Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Då har vi testat V90 D5
Vad säger man ? Hausen förstår jag inte. OK att motorn är lite pigg. Men oj vad den väsnas. Är inte så värst mycket mindre tröskljud i den än i min X3. Växellådan var väl inte heller något jag jublade över. Mugghållarna får underkänt. Och så denna i mitt tycke värdelösa pekskärm. Nu kan det bero på handhavandeproblem. Men skall jag behöva en dagars kurs för att kunna hitta i den ?
Dessutom. Skall man nu kämpa så hårt för säkerhet. Hur kan man då motivera denna skärmen ? Övertygad om att den kommer ställa till många olyckor för att föraren måste hålla kollen där istället för rakt fram.
Stolen var inga problem med. Fast, när säljaren skulle visa lite inställningar gick han in på pekskärmen? Är det ett måste ?

Och för att gå tillbaka till förbrukningen. Enligt mätaren låg denna på 0,9, en siffra som eventuellt beror på att den till stor del körs som demobil. Men när jag frågar säljaren, som faktiskt varit på långkörningar med den, intygar han att den ligger mot en 0,8. Så kommer den vanliga klyschan om stor bil, automat, hård körning, mm.

Slutsats.
Räcker inte fram till tyskarna (VW undantaget), vilket väl samtliga biltester hittills också visat.
Valet står mellan E-Klass, nya 5:an eller låta hjärnan bestämma och plocka ut en av de sista 530d. Eller som bubblare CLS Shooting Brake eller en 650 (men då är ju inte hjärnan riktigt med och bestämmer)
 
Jag har tyvärr inte provat V90 ännu och vet inget om den mer än att den är riktigt snygg. Men vad menar du med hausen och tröskljud. Förbrukningen låter missvisande och på demobils nivå. Min V70 D5 drog 0,62 i snitt. Vilvo har alltid haft enkel och logisk förarmiljö, tråkigt om dom ändrat sig.
 
V90 sägs vara en del törstigare jfrt med V70. Dock är många av de bilar som kommit ut hittills specade med 19-tumsfälgar eller större, sådant försämrar förbrukningen en del.
 

Valley

Medlem
Jag har tyvärr inte provat V90 ännu och vet inget om den mer än att den är riktigt snygg. Men vad menar du med hausen och tröskljud. Förbrukningen låter missvisande och på demobils nivå. Min V70 D5 drog 0,62 i snitt. Vilvo har alltid haft enkel och logisk förarmiljö, tråkigt om dom ändrat sig.

Vad är det för märkvärdigt med nya Volvon ?
Vill fortfarande hävda att den inte är ikapp Premiumtyskarna. Det lilla extra saknas
Den har för högt motorljud för en bil som man skulle ha en ca 650' för. Inte lät nya E-Klassen så där.

V90 sägs vara en del törstigare jfrt med V70. Dock är många av de bilar som kommit ut hittills specade med 19-tumsfälgar eller större, sådant försämrar förbrukningen en del.

Här var det 18''
 
Vad är det för märkvärdigt med nya Volvon ?
Vill fortfarande hävda att den inte är ikapp Premiumtyskarna. Det lilla extra saknas
Den har för högt motorljud för en bil som man skulle ha en ca 650' för. Inte lät nya E-Klassen så där.



Här var det 18''

Det är ju en designmässigt snygg Volvo. D5 har de gjort extra rå i ljudet medvetet jämfört med D4. En Polestar trimmad D4 får samma råa ljud. Jag saknar det på min D4 och ljudet skulle vara en anledning till Polestar.

Sedan har du rätt, för 650´ väljer jag inte en Volvo.
 
Jag har inte provkört någon V90 D5, men när det gäller D4 upplevde jag den som ganska likvärdig E220d gällande motorljud. Möjligen att V90 lät något mer på tomgång, men vid körning var det snarare tvärt om. Väldigt små skillnader dock.

I övrigt håller jag med, för 650´ väljer inte jag heller en Volvo. Skulle aldrig få för mig att köpa en bruksbil över huvud taget för så mycket pengar, med tanke på hur bra bilar man får för lite drygt halva den summan. Då finns det roligare saker att lägga mellanskillnaden på.
 
Då har vi testat V90 D5
Vad säger man ? Hausen förstår jag inte. OK att motorn är lite pigg. Men oj vad den väsnas. Är inte så värst mycket mindre tröskljud i den än i min X3. Växellådan var väl inte heller något jag jublade över. Mugghållarna får underkänt. Och så denna i mitt tycke värdelösa pekskärm. Nu kan det bero på handhavandeproblem. Men skall jag behöva en dagars kurs för att kunna hitta i den ?
Dessutom. Skall man nu kämpa så hårt för säkerhet. Hur kan man då motivera denna skärmen ? Övertygad om att den kommer ställa till många olyckor för att föraren måste hålla kollen där istället för rakt fram.
Stolen var inga problem med. Fast, när säljaren skulle visa lite inställningar gick han in på pekskärmen? Är det ett måste ?

Och för att gå tillbaka till förbrukningen. Enligt mätaren låg denna på 0,9, en siffra som eventuellt beror på att den till stor del körs som demobil. Men när jag frågar säljaren, som faktiskt varit på långkörningar med den, intygar han att den ligger mot en 0,8. Så kommer den vanliga klyschan om stor bil, automat, hård körning, mm.

Slutsats.
Räcker inte fram till tyskarna (VW undantaget), vilket väl samtliga biltester hittills också visat.
Valet står mellan E-Klass, nya 5:an eller låta hjärnan bestämma och plocka ut en av de sista 530d. Eller som bubblare CLS Shooting Brake eller en 650 (men då är ju inte hjärnan riktigt med och bestämmer)

Glömde ju svara på detta med pekskärmen. Jag håller med dig i sak och föredrar egentligen lite mer riktiga knappar, i alla fall till alla viktiga funktioner.

Men jämfört med skärmen i nya E-klass är V90 ett under av användarvänlighet. Har hårdtestat båda och kände att jag alldeles för ofta "gick vilse" i skärmen på E-klass och att många inställningar låg på helt ologiska platser. Volvons skärm kändes mycket mer logisk.

Nu till något helt annat, jag skummade igenom några sidor i denna tråden igår och fick en tanke i huvudet som jag började skratta åt. Det måste ha varit mycket bättre virke i folk förr i tiden, evolutionen verkar ha gjort bakdelarna på oss människor oerhört mycket känsligare. Förr körde man Amazon och Saab V4 långa sträckor på urusla vägar utan att gnälla. ;)

Med det sagt BÖR samtliga människor uppleva såväl V90 som E-klass som extremt bekväma bilar. Annars är man nog lite väl gnällig.
 

Valley

Medlem
Nu till något helt annat, jag skummade igenom några sidor i denna tråden igår och fick en tanke i huvudet som jag började skratta åt. Det måste ha varit mycket bättre virke i folk förr i tiden, evolutionen verkar ha gjort bakdelarna på oss människor oerhört mycket känsligare. Förr körde man Amazon och Saab V4 långa sträckor på urusla vägar utan att gnälla. ;)

Amen :)
Nu gnäller jag på felaktig armvinkel och felplacerade mugghållare :D. Och så tänker jag tillbaka.
Pendlat Norrköping - Karlstad med Fiat 128 (Vindrurespolaren drevs med en fotpump). Och det gick att få in en 28'' TV i den när jag flyttade hem. Efter en snöig leka Waldegård-dag låg det växellåda över hela gatan.
Plöjt tusentals jobbmil i en skrotfärdig Nissan Datsun Cherry, tills jag blåste motorn.
Kört följebil och expresstransporter med en Opel Manta. Rekordet Karlstad - Frankfurt med 1,6 ton på en kärra :p Till slut tog den eld......
 

D_B

Medlem
Någon som har BMW Gran Tourer som tjänstebil? Just nu står valet mellan den och a VW Sharan. Jag har haft Sharan i 2 omgånger, så jag är lite sugen att prova något nytt. Tacksam för er feedback
 

Valley

Medlem
Någon som har BMW Gran Tourer som tjänstebil? Just nu står valet mellan den och a VW Sharan. Jag har haft Sharan i 2 omgånger, så jag är lite sugen att prova något nytt. Tacksam för er feedback

Bara provkört för skojs skull. Är det så att ni har behov av fler platser än 5 så vet jag inte om det är så roligt att sitta i sista raden. Där var det väldigt trångt.
Är man sju är det väl fortfarande Voyagern som gäller :)
Gärna med stora motorn.
 
Toppen