Senaste nytt

Göteborg - Sydafrika krångligt och kort varsel

demgard

Medlem
Hej på er!

Lite mindre aktivitet på mig det senaste, men så mycket jag lärt mig på det här forumet! Till den milda grad att ordet "Eurobonus" har bannlysts från hemmets middagsbord samtidigt som vänner ringer och frågar hur man optimerar intjäning.. :)

Just nu tar jag tacksamt emot all hjälp och alla råd från detta fantastiska forum då jag och min fru står inför vårt livs resa - vi ska till Sydafrika för att adoptera ett barn! När man adopterar från Sydafrika får man tydligen alltid besked om resa med väldigt kort varsel, men nu känns det lite extremt ärligt talat. Så som sagt - all hjälp och alla tips mottages tacksamt!

Förutsättningar:

  • Varifrån vill du börja din resa?
Göteborg

  • Var är din destination?
Cape Town, säger vi. Vi flyger hem från Cape Town oavsett, ner ska vi troligen till Port Elizabeth men det är ganska enkelt med inrikesflyg när vi väl är på plats.

  • När vill/behöver du resa ut?
Vi måste vara på plats senast 4:e november i Port Elizabeth, så om det blir en t/r bokning till Cape Town behöver vi vara där senast morgonen den 4:e.

  • När vill/behöver du komma hem?
I slutet av januari. Så länge sammanlagd tid i Sydafrika är under 3 månader är exakt datum inte viktigt för hemresa.

  • Hur länge vill du vara borta?
Se ovan.

  • Hur många personer som skall resa?
Två vuxna t/r och en infant (under 2 år) på Cape Town - Göteborg.

  • I vilken kabinklass?
Bekvämt är trevligt, men spelar ärligt talat ingen roll nu.

  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance om det inte är orimligt dyrt i förhållande till alternativ.

  • Vad är din budget? (per person)
140 000 EB poäng + cash för infant på väg hem. Eller max ca 30 000 kr totalt (15 000 kr person ink en infant på vägen hem då).

  • Vad är det viktigaste för dig?
Att komma dit i tid, förhållandevis smidigt rutt (=korta layovers).

  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nope.

  • Övrigt
Någon som vet om det är möjligt att boka award t/r och sedan lägga till infant för pengar på hemresan?

Hemresan ska helst vara ombokningsbar. Inte sååå viktigt - blir det award så går det ju inte att boka om och det får väl vara ok. I annat fall vet jag inte om det är värt det eller om man bara ska köpa en ny enkelresa hem oavsett..?
 

agehall

Medlem
Det där lär bli extremt svårt. Du lär inte hitta en award ner med så här kort varsel och din budget räcker inte till business heller.

Jag hade satsat på Lufthansa Premium Economy som troligen är det bästa du kan göra av situationen. Jag är väldigt väl bekant med deras 380 FRA-JNB. Om du vill till CPT direkt så verkar det istället vara A340 från MUC som gäller.
 

demgard

Medlem
Senast igår kväll fanns det 2st business award MUC-JNB 01NOV med South African, kanske du som norpade dem? :)
Oj, njae. Faktiskt inte. Har inte haft tid att söka på award själv alls p.g.a. galet mycket på en gång just nu. Ringde Tallin bland det första jag gjorde efter beskedet dock och har en halvtaskigt bokning med lite business och ekonomi blandat via Ethiopian. Dock kommer den inte fungera p.g.a. att infon har ändrats lite senaste dagarna. Är nu mer Joburg som gäller och inget annat t.ex..

Finns väldigt väldigt väldigt billiga biljetter i ekonomi med Ethiopian just nu också (7000 SEK t/r för 2 vuxna + infant). Men är det värt att flyga med dem i ekonomi? Inte sugen på layover på Bole, om vi säger så.. Men men, det är väldigt billigt..
 

Elias

Medlem
Oj, njae. Faktiskt inte. Har inte haft tid att söka på award själv alls p.g.a. galet mycket på en gång just nu. Ringde Tallin bland det första jag gjorde efter beskedet dock och har en halvtaskigt bokning med lite business och ekonomi blandat via Ethiopian. Dock kommer den inte fungera p.g.a. att infon har ändrats lite senaste dagarna. Är nu mer Joburg som gäller och inget annat t.ex..

Finns väldigt väldigt väldigt billiga biljetter i ekonomi med Ethiopian just nu också (7000 SEK t/r för 2 vuxna + infant). Men är det värt att flyga med dem i ekonomi? Inte sugen på layover på Bole, om vi säger så.. Men men, det är väldigt billigt..

Ethiopian I economy är inte direkt Lufthansa F. Helt dugligt dock. Gjort exakt den resan några gånger. Bole e verkligen inte trevlig flygplats dock och som överallt i Afrika rekommenderas kontanter där. Finns en obskyr bankomat där med lokal valuta som dem dock inte är så pigga på och acceptera på flygplatsen...Hur lång e layovern?
 
Först, grattis! Och lycka till!

Jag är ingen expert på poängbiljetter. Boka billigaste cash och uppgradera med poäng, vad är chansen att det funkar. Köpa en blijett T/R cash, och sedan enkel hem på poäng?

Google Flights har AF ARN-CPT 3 nov för 4.800kr/person T/R. Verkar kinkigt med datum och avreseorter dock. Annars verkar det bli runt 7500kr per person. KLM, Qatar, Turkish, Lufthansa dyker upp när jag fipplar lite.

Om det är tänkbart att lämna bilen hos någon välvillig släkting i Skåne kanske Köpenhamn är ett alternativ. 3h på AMS i stället för 15h, till priset av 3h i bil?
 

bnr

Medlem
Sett att Ethiopian har rätt schyssta priser till JNB i alla fall, inte CPT men rätt land...
Hittat för 10 KSEK i C på deras egna webb.
Vet inte exakt vilka regler och förköpskrav men har sett priserna.
 

spritfet

Medlem
Oj, njae. Faktiskt inte. Har inte haft tid att söka på award själv alls p.g.a. galet mycket på en gång just nu. Ringde Tallin bland det första jag gjorde efter beskedet dock och har en halvtaskigt bokning med lite business och ekonomi blandat via Ethiopian. Dock kommer den inte fungera p.g.a. att infon har ändrats lite senaste dagarna. Är nu mer Joburg som gäller och inget annat t.ex..

Finns väldigt väldigt väldigt billiga biljetter i ekonomi med Ethiopian just nu också (7000 SEK t/r för 2 vuxna + infant). Men är det värt att flyga med dem i ekonomi? Inte sugen på layover på Bole, om vi säger så.. Men men, det är väldigt billigt..
Sådär, nu dök det upp ett par stolar från London :)
Untitled.png
 
Toppen