Senaste nytt

Frankfurt-Heidelberg med mig bakom spakarna

agehall

Medlem
Är just nu ute på en liten segment run ARN-FRA för att fixa statusmatchningen från FBG till SEN. Det råkade bli så att jag fick en hel söndag i Frankfurt och vad sjutton gör man i Tyskland en söndag då allt är stängt, framförallt om man är totalt ointresserad av fotboll?

Jo, man tar en lite side-trip. ;)

Jag vaknade vid 8 imorse och tog en snabb dusch och fick mig lite frukost. Därefter blev det utcheckning och en taxi tillbaka till FRA. Tyvärr hade mitt hotell missat att skriva att deras shuttle inte gick på helger, så det blev taxi istället. :mad: Med taxikostnaden hade jag likagärna kunnat bo på FRA istället för 20 minuter bort.

Taxichauffören fick av någon anledning för sig att jag var britt och insisterade på att köra mig till den terminal som BA flyger ifrån. Hur han fick för sig detta är för mig ett mysterium, jag har en ganska ordentlig amerikansk accent när jag pratar engelska och kan ofta få även amerikaner att tro att jag kommer från typ Seattle eller någon sådant.

Väl inne i terminalen armbågade jag mig fram bland alla turister som mest stod ivägen. Till slut nådde jag fram till "incheckningsdisken", Avis Preferred.

Jag visade upp min reservation, lämnade fram mitt körkort, ett AmEx och ett Dinners och fick i utbyte en liten nyckel samt en liten karta. Jag kände hur det började pirra i magen när jag klev ut i garaget och såg den svarta skönheten som skulle vara min för en dag.

Första problemet dök direkt upp. Blien var tydligen olåst i parkeringshuset, så stället för att låsa upp den, låste jag den. Mitt fummlande drog till sig uppmärksamheten från den serviceagent som uppehöll sig där. Jag var inte så intresserad av att prata med henne utan ville mest därifrån så jag lyckades kasta mig in i bilen och få igen dörren. Då kom nästa problem. Var i hela friden ska jag sätta i nyckeln!? Som van SAAB-ägare började jag leta mellan stolarna, men där fanns inga nyckelhål. Efter några minuter löste sig gåtan - nyckeln ska sitta till vänster om ratten.

Ett snabbt vrid senare och den kraftiga V6:an mullrar till strax bakom mig. Äntligen!

Som de flesta har förstått vid det här laget, så handlar detta inte om en vanlig flygning utan snarare min första "flygtur" i en Porsche Boxter.

Jag har alltid tyckt om att köra bil. Gärna fort. Tyvärr är det ju svårt att köra fort i Sverige utan att riskera både liv och körkort. Svenskar är över lag faktiskt riktigt dåliga på att köra fort. Det är inte ovanligt att jag kommer ikapp folk på E4:an som ligger och kör 100km/h i vänsterfil och har noll uppmärksamhet bakåt. Det kan krävas både helljus och tuta för att de ska flytta på sig.

I Tyskland är motorväg något helt annat. Marschfarten i den vänstra filen ligger på minst 160km/h och folk har stenkoll på ifall någon kommer ifatt dem och flyttar då snabbt på sig. Dessutom är det fri fart på en hel del motorvägar. Kort sagt, perfekt om man vill testa en riktig sportbil.

I hyran som uppgick till €190 för en dag ingick 200km och varje km därutöver kostade €1, så redan från början siktade jag in mig på att åka till en destination som låg inom 100km från FRA.

Ett snabbt övervägande gav att Heidelberg var en lämplig destination. Jag hade hört att det skulle finnas ett fint slott där och tänkte att det skulle kanske kunna vara något att titta på.

Så, från FRA bar det av söder ut på väg 5 eller E451 mot Heidelberg. Vädret var riktigt uselt med varierande mängder av regn. Som tur var påverkade det mest sikten och inte alls väghållningen och då det var relativt lite trafik, var det inga problem att gasa på lite.

Porsche Boxter har i grundutförandet en V6:a på 255HK med 290Nm vridmoment. Det är mer än tillräckligt för att få den lilla bilen att skjuta iväg som en raket när man trampar på gasen. Standard är en 6-växlad låda som är väldigt tight i växlingarna. Växlarna upp till 4:an är dock mest transportsträcka som avverkas fort.

Väl ute på motorvägen tar jag mig försiktigt ut till filen näst längst vänster ut. En snabb blick i backspeglarna och ett ögonkast i döda vinkeln för att försäkra mig om att allt är klart. Därefter snabb nedväxling till 4:an och ut i vänsterfilen. Det känns som att bilen ska lyfta. Motorljudet är underbart och accelerationen kan bara jämföras med när ett flygplan ska lyfta, om ens det. Färddatorn indikerar att det är dags att växla och jag petar snabbt i 5an samtidigt som jag passerar 150km/h. Det härliga ljudet av en dov V6:a som mullrar fyller kupén och när jag närmar mig 200km/h är det dags att kasta i 6:an. Till skillnad från andra 6-växlade bilar jag kört, där 6:an bara är något högre utväxlad än 5:an, så verkar det vara ordentlig skillnad här. Trots detta fortsätter bilen bara att accelerera efter växlingarna. När jag passerar 220km/h känner jag inga tecken på att bilen skulle vilja sakta in. Snarare tvärt om.

Jag har kört i över 200km/h förr. Det har väl hänt att man fått ta sig från sängen hemma till gaten på ARN på under 30 minuter någon gång tex. Det är dock långt ifrån trevligt att åka så fort i en bil som egentligen inte är bygd för det. Min stackars SAAB 9000 Aero gör över 200km/h utan problem, men den blir som en orm på vägen, så det är inget man gör i onödan. Med en Porsche är det en helt annan upplevelse. Det kan närmast jämföras med att köra i 70-80km/h i en VW Passat, med en stor skillnad, man kommer ifatt folk MYCKET fortare.

Tyvärr så är man även på autobahn tvungen att sakta in ibland. I det här fallet blev det vägbygge och vänsterfilen smalnade av så att jag bara hade någon decimeter till godo på varje sida av bilen. Med €1500 i självrisk så vill man inte chansa allt för mycket då...

Min erfarenhet av tyska bilar såsom Audi, VW och Mercedes är att de brukar ha ohyggligt effektiva bromsar. Jag trampar därför lätt på bromsen och blir glatt överraskad av hur försiktigt bromsarna tar och hur välbalanserad bilen känns trots att jag ökar trycket på bromspedalen. Från 220km/h till runt 120km/h går väldigt fort trots det våta underlaget.

Resten av resan mot Heidelberg går i varierande hastighet. Många tillfällen att känna den härliga accelerationen från 100km/h för att sedan hastigt få bromsa när nya hinder dyker upp. Det är imponerande hur stark motorn är. Även om 4:an ger bättre acceleration, så funkar det utmärkt att bara trampa gasen i botten med 5:an eller till och med 6:an. Responsen är omedelbar oavsett.

Efter en knapp timme är jag framme i Heidelberg och börjar leta mig mot slottet. Jag följer skyltarna men på slutet blir jag (och två andra bilister) omdirigerade. Tydligen får man inte åka bil hela vägen upp till slottet. Eftersom det börjat regna rätt rejält igen, så bestämmer jag mig för att skippa sightseeingen och bara ägna mig åt att köra bil. Det är ju ändå det jag tycker är roligast...

På vägen tillbaka tilltar regnet ännu mer och det blir även mer trafik. Så istället för att förtrollas av hur väl bilen hanterar sig i höga hastigheter försöker jag njuta av bilkörningen. Det är först nu jag börjar märka hur illa jag egentligen sitter i bilen. Komforten är minst sagt urusel. Jag är nästan 2m lång och med sätet så långt bak som det går, har jag fortfarande inte en bra körställning för mina ben. Den styva fjädringen, som är helt nödvändig i hög fart, bidrar också till en väldigt stötig upplevelse och sätena erbjuder inte mycket till dämpning. Med huvudet mot nackstödet känns det mer som att man får en fotboll studsad mot huvudet än att man kör en dyr bil. Man kan jämföra upplevelsen lite med hur det känns i slutet av en 6h+ flight i economy.

Väl tillbaka på FRA letar jag upp en mack för att tanka. Det visar sig att min tur på 170 km dragit ca 22l bensin, vilket får anses helt OK med tanke på körstilen... Jag hade nog tyckt att 2l/mil varit OK det med... Avis ville ha €90 för att tanka bilen men macken tog ca €36.

Det sista problemet var att hitta till rätt ställe för att lämna in bilen. Efter att ha misslyckats med att läsa skyltar och fått åka förbi T2 en gång, kom jag till garaget och svängde in på en ledig plats. Två killar kastade sig genast fram och började granska hela bilen mer eller minder med lupp. En av dem hittade vad som jag tyckte såg ut som lite skit som torkat på ena bakskärmen och började skriva saker. Jag frågade honom om han ansåg att det var en ny skada, och det tyckte han minsann! Jag kände hur nervositeten ökade något. Jag hade ju inte varit ur bilen annat än när jag gick in och betalade för tankningen och kunde inte se hur denna "skada" skulle kunnat ha uppstå medans jag haft bilen. Det ska tilläggas att belysningen i denna lokal var ofantligt mycket bättre än i utlämningslokalen, så jag skulle aldrig ha sett detta när jag hämtade bilen.

Efter lite tjafsande med killen hämtade han lite blött papper och gnuggade försiktigt på "skadan" som då helt magiskt försvann! Killen muttrade lite och ändrade i sin rapport så att bilen rapporterades som skadefri.

Är en Porsche Boxter en utmärkt familjebil? Not even close.

Är det en bil jag skulle vilja köra 200 mil i på en dag? Knappast.

Är det en rolig bil att köra på Autobahn? Utan tvekan en av de roligare hyrbilarna man kan ha!

Så, är det värt €220 för att få köra en Porsche en dag? Absolut! Det är bland det roligaste jag gjort på länge. Det hade givetvis varit roligare om det varit soligt och jag kunde ha kört utan tak, men det får bli en annan gång.

Ska se om jag även kan ordna lite bilder när jag kommer hem.
 

agehall

Medlem
Erhm, du har så rätt så. :eek: Det är ju en viss skillnad i konstruktion, men ljudet är imho ganska likt. :)
 

Rustscheff

Medlem
Tack Agehall för en riktigt trevlig flygrapport från marken. Jag delar helt Din åsikt om att tomma vägar, även svenska, skall utnyttjas till en "Festival of Speed".

Sixt brukar ha roliga bilar att hyra oxå, och Hertz Italia lockade förra året med en Lotus Elise till mkt förmånligt pris. Jag försökte boka den vid åtminstone tre tillfällen, upp till 12 mån i förväg från MXP men den gick aldrig att ordna :)
Apropå komfort i Boxstern. Jag var ledig 6 d i sommarregnet och blev trött på detta. Körde söderut tills det slutade regna. I min Z4 3.5. Det slutade regna i Schweiz...3200 km t o r. En övernattning per sträcka. Det gick faktiskt ganska bra :)
 
Toppen