Senaste nytt

E-Z Pass - någon som skaffat eget?

agehall

Medlem
När man kör bil i USA numera så drabbas man ofta av en massa toll-roads. På östkusten ska man då ha ett sk E-Z Pass som hyrbilsfirmorna tar hutlöst betalt för att låna ut till en.

Jag har ägnat lite tid åt att läsa på och vad jag kan se, så borde det gå utmärkt som svensk att skaffa ett eget E-Z Pass och använda i hyrbilen.

Någon som prövat?
 

Bridgeman

Medlem
Har själv funderat över samma problem. Vet man inte bättre så blåser hyrbilsfirman dig. I somras när vi besökte Florida försökte försäljaren blåsa mig genom att säga att man inte alls kunde betala kontant vid vägtullen. Jag visste bättre och påpekade att så inte är fallet vilket resulterad i att han bad om ursäkt och sa att det endast är vissa vägtullstationer det inte går att betala kontant. Jag läste att man kan köpa Pass på bland annat butiken Publix. Jag kommer att undersöka detta i sommar då jag återvänder till Florida. Kanske någon annan som vet? Här är en länk men du kanske redan läst/sett denna. Florida, resor information tips länkar bilder mm. om Florida
 

henkedio

Medlem
En biluthyrningsfirma i Miami (tror det var Alamo) lyckades lura på mig ett sådant för många år sedan. Det slutade med att jag körde va 150 mil utan att passera en enda vägtull. Jag blev sur och ringde och klagade, fick pengarna tillbaka och en ursäkt. Kolla upp om det verkligen är något du behöver. Mina erfarenhet av att köra i USA säger att det är väldigt sällan som vägtullarna dyker upp.
 

agehall

Medlem
Tro mig, jag vet att det behövs. Ska man köra i NY så är det nästan oundvikligt om man inte vill ta tidsödande omvägar. Samma sak i Illinois.
 

henkedio

Medlem
NY är väl en av de störra städerna där jag inte har hyrt bil, kan tänka mig att det finns en hel del där. Visste dock inte om det var där du skulle köra. Men ja, då är väl mitt enda tips att du inte ska ta det genom biluthyrare, men det hade du redan kommit fram till såg jag.
 

agehall

Medlem
Nu pratar jag om NY, inte NYC. ;)

Jag brukar ta det genom biluthyraren när det är kortare hyror. Det brukar kosta några dollar per dag, men nu ska jag vara där i dryga 2v och då börjar det bli värt att ha ett eget.
 
I Maryland och Virginia har de infört automatiska (videokameror som läser bilens nummerplåt) vägtullar och de skickar räkning om man inte har E-Z Pass. Hur brukar ni göra, betalar ni på något sätt (hur?) eller bara spärrar ni bara kreditkortet för utlandsköp när ni har lämnat tillbaka hyrbilen?
 

agehall

Medlem
I Maryland och Virginia har de infört automatiska (videokameror som läser bilens nummerplåt) vägtullar och de skickar räkning om man inte har E-Z Pass. Hur brukar ni göra, betalar ni på något sätt (hur?) eller bara spärrar ni bara kreditkortet för utlandsköp när ni har lämnat tillbaka hyrbilen?
I princip alla bolag kan ge dig ett E Z Pass om du frågar och sedan kommer det en faktura på det du använder. Inte den billigaste lösningen (för de tar ut en del påslag) men den överlägset smidigaste.

Om du försöker spärra ditt kort för att komma undan så kan du nog räkna med att hyrbilsfirman kommer att jaga dig.
 

Johan67

Medlem
OT: Flera norska hyrbilsfirmor agerar på samma sätt som ovan - särskilt längs väst-kusten där vägar, broar och tunnlar ska betalas. Det är en mycket dyr lösning att ta det genom hyrbilsfirman.
 
Toppen