Senaste nytt

SJ Höjer Biljettpriserna Den 28 Maj

Jonas C

Medlem
Citerat från Årskort Guld SJ @ Wordpress.com

Enligt uppgift höjer SJ sina biljettpriser from den 28 maj enligt följande:

- Generell höjning på 3%
- Snabbtåg 1 klass höjs med 9%
- Minsta avgift höjs från 295 kr till 395 kr (1 klass Snabbtåg)
- Årskorten får oförändrade priser

Enligt min åsikt ser jag ingen anledning till att åka X2000 på längre sträckor framöver. Prishöjningen till 395kr känns ganska omotiverad, med tanke på att den dels går emot hela idén med SJ's priskoncept (dvs att det verkligen ska löna sig att vara ute i god tid), samt att man inte har utlovat någon förbättring gällande kvalitén på produkten. Tågens skick, samt personalens bemötande är under all kritik.
 

Palazzi

Medlem
Total idoti... Nu öppnar de upp för konkurrens iaf. Helt plötsligt har Blå tåget med sina kampanjpriser blivit billigare än SJ.
 

twiggs

Medlem
Total idoti... Nu öppnar de upp för konkurrens iaf. Helt plötsligt har Blå tåget med sina kampanjpriser blivit billigare än SJ.

Du som sysslar med marknadsföring tycker jag ändå borde känna till att det oftast inte är lönt att jämföra äpplen med päron och vice versa.

Jag välkomnar prishöjningar, åtminstone när det gäller SJ Snabbtåg 1 klass! Det finns inte knappt något premium över produkten varför detta kan vara ett steg i rätt riktning.
 

Palazzi

Medlem
Du som sysslar med marknadsföring tycker jag ändå borde känna till att det oftast inte är lönt att jämföra äpplen med päron och vice versa.

Jag välkomnar prishöjningar, åtminstone när det gäller SJ Snabbtåg 1 klass! Det finns inte knappt något premium över produkten varför detta kan vara ett steg i rätt riktning.

Nja.

När jag skrev "nu öppnar de upp för konkurrens" och "Blå tåget med sina kampanjpriser blivit billigare än SJ" var de inte meningen att dessa skulle tydas som en entitet.

Jag konstaterade fristående att de öppnat upp för konkurrens och att Blå tåget, på kampanj, blivit billigare än X2000.

Svensk järnväg är fritt för konkurrens i teorin (tyvärr inte i praktik).

Jag förstår dock inte hur prishöjningen skulle vara positiv? Om jag känner SJ rätt kommer dessa pengar inte komma
kunderna till del.

De får även passa sig för flyget. Nu har de helt plötsligt blivit dyrare än DY och lika dyra som billigaste biljetterna på Mavia, trots att man bokar sina tågbiljetter månader i förväg.

Och ur marknadsföringssynpunkt är det just idioti att höja priser på befintliga produkter. Pris är en lång inlärningsprocess hos konsumenten. Om man vant sig att en produkt kan kosta 299kr betalar man ytterst ogärna 399kr för samma produkt.

Det finns en anledning att t.ex Apple sänker sina priser vid varje nytt produktsläpp, och inte höjer (även om specifikationerna höjts).
 

Snosken

Medlem
Är det nån som provat på deras nya SJ3000 tåg? Går väl på Stockholm - Sundsvall?
Är dom bättre eller sämre än X2000?
 

Jonas C

Medlem
Nja.
Och ur marknadsföringssynpunkt är det just idioti att höja priser på befintliga produkter. Pris är en lång inlärningsprocess hos konsumenten. Om man vant sig att en produkt kan kosta 299kr betalar man ytterst ogärna 399kr för samma produkt.

Det finns en anledning att t.ex Apple sänker sina priser vid varje nytt produktsläpp, och inte höjer (även om specifikationerna höjts).

Precis! Skulle aldrig kunna tänka mig att betala mer pengar för samma produkt, såvida det inte skett några förbättringar i den. SJ har ju trots allt valt att inte göra någon förbättring i den befintliga servicen på X2000 1klass, t.ex fri service i form av lättare måltid och alkoholfria drycker till alla passagerare, eller dedicerad ombordpersonal som finns tillgängliga under hela resan.

Tyvärr samma gamla slitna tåg, med fräcka värdinnor som låser in sig i tjänstekupén efter att ha slängt ut plusbrickorna till passagerarna, och de gör sig inte heller besväret att samla ihop dom igen... För att inte tala om det blaskiga kaffet, och kexen eller artificiella brownie bitarna som SJ serverar gratis enbart ur reklamsyfte från företaget som tillverkar dem... Och få förståss de otrevliga massiva reklamklisterlapparna som sitter på stolsryggarna, även 1 klass.

Sitter mycket hellre längst bak i en trång SAS Inrikes B736 än på ett SJ tåg!
 
Ingen som tvingar någon att resa med SJ, höjningar är aldrig roligt.. Men fortfarande tycker jag tåget är ett ganska billigt sätt att resa, om man jämför mot bil (dock med avsaknad av friheten)

Förhoppningsvis blir det väl också kanske lite förbättringar med prishöjningarna :)
 
Det finns en anledning att t.ex Apple sänker sina priser vid varje nytt produktsläpp, och inte höjer (även om specifikationerna höjts).

Nu vet jag väl inte om Apple brukar sänka sina priser direkt, mer att man sätter in någorlunda bättre hårdvara etc och låter priset vara detsamma, med all rätt iofs också. Apple produkter är ganska så högt prisatta direkt från start :cool:
 

twiggs

Medlem
Nja.

När jag skrev "nu öppnar de upp för konkurrens" och "Blå tåget med sina kampanjpriser blivit billigare än SJ" var de inte meningen att dessa skulle tydas som en entitet.

Jag konstaterade fristående att de öppnat upp för konkurrens och att Blå tåget, på kampanj, blivit billigare än X2000.

Detta var precis min tanke, du konstaterade att Blå Tåget blivit billigare än SJ Snabbtåg. Det är som att jämföra äpplen och päron. Jag satt och diskuterade just detta med en arbetskamrat igår och drog följande exempel:

Blå Tåget är lika mycket konkurrent till SJ som Sun-Air blivit till SAS om Sun-Air hade dragit igång en linje mellan CPH och ARN med sin Dornier 328 propeller. Fast under förutsättningarna att man bara hade en ynka avgång 6 dagar i veckan. Den enda avgången skulle ankomma alltför sent för "normala" affärsmöten och avgå för tidigt för att passa kundgruppen. Priset skulle till en början ligga på dryga 0,60 % av den allra mest fullt flexibla normalbiljetten (dvs som går att boka på normalt sätt) SAS hade att erbjuda. Priset till trots så kan man glömma lounge, fast track och poängsamlande. Flygtiden skulle enligt tidtabell vara drygt 33 % längre, alltså över 90 minuter. Trots det relativt höga biljettpriset så fick man ingenting gratis ombord. Riktigt fin mat till salu...

Vem blir kvar att välja denna tjänst när SAS har mängder med avgångar och dessutom bättre priser? Typ ingen, vilket det också visat sig.

Så nu börjar man med liknande priser som SAS fast tvingar konsumenterna att ringa och beställa biljetter (hej hej stenålder!) och dessutom så förvissas man till bakom det nytillkomna draperiet där lägre komfort väntar.

Hänger du med? Det är inte samma produkt som säljs och kan därför inte jämföras rakt av så.

Vi får se hur länge Blå Tåget finns kvar i nuvarande tappning... :confused:

Jag förstår dock inte hur prishöjningen skulle vara positiv? Om jag känner SJ rätt kommer dessa pengar inte komma
kunderna till del.

Alla företag vill maximera sin vinst, speciellt om man har ett krav som ägarna satt?!

Jag tänker att det lär bli något enklare att hitta plats i 1 klass på SJ Snabbtåg. Hur många betalar egentligt ett pris om 295 kronor?? När det höjs till 395 kronor så blir säkerligen skillnaden ner till 2 klass något högre varpå väldigt priskänsliga väljer SJ AB – baklänges– klassen ( :eek: ) Jag som har årskort kan dessutom välja på ännu fler avgångar då det säkert inte lär bli lika fullt, passar mig perfekt!
 
Toppen