Senaste nytt

Waitlist open på Lufthansa - vad innebär det?

agehall

Medlem
Jag sitter och tittar på lite LH flighter i ExpertFlyer. På några av dem så är i princip alla bokningsklasser listade som xL vilket beskrivs som "This class is closed but the waitlist is open". Vad innebär det i praktiken? Kan man ringa LH och be dem begära att det släpps en plats i respektive bokningsklass eller?
 

Dr. Miles

Expert
Om det står t ex QC itsätllet Q2(2 platser lediga), så har de stängt de bokningsklasserna och ganska sannolikt att de inte kommer att öppna plaster igen.
Flygbolaget gör så när de vet att man kan fylla på planet med dyra biljetter.
 

Gnopps

Medlem
En resebyrå eller flygbolag kan sätta dig på väntelista i den prisklassen. Ibland går väntelistan igenom på några sekunder och ibland på några dager (om alls). Med statuskort går det lättare, tänk också på att du kan ha garanterad plats genom ditt statuskort (men då i dyra bokningsklasser).

När du söker flyg så kom också ihåg att tillgänglighet LH FRA-LAX är inte samma som LH GOT-FRA-LAX. Mycket ofta är det helt olika platstillgång så en bokningsklass som är väntelistad eller stängd FRA-LAX kan finnas tillgänglig om du tittar med ett anslutningsflyg.
 

agehall

Medlem
Ok, så det kan finnas hopp att få en plats om det tex står ZL? Det var ju trevligt att höra. Får se om jag får mitt möte bekräftat så kanske det blir till att försöka.
 

Gnopps

Medlem
Ytterligare en grej med väntelista. Lufthansa (och säkert fler flygbolag) sänker aldrig en bokningsklass. Dvs. har du D bekräftat och Z på väntelista kommer Z aldrig bli bekräftat eftersom Lufthansa får mer pengar av D än Z.

Hur det fungerar om du har exempelvis Y (dyr ekonomi) bekräftat och väntelistar Z (billig affärsklass) vet jag inte.
 

agehall

Medlem
Men, varför skulle man vilja väntlista i Z samtidigt som man har en bekräftad bokning i D? Does not compute...

Det enda vettiga är ju att väntlista i tex Z om man har en biljett i Y eller lägre.
 

A380*G

Medlem
Ytterligare en grej med väntelista. Lufthansa (och säkert fler flygbolag) sänker aldrig en bokningsklass. Dvs. har du D bekräftat och Z på väntelista kommer Z aldrig bli bekräftat eftersom Lufthansa får mer pengar av D än Z.

Hur det fungerar om du har exempelvis Y (dyr ekonomi) bekräftat och väntelistar Z (billig affärsklass) vet jag inte.

Dessa går igenom - iaf gjort det för mig PVG-MUC ett par gånger.
 

A380*G

Medlem
För KVS gäller detta...

L No seats are available, Wait[L]ist is Open
W No seats are available, [W]aitList is Open
C No seats are available, WaitList is [C]losed
S old-out, WaitList is Closed
R Seats may be available On-[R]equest to the airline
? Availability is Unknown
 
Toppen