Senaste nytt

Finnair: hur ser leveranserna av A350 ut?

Hur många A350 har Finnair på sträckan HEL-BKK? Bokade den sträckan i dag för den 7 januari och noterade att det fanns två avgångar från HEL – AY89 kl 17:05 samt AY95 kl 18:55 – som båda kördes med A350 enligt Finnairs hemsida och Google Flights. Kan det stämma?
 

JonW

Medlem
Hur många A350 har Finnair på sträckan HEL-BKK? Bokade den sträckan i dag för den 7 januari och noterade att det fanns två avgångar från HEL – AY89 kl 17:05 samt AY95 kl 18:55 – som båda kördes med A350 enligt Finnairs hemsida och Google Flights. Kan det stämma?
Jadå. Under högsäsong går båda flighterna med A350 vissa dagar, och andra dagar bara den tidiga avgången.
 

JonW

Medlem
Skriver dessa rader från AY89. som trafikeras av Finnairs nyaste A350.
Den levererades denna höst, och man har redan uppdaterat den hårt kritiserade C-kabinen en del.
Borta är nu den märkliga bordet som man bara vek ner från väggen framför, istället nu en mer konventionell lösning med ett bord som skjuts in under
grogghyllan. Märkligt nog är dock bordet fortfarande inte justerbart, och väldigt litet. Ändringen medför dock att man inte riktigt behöver äta som en orangutang längre, men det krävs en hel del mekkande med stolsinställningarna.
Det rangliga fotstödet, som t o m sprack på premiärflygningen, är nu utbytt mot stadigare grejor.
Skärmen är dock lika märklig med en helt dold "home" touchknapp, som vållar crewet massor med merarbete iom att home-knappen på fjärren sällan fungerar.

Ofta har jag resesällskap i Y, men denna gång i grannstolen 3H. Detta gjorde dock knappast någon skillnad, man har huvudena ca 1,5 m isär, med en massa väggar emellan...
Det är förstås resultatet av V-konfigurationen, som dessutom får en än bredare vinkel iom A350:ns bredare kabin.

Sammantaget så är fortfarande A330:s C-kabin klart att föredra.

När det gäller mjukvaran så är det också små förbättringar, första gången pursern kommit och tagit i hand.
Och på feederflighten med ATR bjöds det proaktivt på Champagne.
Men förrätten var alldeles för kall och skumpan för varm.... ;-)
 

JonW

Medlem
Rätt märkligt att Iberia väljer att leasa ut sina allra bästa plan. Jag var på en av deras splitnya A330:s JFK-HEL för ca två år sen.
Klart bättre C-kabin än AY:s A350. Servicen var inte heller så dum.
 
Toppen