Senaste nytt

Dubbla poäng med dubbla bonusmedlemskap?

Har nyligen åkt med LX och funderar nu på, är ju dels medlem i Miles and More och har reggat resan på kortet där.

Om jag nu även efterregistrerar denna resa hos SAS på mitt EB konto, vad sker då? Får jag poäng även där?
 

seat56f

Medlem
De kollar upp med flygbolaget om resan redan har krediterats till något FFP, och om den har det så får du inga poäng...
 

A380*G

Medlem
Vissa använder detta systematiskt, men förr eller senare görs audit på kontot (speciellt M&M) och då kan du i värsta fall bli utslängd från deras program. Med andra ord, it's not worth it...
 

Gnopps

Medlem
Enda sättet att få poäng i två program på korrekt sätt tror jag är om du på grund av inställt flyg eller dyl. blir ombokad till en konkurrent. Då kan du be att få poängen du skulle fått samtidigt som du kan ta poäng hos konkurrenten.
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag kan personligen beskriva denna situation. Jag var EB medlem mellan 1993-2000, och innan Star hade jag också UA Mileage Plus. I 1999/2000 visste jag inte att ”Double-Dipping” inte gick att göra. Så jag hade under en tid skickat biljetter och boarding kort till UA, medan jag hade EB i bokningen. Vi ett tillfälle skickade jag andra vägen, och fick ett mycket krasst brev från SAS i Tyskland (där jag bodde). Det slutat med att jag som EBG fick ”kicken” av EB. United skickade ett brev, sen drog tillbaka några miles. Jag skickade flera brev till SAS i Sverige och Tyskland, men det var hej då. Det är jo i efterhand ganska tydligt att detta var fel, och jag tyckte det var pinsamt att jag hade gjort detta misstag. Som ung och oerfaren lyssnade jag på andra som hade gjort detta, och som sa ”att detta kan man göra, det är helt ok” utan att kolla upp detta.

Jag har under många år haft kommersiella relationer med M&M, och känner en del som jobbar där. Man jobbar hårt (teknisk och stickprov) för att upptäcka fusk med medlemskapen. Särskilt kombinationen M&M med UA MP har varit ett problem med mycket fokus på.

Så mitt mycket personliga råd är; ”don’t be greedy, it may have massive consequences”. Jag förlorade 150t EB poäng, men lärde mig en läxa.
 
Toppen