:

- Flyget skall sluta "subvensioneras" och därmed bli dyrare.
- Tåget skall "subvensioneras" och därmed bli billigare.
- Järnvägsnätet skall byggas ut.
 

Palazzi

Medlem
Ja, om de kan få tåget till att bli en verklig ersättare till flyget så är jag med på noterna... Det skulle betyda snabbtåg etc även från Norrland... Tycker inte att man kan dra miljökraven så långt att folk i Kiruna bara ska få välja mellan 10h tåg eller dyrare flyg.
 
Toppen