Senaste nytt

Hur har er kort-reseförsäkring fungerat i praktiken?

LarsCph

Medlem
Lidt ot - men - vi har droppet forsikringen via kort og tegnet tillægsforsikringen "ResKlar" hos Folksam. Det kostede så lidt som 387 sek ekstra i tillæg til vores villa-hem försäkring for 3 personer (2 voksne + 1 barn). Den dækker det meste inklusive erstatning ved forsinkelse, baggage, erstatningsrejse ved sygdom på ferien, osv. Vi har ikke haft meget brug for den, men sidste år var vi 36 timer forsinket i forhold til planen ved ankomst til Bali på grund af at luftrummet var lukket i forbindelse med vulkanaske. Vi fik uden nogen diskussion og med blot et enkelt telefonopkald erstatning udbetalt for forsinkelsen. Jeg kan ikke huske det præcise beløb, men jeg var faktisk overrasket over hvor meget vi fik (beløbet i policen er per person, jeg havde regnet med at det var for hele rejseselskabet) - og det dækkede fuldstændig vores omkostninger til en overnatning i Singapore og ekstra flybilletter med AirAsia fra Singapore til Bali.
 

ekf

Medlem
Om man använder sitt Amex Elite kort för att köpa en resa för en närstående släkt (t.ex föräldrarna, sambon, syskon), alltså en resa man själv inte ska åka med på, gäller samma försäkringsvillkor för den släktingen eller göller endast villkoren om Amex-innehavaren är en del av resesällskapet?
Vet inte hur det är med Elite, men med Premium så gäller försäkringen även om kortmedlemmen inte är med, men bara för de som omfattas av definitionen "försäkrade" som är väldigt snäv. Tycker det framstår ganska tydligt i villkoren.
(Tex lite omvänt så gäller den ej för en vän, även om kortmedlemmen och vännen reser samtidigt och kortmedlemmen betalat resan med sitt kort...)
 

Maja

Medlem
Bagageförsening med 29h15min. Flygbiljetten var betalad med Skandiabankens VISA kreditkort. Fick ut 12.000 kr (maxbelopp för tre personer) mot inskickande av originalkvitton. Försäkringsgivare är Trygg Hansa. Inga problem, men lite papper, mail och intyg som har skickats fram och tillbaka. Pengarna ska utbetalas till mitt konto inom 7 dagar fick jag mail om idag.

Har nyttjat Skandiabankens kortförsäkrings tidigare, förra gången var det Folksam som var försäkringsgivare vill jag minnas och det var ännu smidigare och snabbare än TH. Dock må jag säga att TH har uppträtt helt korrekt och följt reglerna till punkt och pricka. Nöjd med det hela må jag säga! :)
 

Dr. Miles

Expert
Apropå ersättning av nödvändiga inköp vid bagageförsening, jag har ALLTID fått lägre ersättning än vad jag har betalt mot kreditkortsbolaget.

T ex när jag köpte kläder för 20.000 JPY och betalade 1.450 SEK till kreditkortsbolaget, fick jag endast 1.380 SEK. (siffrorna är ett exempel)
 
Last edited:

Maja

Medlem
Apropå ersättning av nödvändiga inköp vid bagageförsening, jag har ALLTID fått lägre ersättning än vad jag har betalt mot kreditkortsbolaget.

T ex när jag köpte kläder för 30.000 JPY och betalade 1.450 SEK till kreditkortsbolaget, fick jag endast 1.380 SEK. (siffrorna är ett exempel)
Jag skickade in alla min kvitton i US $ och sedan ett utdrag från min kreditkortsfaktura där det står vad varje köp har kostat mig i SEK.

Hade skickat in kvitton för över 13.000kr (medvetet om att maxbeloppet är 12.000 kr på försäkringen men om de skulle neka något inköp så bättre att vara på den säkra sidan) :p

Fick svar att jag för maxbeloppet utbetalat. Har därmed klarat mig och fått det jag har betalat för (tack och lov med tanke på den dyrare dollarkursen nu).
 

Marric

Medlem
Än en gång supernöjd med Solid försäkringar som sköter försäkringen åt SupremeCard.
2 timmar försening med tåget och 1000 per person i ersättning för mig och min sambo!

Är förvånad hur lite uppmärksamhet detta kort får på forumet med tanke på hur bra reseförsäkringen är.
 
Toppen