Senaste nytt

Flygbussarna: Door to gate (ny tjänst)

mha321

Medlem
Testade den här hem från Arlanda idag.

Pickup ska vara max 15 minuter efter att man "checkat in" i appen och meddelat att man är framme vid tullen. Man kunde i appen se hur föraren var lite ovan och missade avtaget in till busshållplatserna och därmed fick cirkla halva Arlanda. Tog 21 minuter istället för 15. Jag misstänker att om de får upp lite högre beläggning så kan väntan bli kortare -- nu väntade det helt enkelt maxtiden för att jag inte skulle bli ensam i bussen. (extrarundan pga felkörning var nog inte medräknad). När han väl hittade rätt var det upphämtning vid hållplats 3, bredvid de övriga flygbussarna.

Fräsch och bekväm Mercedes Sprinter. Trevlig chaffis som uppenbarligen var ovan vid appen deras (men det är väl alla nu).

Jag klev på som nr 1 på T5. Snabb sväng förbi T4 där två personer till plockades upp och sedan var det avgång. Jag blev första drop-off, vilket gjorde att jag inte förlorade speciellt mycket tid jämfört med taxi, totalt max 15-20 minuter (förbokad taxi kommer ju normalt inte i tid heller, och det var kö-tider vid taxistoppen).

Med en prisbild som ligger runt halva priset mot taxi (209kr jämfört med 407kr för taxi med rabatterat pris) är det ganska attraktivt. Kan jämföras med 170kr för SL med pendeltåg eller 125kr för SL+flygbuss som är mina andra alternativ, och då är det väldigt mycket bekvämare.

Fick de bara ordning på den där idiotin om att man ska åka 3 timmar före kunde det vara ett riktigt bra alternativ till flygplatsen också. Blir ju 2 timmar om man inte kryssar i "international flight". Känns som det är en bleed-over från att det är en amerikansk app -- på Arlanda tycker jag man ofta behöver ta större marginaler för inrikes än utrikesflighter (så länge det inte är longhaul). Det är ju säkert safe att inte kryssa i den rutan ändå, men man står väl med skägget i brevlådan om man blir sen då..
 

Danhild

Medlem
Har nu också testat hem från Arlanda idag.

Checkade in i appen när jag passerade bagagebandet på T5. När jag kommer ut till hållplatsen har de precis lastat in ett sällskap som ska till Nacka. Bara att hoppa in och åka. Mitt stopp i förort strax norr om city blev alltså första stopp - lika smidigt som taxi. Lugn körning, vad jag såg så höll sig chauffören till skyltad hastighet, till skillnad från [insert any Stocholm taxi company]. Lugn och behaglig åktur med andra ord. Satt längst fram bakom chauffören med ledigt säte jämte mig.

Det enda jag egentligen kan klaga på är att det var väl lite benutrymme, kanske är bättre på andra rader än den jag satt på?
Visst ja, fick tre miljarder sms också under eftermiddagen/kvällen så att jag verkligen inte skulle glömma att jag bokat transport hem. Aningen overkill.. Ett eller två sms hade varit nog.

Kommer använda denna fler gånger på väg från Arlanda!
 

mha321

Medlem
Finns vad jag kan se ingen poäng att boka när man åker hem. Det har jag gjort när jag klivit av flyget och sedan checkat in 2 min senare vid baggage claim.

För övrigt värt att notera att det finns usb uttag också, för laddning. Det finns definitivt inte att tillgå i alla vanliga taxi.
 

Danhild

Medlem
Testade igår att boka när vi taxade mot terminalen på Arlanda. Gjorde ett par försök innan jag gav upp och tog en taxi hem. Kan nog ändå vara idé om att boka innan ankomst till Arlanda om man vill åka Door to Gate.

Screenshot_2017-01-16-18-21-52.png
 

mha321

Medlem
Ha, jag får ta tillbaka mit tips. Det har alltid fungerat för mig. Jag har å andra sidan aldrig fått kryssa i något om internationellt flyg när jag ankommit heller, men det kanske är något i den nya versionen som kom för inte så länge sedan (har inte använt det i år ännu).
 

mha321

Medlem
Nej, tyvärr inga EB-poäng alls. Bara stöd för vissa amerikanska program än så länge (jag skickar lite "slask-poäng" till UA Mileage Plus - jag vet dock inte om de kommer in där, för jag orkar inte gå igenom deras "5 sätt att försämra din kontosäkerhet" som krävs för att jag ska få logga in)
 
Toppen