Senaste nytt

Motorn stannade – mitt under flygningen

agehall

Medlem
– Jag var glad att vi landade över huvud taget, säger passageraren Marcus Bäck, 34.

Ner kommer man ju alltid!

Föstår inte vad de gnäller om. Sånt där händer ju. Det är ju därför man har välutbildade piloter som vet hur man ska hantera situationen.
 

MarcusC

Medlem
Aftonbladet... kvällspressen gillar ju sensationer mer än nåt annat!

"motorstopp".??.. känns ju mer som planerad avstängning av en motor som nämts?!
 

jurgenb

Medlem
Kvällspravda som bara är ute efter fler läsare skriver vad som helst för att skapa en rubrik som alla i kvällstidnings/skvallerpressen
 

Miljon3

Medlem
nästan alla plan i världen är byggda för att flyga med hälvten av motorerna så detta är ingen fara
 

extacn

Medlem
Today, the CFM56-5B and CFM56-7B are so reliable that, statistically, the average pilot will never experience an IFSD event in his/her entire career. How can this be? Both engines maintain an IFSD rate 0.002 or better, which translates to one IFSD every 500,000 engine flight hours. Assuming the pilot logs 900 flight hours annually, that equates to one event every 555 years.
 

sebbe

Ny medlem
Jag var själv med på den här flighten från Vasa, Finland till Arlanda, Sverige. Det var faktiskt litet spännande och otäckt när ena motorn hostade till och stannade. Samtidigt steg varven kraftigt på den fungerande motorn, sannolikt för att kompensera bortfallet av den andra motorn. Vi var över öppet hav (Bottniska viken), när det hände, ca 20 min innan planerad landning på Arlanda. Men personalen höll sig förhållandevis lugn och man fick löpande information av kaptenen om statusen. Det var med viss lättnad som vi tog mark på Arlanda, där vi möttes av en väldig mottaningskommitte av blåljus.
Noterade att det hade sprutat ut ganska rejält med olja runt motorn i fråga.
Ironiskt nog hade jag i vänthallen i Vasa diskuterat "den höga kvaliteten på svensk ingenjörskonst", med en svensk som skulle hem till Stockholm (jag är finlandssvensk) innan flighten. Planet i fråga var ett Saab 2000, som opereras av svenska Golden Air på beställning av finska Blue1.

/Sebbe
 
Toppen