Senaste nytt

Rykten säger att SAS är på väg att sälja Cimber

011430121

Medlem
Om jag inte minns fel är inte Cimbers CC organiserade i CAU.
Nä jag tänkte på det sedan jag skrev inlägget, men vist strejkade man på Cimber för något år sedan och då var väl CAU inblandade
Läser man om strejken framgår det inte exakt om Cimber personalen är medlemmar i CDU, men i detta fall var det väl strejk om SAS personalen skulle föras över till Cimber.
SAS-strejken kan fortsätta i Cimber | SvD
 

Ricci

Medlem
Knappast förvånande. Finns ju ingen logik i att lägga ut alla mindre linjer på underentreprenörer men samtidigt behålla en egen sådan verksamhet.
Stämmer och de flesta har fått gå tillbaka till SAS igen. Dock har jag hört att någon CC ville stanna kvar på Cimber pga bättre arbetsvillkor (tror det var arbetstid).
 

sk-sthlm

Medlem
Knappast förvånande. Finns ju ingen logik i att lägga ut alla mindre linjer på underentreprenörer men samtidigt behålla en egen sådan verksamhet.

Lite logik finns ju - t ex för att ha bra koll på hur mkt man kan pressa kostnaden, har för mig att detta är ngt som används inom åkeribranchen. Å andra sidan har jag svårt att se att SAS skulle vara rätt bolag för att pressa benchmarkpriserna mer än vad externa leverantörer kan, så kanske har du rätt ändå!
 

Agö

Medlem
Lite logik finns ju - t ex för att ha bra koll på hur mkt man kan pressa kostnaden, har för mig att detta är ngt som används inom åkeribranchen. Å andra sidan har jag svårt att se att SAS skulle vara rätt bolag för att pressa benchmarkpriserna mer än vad externa leverantörer kan, så kanske har du rätt ändå!
Ja, som du säger är nog inte Cimber det man ska benchmarka med. Finns sannolikt betydligt billigare alternativ.
 

011430121

Medlem
En ny vinkling och det att SAS har brist på piloter 45 piloter från Cimber skall tillbaka till SAS senast under våren nästa år.
SAS ställ in rätt så många Cimber flygningar i våras på grund av att det fattas piloter.
Allt enligt stand-by.dk
 

Agö

Medlem
Så var det klart att SAS säljer Cimber till CityJet.

SAS has signed an agreement for the sale of Cimber A/S to CityJet and sale of 11 CRJ900 aircraft. The divestment is part of SAS’s strategy to use strategic partners, so-called wet lease, in smaller traffic flows and regional traffic. When the transaction is completed as planned on January 31, 2017, CityJet will place an order for up to ten completely new CRJ900s, which will be used in wet lease production for SAS.

SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s | SAS
 
Toppen