Senaste nytt

Skimmat kort efter att ha använt hotels.com

Hej,

Skriver mitt första inlägg här på forumet, har letat bland tidigare inlägg för att se om ämnet varit uppe tidigare men inte hittat något.

Jag har fått mitt kort skimmat där man försökt göra uttag på drygt 12 000:-, eftersom jag hade kortet kvar blev jag förvånad. Efter polisanmälan etc. så har jag inte behövt betala något som inte var korrekt, så det har löst sig.

Från början misstänkte jag att uppgifterna kommit på avvägar via hotels.com, jag har dock inget bevis för att det verkligen var så.

Vid en hotellövernattning i Italien som bokats via hotels.com men inte betalts vid bokningen så frågade jag hotellpersonalen ifall de hade mina kontokortsuppgifter.

Till min stora förvåning skrev kvinnan i receptionen ut ett papper där alla mina kortuppgifter inklusive CVC koden stod i klartext!

Med ett sådant system måste det vara hur lätt som helst att komma över kortuppgifter.

Jag bokar ca 45 nätter per år via hotels.com och brukar normalt betala direkt, men det går inte alla ggr.

Tycker att hotels.com fungerar mycket bra men vet inte om jag vågar använda det längre.

Någon annan som har erfarenheter i ämnet?
 

agehall

Medlem
Välkommen till Businessclass @Thomas Andersson!

Aldrig hört talas om något sådant tidigare med hotels.com, men det låter ju som ytterligare en anledning att inte använda dem. Personligen försöker jag så långt det är möjligt att inte använda tredjepartssiter alls.

Att man blir skimmad händer då och då och är något man får leva med så länge man har någon form av kontokort. Det kan hända varsomhelst och på de ställen man minst anar det. För ett par år sedan var det väl tex en kortautomat på Stor & Liten (eller vad de nu heter) i Gallerian i Stockholm som blev utbytt mot en skimming-maskin.
 

Andreas Q

Medlem
Det stämmer. Var på Sicilien och hotelbokningens kort strulade. Då kom ägaren med en utskrift från hotels där kortets samtliga uppgifter framgick i klartext.
 
Det stod i tidningen i veckan att polisen kontaktat hotels.com för att väldigt många kunder som använt hotels.com fått sina kort kapade. Själv anväder jag hotels.com då och då och fick mitt kort skimmat för första gången i sommras och kunde inte komma på källan, men nu vet jag.

EDIT, hittade en artikel Polis misstänker stort hotels.com-bedrägeri | Dina Pengar


Jaha ja....

Verkar som att jag inte är ensam om problemet, undrar ifall de skickar kortuppgifterna till hotellet även ifall man betalar direkt?
 

mjulven

Medlem
Det skulle kunna förklara ett och annat för egen del. Jag har 40 nätter över mer än 10 stays bokade via Hotels.com senaste året. Har för första gången också blivit skimmad. Är uppe i tre gånger redan i år. Skulle inte förvåna mig om det var en del av orsaken till dessa händelser.

Tur att jag precis använt upp alla gratisnätter hos dom. Synd på en god tanke, men kommer ha svårt att lita på dom igen.
 

pep

Medlem
Tusind tak for denne tråd, @Thomas Andersson - meget aktuelt da jeg lige er begyndt at bruge hotels.com som alternativ til agoda og airbnb. Jeg skal checke omgående og indgående
 

mha321

Medlem
Det låter onekligen mer än lite konstigt. Det borde betyda att de helt bryter mot Pci standarden och därmed riskerar att bli av med rätten att processa kreditkort, vilket i sin tur borde döda dem på marknaden.

Är du säker på att det var cvv koden och inte en av de tillfälliga auth koder som ges ut efter pre auth? Fast man känner väl igen sin egen cvv kod...
 
Toppen