Senaste nytt

Värsta rese-tabbarna

ben_hg

Medlem
I den här kretsen av flitiga resenärer måste det finnas en hel del kul rese-tabbar efter vägen…

Här kommer mitt bidrag:
Det började med att jag åkte till Hannover för att gå på mässa. Med många besökare blir bra hotellrum nära mässan ganska dyra, men om man reser en bit kommer man billigare och ofta bättre undan. I mitt fall blev det Bremen, en timma per tåg. Söndag morgon, sista mässdagen. Väntar i snålblåst och duggregn på en taxi utanför hotellet. Länge. Väldigt länge, så länge att när den väl dyker upp är det rätt kort tid till avgång för mitt tåg till Hannover. Kommer klart stressad till stationen, lämnar taxin med portfölj och rullväska.

Precis lagom när taxin försvunnit börjar jag leta efter biljetten. Inser, med en klart obehaglig känsla i magen, att den är i min plånbok. Och den ligger i baksätet i taxin… Plånboken innehöll allt, precis allt jag behövde för hemresan. Tågbiljetter, EB/kreditkort dvs flygbiljett, alla kontanter. Rubbet.

Lyckligtvis har jag mobilen och när första chocken lagt sig börjar jag tänka igenom alternativen. Ringer till hotellet ”vg ring Bremen Taxi, be dem ropa ut mitt meddelande till alla bilar”. Ringer hotellet igen efter en stund. Bremen Taxi var inte så samarbetsvilliga utan lät kallt meddela att jag får vänta tills chauffören hittar plånboken. Vad jag tänkte då är inte lämpligt att publicera. Men räddningen fanns nära – i bröstfickan hade jag stoppat ner taxikvittot som med tysk ordning innehöll bilnumret. Nytt telefonsamtal och se – efter en stund dyker taxin upp medförande min plånbok med vad jag kunde se hela innehållet kvar. Har efter denna erfarenhet blivit klart noggrann med att kolla baksätet innan jag lämnar en taxi!
 

Totopez

Medlem
Hmm, även det här hände i Tyskland. Var på en mässa i Leipzig, bokade väldigt sent och det bästa flyg jag hittade gick till Dresden, därifrån blev det hyrbil. När jag skulle hem och står i incheckningen inser jag att passet ligger kvar på hotellet. Den mycket ordentliga östtyska check-in agenten vägrar godkänna mitt svenska körkort som legitimation. Ringer hotellet. Jodå, passet hittat. Jodå, de kan skicka ett bud mot furstlig betalning. Och jag lyckas få Lufthansa att boka om mig till en flight via DUS hem, trots icke ombokningsbar biljett.
Kuriren dyker upp precis innan check-in stänger, och överlämnar ett norskt pass med ett helt annat namn. Ridå.

Får kuriren att köra mig tillbaka till Leipzig och hotellet. Hämtar passet. Mitt pass den här gången. Hittar en amerikan jag känner som ska köra bil till Berlin. Får lift, och lyckas ta mig till TXL precis i tid för sista flyg mot Stockholm.
 

wenne87

Medlem
Åker en hel del mellan oslo och stockholm, och nog har de hänt att man tänkt lite väl snabbt och bokat åt fel håll....
 
Det som har glatt mina kollegor mest är väl den gången jag bytte tåg i Emmaboda och glömde ALLT bagage på första tåget... Det kan ha berott på den fyllegrad jag och kollegan hade hunnit uppnå under resan, vi hade inte träffats på länge och han hade en flaska Jäger i bagaget(den var slut lagom till att vi skulle byta). Till saken hör att jag hade en taxfree-påse med whiskey för flera tusen stående på sätet på första tåget. Jag blev nykter på en millisekund när jag insåg vart jag var och var mitt bagage var(inkl biljetter) ... Jag fick ta en hyrbil dagen efter och åka till hittegods i Kalmar och hämta allt. Whiskeyn fanns kvar, precis som allt annat.

Under de tio år som gått sedan dess har mina resevanor ändrats avsevärt. :)
 
Toppen