Senaste nytt

Ligger Skavsta i Stockholm eller ligger Frankfurt Hahn i Frankfurt?

Traveller

Medlem
Jag flyger ju inte direkt lågprisflyg men det retar mig att många blir lurade av att flygplatser döper sig till storstadsnamn, marknadsför dessa tillsammans med flygbolag och lurar dit stackars turister som får betala dyrt för sitt misstag att flyga till exempelvis Skavsta som ligger 110 kilometer från Stockholm. Vilka är de flygplatser ni hamnat på som är marknadsförda under missledande hamn och vad kostade det att ta sig därifrån till det egentliga målet (staden där den riktiga flygplatsen låg)? Nedan, från Dagens Nyheter, en lista på de tio värsta enligt Skyscanner.

De mest vilseledande namnen
De mest vilseledande namnen enligt flygsajten Skyscanner:
1. Paris-Vatry Disney: 150 kilometer från centrala Paris och 112 kilometer från Disneyland.
2. Munich West Memmingen: 112 kilometer från centrala München.
3. Oslo Torp: 110 kilometer från centrala Oslo.
4. Frankfurt Hahn: 110 kilometer från centrala Frankfurt.
5. Stockholm Skavsta: 100 kilometer från centrala Stockholm.
6. London Oxford: 97 kilometer från centrala London.
7. Barcelona Girona: 94 kilometer från centrala Barcelona.
8. Barcelona Reus: 88 kilometer från centrala Barcelona.
9. Paris Beauvais: 88 kilometer från centrala Paris.
10. Düsseldorf Weeze: 80 kilometer från centrala Düsseldorf.
Källa: Skyscanner (TT)
 

Kricka

Medlem
Hamnade ofrivilligt på Paris-Bauvais för några år sedan men man lär sig
av misstagen dvs. man blir en medveten resenär..
 

Dr. Miles

Expert
Var det inte så att Ryanair marknadsförde Malmö(MMX) som Köpenhamn ett tag sedan?
Tänk att man kommer till och med till ett annat land!
 
Och alla som vilseledande marknadsför EWR som NYC - det är ju helt annan stat med helt andra människor ;)
Tror det där med om flygplatsen får heta si eller så regleras med att det borde ligga i s.k. Metro area avstånd. På samma sätt får ju knappast Arlanda heta Stockholm och Schiphol - Amsterdam.
 

erc

Medlem
Jag flyger ju inte direkt lågprisflyg men det retar mig att många blir lurade av att flygplatser döper sig till storstadsnamn, marknadsför dessa tillsammans med flygbolag och lurar dit stackars turister som får betala dyrt för sitt misstag att flyga till exempelvis Skavsta som ligger 110 kilometer från Stockholm. Vilka är de flygplatser ni hamnat på som är marknadsförda under missledande hamn och vad kostade det att ta sig därifrån till det egentliga målet (staden där den riktiga flygplatsen låg)? Nedan, från Dagens Nyheter, en lista på de tio värsta enligt Skyscanner.

De mest vilseledande namnen
De mest vilseledande namnen enligt flygsajten Skyscanner:
1. Paris-Vatry Disney: 150 kilometer från centrala Paris och 112 kilometer från Disneyland.
2. Munich West Memmingen: 112 kilometer från centrala München.
3. Oslo Torp: 110 kilometer från centrala Oslo.
4. Frankfurt Hahn: 110 kilometer från centrala Frankfurt.
5. Stockholm Skavsta: 100 kilometer från centrala Stockholm.
6. London Oxford: 97 kilometer från centrala London.
7. Barcelona Girona: 94 kilometer från centrala Barcelona.
8. Barcelona Reus: 88 kilometer från centrala Barcelona.
9. Paris Beauvais: 88 kilometer från centrala Paris.
10. Düsseldorf Weeze: 80 kilometer från centrala Düsseldorf.
Källa: Skyscanner (TT)

Paris-Vatry är ännu värre än angivet. Fågelvägen är en sak, bilvägen en annan.

Vatry Airport till Arc de Triomphe du Carrousel - Google Maps
 

Lukas2

Medlem
Dock inte flugit på den, men Västerås, marknadsför de sig inte som en stockholmflygplats? Kanske lite väl långt bort, eller?
 
Dock inte flugit på den, men Västerås, marknadsför de sig inte som en stockholmflygplats? Kanske lite väl långt bort, eller?

Jo, Västerås marknadsför sig som Stockholm Västerås flygplats.
Dock brukar det gå flygbussar och så in mot Stockholm vid ankomster.

Men det är ju en 1.20 timmars bussresa ungefär och visst är det vilseledande.

Jag åkte buss till Skavsta flygplats en gång när jag skulle åka därifrån och kunde inte undgå att höra vad Amerikanarna framför mig på bussen pratade om, dvs vilken bluff med flygplatsen och staden Stockholm (dit dom varit).
(Men visst bör man kolla upp sådant själv, sunt förnuft?)

Jag tycker också att det är en liten bluff, men ändå rätt bra.. (förklaring kommer)

Om jag som boende i tex Spanien vill åka till Stockholm och söker på Ryanairs hemsida, då har jag ju ingen aning om vart jag ska åka om det inte står (Stockholm) med i namnet.

Ryanair tex bör ju dock vara tydligare och visa att flygplatsen är si och så långt från centrala Stockholm.

Tror dom flesta resenärer är medvetna om detta redan, möjligtvis inte "Kalle Svensson och hans familj som ska flyga för första gången till Disneyland, då ser dom nog bara Paris och tänker - perfekt, billigt och bra!"

Avslutningsvis.. bra men borde göras mer tydligt innan bokning så passagerarna är medvetna om tiden som krävs för transport in till city.

Jag själv brukar dock alltid kolla upp hur långt det är från en flygplats till området jag skall ta mig, men antar att alla inte har den framförhållningen..

Det är speciellt viktigt när man åker lågpris så man inte står där mitt i natten och allt slutar med att man måste åka taxi 10-15 mil.
 
Last edited:
Toppen