Senaste nytt

SAS generösare för uppgraderingar än andra flygbolag?

skydiver

Medlem
Hittade äntligen ett dokument jag letat efter, i den här tråden.

Jag har noterat på SAS hemsida tidigare att uppgraderingar med andra *A-bolag kräver särskilda bokningsklasser.
Det verkar ju enligt dokumentet som att det gäller även med M&M på LH/LX. Även om det till ett högre pris går att uppgradera även andra ekonomiklasser.
Mig veterligen finns inga sådana restriktioner på SAS. Stämmer det att SAS ur denna synvinkel är mer generösa? Eller har jag missförstått något?
 

jurgenb

Medlem
Den här tråden hamnade nog i helt fel forum med tanke på frågan, men om du har bokat en biljett hos SAS och vill uppgradera med EB poäng så spelar bokningsklassen ingen roll - ja.. hur det är med uppgraderingar från andra FFPs låter jag vara osagt.
 

Paby

Medlem
Jag har noterat på SAS hemsida tidigare att uppgraderingar med andra *A-bolag kräver särskilda bokningsklasser.
Det verkar ju enligt dokumentet som att det gäller även med M&M på LH/LX. Även om det till ett högre pris går att uppgradera även andra ekonomiklasser.
Mig veterligen finns inga sådana restriktioner på SAS. Stämmer det att SAS ur denna synvinkel är mer generösa? Eller har jag missförstått något?

Vet inte om jag förstått frågan rätt men om den gäller att uppgradera Eco -> Business på en flight opererad av SAS med poäng från FF-programmet för annan *A carrier så är det varje carrier som sätter reglerna. M&M tillåter uppgradering av alla bokningsklasser (med högre poängpris för klasser under Y,B) medan UA MP vad jag vet bara tillåter uppgraderingar från bokningsklasser Y, S, B.
 
Last edited:

skydiver

Medlem
Den här tråden hamnade nog i helt fel forum med tanke på frågan, men om du har bokat en biljett hos SAS och vill uppgradera med EB poäng så spelar bokningsklassen ingen roll - ja.. hur det är med uppgraderingar från andra FFPs låter jag vara osagt.
Förstår förvirringen, men jag syftade på uppgradering hos LH med M&M-poäng (och jämförde med SK och EB-poäng). Så jag tror det är rätt forum ändå.
 

skydiver

Medlem
Vet inte om jag förstått frågan rätt men om den gäller att uppgradera Eco -> Business på en flight opererad av SAS med poäng från FF-programmet för annan *A carrier så är det varje carrier som sätter reglerna. M&M tillåter uppgradering av alla bokningsklasser (med högre poängpris för klasser under Y,B) medan UA MP vad jag vet bara tillåter uppgraderingar från bokningsklasser Y, S, B.
Är det vanligt bland *A-bolagen att ha olika priser för uppgradering från olika ekonomiklasser? (Låter iofs som att UA är mer restriktiva än LH med andra ord.)
 

Paby

Medlem
Är det vanligt bland *A-bolagen att ha olika priser för uppgradering från olika ekonomiklasser? (Låter iofs som att UA är mer restriktiva än LH med andra ord.)

Jag vet bara M&M som kör olika priser för olika bokningsklasser, men jag känner å andra sidan mest till M&M och MP - dålig koll på övriga *A-program. Andra vet säkert mer!
 

Dr. Miles

Expert
Både ANA och JAL(iofs de är inte Star Alliance medlem) har också begränsning av bokningsklasser som man kan uppgradera med miles eller med upgrade voucher.
 

agehall

Medlem
Jag har inte detaljkoll på M&M, men jag har fått uppfattningen av att det iaf på outstations är lite "flexibelt" vilka bokningsklasser som krävs för att uppgradera med poäng.

Det varierar lite mellan olika bolag hur det fungerar, de flesta har, svjv någon form av krav på den ursprungliga bokningsklassen. Iallafall officiellt.
 
Toppen