Senaste nytt

Paraplyvagn

ullis

Medlem
Hej,

Yepp, lillen ska ut på långflygning och flyger business (jag vet att många av er ryser). Har funderat på det här att checka in vagnen hela vägen till Stockholm eller ej. Har två stop samt väntetiden på Arlanda så det smidigaste vore att ta med den med ombord på planet och lämna den där till en vänlig flygvärdinna. Kan jag stoppa den i ett fodral.

Min fråga är vad händer här med vagnen, ställer man den fint i någon garderob, åker den ner i ett förvaringsrum eller ännu värre åker den ner till bagagerummet, (jag är rädd för att den ska skadas).

Får jag vagnen direkt när jag går av planet (utan att behöva vänta) så jag kan gå till nästa flight.

Även om det mest är män här på Business Class förmodar jag att de finns en del som har erfarenhet av att resa med barn eller på annat sätt känner till hur det fungerar.
 

Malu

Medlem
Det är väldigt olika hur det här fungerar, både mellan flygbolag och flygplatser.

I bästa fall kan man få behålla paraplyvagnen fram till gaten och sedan återfår man den vid gate när man kommer fram. Även i detta fall så misstänker jag att vagnen stuvas i bagaget och inte finns i kabinen. Tror helt enkelt inte det finns plats för det. Har man otur så kommer vagnen inte alls vid gate utan på specialbagagebandet i bagagehallen. Så har det t ex fungerat på Arlanda de flesta gångerna...
 

Gnopps

Medlem
Vissa flygbolag tillåter inte vagn med till gaten, vill du prova detta så ring till varje enskilt bolag du flyger med och fråga dem så att du är säker.

Jag har alltid checkat in vagnen, tycker det är lättare så. När barnet var litet satt det i en bärsele och därefter gå själv alternativt lånevagn på flygplatsen. Ofta när vi checkat in vagnen har vi fått den så snart vi stigit av planet, inte vid bagageutlämningen.
 

Dr. Miles

Expert
Som Malu skrev, det beror helt och hållet på flygbolag och på flygplatser.

När vi reste till Auckland, tvingades vi att checka in paraplyvagn på Arlanda(SAS handling) som vi skaffade just för att kunna använda fram till gaten på olika flygplatser.:mad:
Hemvägen från Auckland var det utan problem att använda vagnen ända till gaten och THAI personal förvarade vagnen i något skåp och lämnade tillbaka den när vi klev av planet.
Samma sak gällde även vid Bangkok för flyget mot Stockholm.
 

090034208

Medlem
Vi har rest mycket med småbarn, 2 st, och min erfarenhet är att framförallt i Asien är dom duktiga med detta. Där får man ta med vagnen till boarding och får den genast när man kliver av planet, bara att säga till, eller dom hade koll på det faktist!. Den förvaras inte i någon garderob utan dom har gått ut, ner för trappan och satt den antingen i förvaringsutrymme/bagaget. Det är betydligt större chans att den går sönder om du checkar in den som normalt(har även gjort detta och vi har, tror jag,fått ny vagn 2 gånger.)
Vi har åkt med Thai och Singapore. Dom blev väldigt förvånade i BKK när vi tänkte checka in den, agenten föreslog själv att vi skulle ta den till boarding. På Arlanda som nämnts tidigare är det en helt annan femma, eller i Europa överlag
 
Jag tycker man brukar se vagn som tas med till boarding titt som tätt runt om i Europa, med undantaget Sverige. Kan inte förstå vad som är så problematiskt med att lasta den vid gate? De har ju till och med hjul!
 

erc

Medlem
Stämmer in i kören. Att kunna ha sulkyn som gate valet-bagage tycks gå överallt. Utom på ARN. Vid ankomst till ARN finns det mig veterligen inte heller några lånevagnar utan man får snällt vänta (vid specialbagagebandet) på sulkyn. Beroende på barnets ålder och tidpunkt på dygnet kan detta vara allt från helt oproblematisk till härdsmälta.

Att sulkyn riskerar att bli skadad är självklart. Vilket jag fick erfara i april, på ARN. En trasig sulky är sannerligen inget man har nytta av. Vi skulle tack och lov bara ner till SkyCity-garaget.
 

Svenska73

Medlem
ARN är svårast med detta. Inga problem i resten av världen men på ARN så tvingas man checka in vagnen. Vi har tagit oss runt detta med att köpa en ihopfällbar paraplyvagn som man lägger i en väska så det räknas som handbagage. Märket är Quinny. Tricket är att ha den ihopfälld och inpackad när du checkar in dina andra väskor, gå igenom security och packa sedan upp den. Samma procedur innan ni går ombord. Lycka till.
 
Jag har läst att Norwegian (DY) inte ersätter trasiga barnvagnar som checkats in. Barnvagnar checkas in på egen risk hos DY.
 
Vi har tagit oss runt detta med att köpa en ihopfällbar paraplyvagn som man lägger i en väska så det räknas som handbagage. Märket är Quinny.
Håller med om att Quinny Zapp är en av de bästa paraplyvagn. Komplettera gärna med en Maxi-Cosi Cabrio babyskydd och så har man allt tills barnen är 2 år.
 
Toppen