Senaste nytt

Stockholm - Seoul i Juni/Juli 2017

slaskankan

Ny medlem
Hej!
Ny på forumet, halkade in via Google :)
Jag och min familj skall åka till Sydkorea i Juni/Juli 2017 och är ute i väldigt god tid med att leta biljetter.

Vi är definitivt inte kunniga i detta, utan jag brukar använda Momondo vid de få långflygningar vi gjort.

Frågan är dock är jag för tidigt ute för att hitta bra biljetter redan nu? Har hittat några prisvärda med t.ex. Qatar , men att flyga med Finnair ser ut att vara betydligt kortare.
Skall jag vänta någon månad och leta? Brukar Finnairs priser sjunka, eller finns det någon deal att få tag på där?

Finns det någon bolag som brukar ha någon "dagsdeal" till Seoul med t.ex. BC för väldigt bra priser?

Ursäkta många frågor från en nybörjare!

  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Seoul, Sydkorea
  3. När vill/behöver du resa ut? 25 Juni +5 dagar.
  4. När vill/behöver du komma hem? Vara hemma senast 16 Juli 2017.
  5. Hur länge vill du vara borta? 14-16 dagar.
  6. Hur många personer som skall resa? 4 vuxna och 2 barn (9 & 7).
  7. I vilken kabinklass? Economy, el Premium beroende på pris.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Har ingen betydelse, utan kort total restid samt pris är det som prioriteras.
  9. Vad är din budget? (per person) 6000kr
  10. Vad är det viktigaste för dig? 1. Kort restid 2. Pris
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej.
 

palmen

Moderator
Välkommen till Businessclass @slaskankan

Ni är helt klart tidigt ute då biljetter brukar släppas ca 330 dagar i förväg.
Nu har jag personligen väldigt dålig koll på flygpriser till just Sydkorea men det kan mycket väl komma en kampanj senare i år eller nästa år som gör det billigt att flyga dit (billigare än att boka nu).

Vad har du hittat för priser?
Snabbaste är helt klart Finnair, eller om du kan åka med Lufthansa eller British Airways. Qatar och Emirates lär kunna ha billiga biljetter men det blir en liten omväg om ni ska åka med dom, vilket dock väl kan vara värt det. Att kunna sträcka på sig lite på en lång flygning och gå runt lite skadar inte.
 

slaskankan

Ny medlem
Välkommen till Businessclass @slaskankan

Ni är helt klart tidigt ute då biljetter brukar släppas ca 330 dagar i förväg.
Nu har jag personligen väldigt dålig koll på flygpriser till just Sydkorea men det kan mycket väl komma en kampanj senare i år eller nästa år som gör det billigt att flyga dit (billigare än att boka nu).

Vad har du hittat för priser?
Snabbaste är helt klart Finnair, eller om du kan åka med Lufthansa eller British Airways. Qatar och Emirates lär kunna ha billiga biljetter men det blir en liten omväg om ni ska åka med dom, vilket dock väl kan vara värt det. Att kunna sträcka på sig lite på en lång flygning och gå runt lite skadar inte.

Hej palmen, tack för ditt svar!

Med Qatar Airways fanns det priser från 5608kr/vuxen och 4887kr/barn.
Då var resan dit 15h55min samt hem 17h40min. Det kan tyckas lite väl saftiga restider (sambo som hatar att flyga långt, samt ganska små barn). Därför har jag sneglat lite mot Finnair, men då var priserna betydligt högre. Därav min fundering på om man kanske är lite väl tidigt ute som sagt :)
 

slaskankan

Ny medlem
Hej igen!
Nu är det dags att boka biljetterna.
Kommer till 90% att åka flyga med Finnair.
Har en fundering, finns det någon sida på nätet där man kan se vilka platser som finns tillgängliga?
Jag kommer troligtvis att välja Finnairs Ecomony Comfort om priserna är OK. Problemet är att jag inte vet tillgängligheten på flygen innan man bokat?
Flygdatum är 25/6 - 10/7 -2017 eller +1-3 dagar på både avgång och hemresa beroende på om man kan få ecomony comfort som sagt.
Om någon har koll på detta så skulle jag bli väldigt glad :)
 
Jag är förbryllad, vill du endast boka ifall specifika sittplatser är lediga? Jag förstår att du vill sitta tillsammans med dina familjemedlemmar, men även om man reserverar sittplats (t o m om man betalar för det) så brukar inte flygbolagen garantera att man verkligen får platserna man har reserverat (t ex kan de behöva byta till en helt annat flygplansmodell). Men ombordspersonalen brukar kunna hjälpa till att försöka flytta runt folk ifall man ber dem snällt och förklarar situationen. Så jag tycker att du ska boka om det finns 4 lediga platser (även om det är spridda platser) i din önskade kabinklass, dvs economy comfort.
 

slaskankan

Ny medlem
Jag är förbryllad, vill du endast boka ifall specifika sittplatser är lediga? Jag förstår att du vill sitta tillsammans med dina familjemedlemmar, men även om man reserverar sittplats (t o m om man betalar för det) så brukar inte flygbolagen garantera att man verkligen får platserna man har reserverat (t ex kan de behöva byta till en helt annat flygplansmodell). Men ombordspersonalen brukar kunna hjälpa till att försöka flytta runt folk ifall man ber dem snällt och förklarar situationen. Så jag tycker att du ska boka om det finns 4 lediga platser (även om det är spridda platser) i din önskade kabinklass, dvs economy comfort.

För att beskriva det enkelt, om det första inlägget var svårtydligt.
Jag undrar egentligen om det finns någon sida där man kan se vilka sittplatser som finns tillgängliga på specifika datum.
Om jag bokar ett flyg t.ex. med avgång 25/6 - 17 så vet jag ju inte innan bokningen om det finns några sittplatser lediga i Economy Comfort, därav min fundering om man kunde se det någonstans innan man bokar hur tillgängligheten är.
 

JohanA

Medlem
För att beskriva det enkelt, om det första inlägget var svårtydligt.
Jag undrar egentligen om det finns någon sida där man kan se vilka sittplatser som finns tillgängliga på specifika datum.
Om jag bokar ett flyg t.ex. med avgång 25/6 - 17 så vet jag ju inte innan bokningen om det finns några sittplatser lediga i Economy Comfort, därav min fundering om man kunde se det någonstans innan man bokar hur tillgängligheten är.
WWW.Experflyer.com
 
Jag känner inte till Economy Comfort, jag trodde det var en kabinklass som var snarlik Premium Economy, men det verkar inte så. Förhoppningsvis kan någon som känner till Finnair bättre än mig hjälpa dig. Annars är väl standardtipset att ringa Finnair och fråga.
 
Toppen