Senaste nytt

Alitalia MilleMiglia

Homer

Medlem
Jag försöker bli lite klok på vad som egentligen gäller om man har ett MilleMiglia Alata-kort och inte reser SkyTeam, men med Etihad-partners.

Jag har en kompis som kommer att åka från Stockholm till Indien via Dusseldorf och Abu Dhabi. Eftersom jag inte hittat något bättre användning för det Freccia Alata-kort som jag kan ge bort och det ändå inte är giltigt så mycket längre så tänkte jag ge det till henne om det kan ge tillgång till lounger/fasttrack på den uppkommande resan. Vill dock inte ge henne förhoppningar om det ändå inte funkar, så därför har jag inte alla detaljer kring hennes bokning (därav alternativen 2a/b).

Frågan är alltså - vid vilka av dessa alternativ har hon loungetillgång?
1) ARN-DUS med airberlin. Utifrån vad jag läst på alitalias hemsida (airberlin så gäller lounge-access bara på DUS och bara om airberlin-flighten är codeshare med AlItalia. Stämmer det alltså att man inte får access till Aurora-loungen på ARN T2 med MilleMiglia-kort om man flyger airberlin?

2a) DUS-AUH med airberlin. Utifrån info ovan så borde de ha tillgång till loungen här om det är codeshare med AlItalia. Gäller detta endast om de har bokat flighten med AZ-flightnummer eller räcker det att det finns en codeshare på denna flight?

2b) DUS-AUH med Etihad. Här borde de väl ha tillgång till lounge?

3) AUH-DEL/BOM med Etihad eller Jet Airways. Återigen, borde väl inte vara några konstigheter och de borde ha loungetillgång med både Etihad eller Jet Airways?

Det kanske finns svar på någon av frågorna här
Lounge access on Etihad with Alata/Alata Plus - FlyerTalk Forums
 
Mitt Freccia Alata blev just lite mer värt! Fick föjande mail från Alitalia:

"We’ve aligned your exclusive benefits* across all Etihad Airways Partners. Now you can travel the world with confidence to over 400 destinations knowing exactly which services and benefits to expect.

As a Freccia Alata Member, you will now enjoy the same privileges across all eight Etihad Airways Partner airlines; Alitalia, Etihad Airways, airberlin, Air Serbia, Air Seychelles, Etihad Regional, Jet Airways and NIKI"

Betyder alltså att man även har "guldstatus" när man reser med tex Etiahad!
 

olo

Medlem
Framförallt ökar det värdet på ett topbonus gold! Jag fick alla förmåner med air serbia.

Intjäningen verkar gå på marketing och inte på operating carrier - som inom oneworld.
I alla fall tillämpar Air Berlin den principen, men det kan också bero på att de tillhör oneworld.
Någon som vet om det är så generellt för Etihad partners?
 

Buffy

Medlem
Framförallt ökar det värdet på ett topbonus gold! Jag fick alla förmåner med air serbia.

Intjäningen verkar gå på marketing och inte på operating carrier - som inom oneworld.
I alla fall tillämpar Air Berlin den principen, men det kan också bero på att de tillhör oneworld.
Någon som vet om det är så generellt för Etihad partners?
Vad innebär intjäning på marketing?
 

olo

Medlem
Vad innebär intjäning på marketing?
Om vi börjar i andra änden: Vad innebär intjäning på operating?
Så är det inom *A. Om du flyger ex
Lufthansa Arlanda - Frankfurt så bestäms hur många poäng du får av att det är en Lufthansaflight och i vilken bokningsklass Lufthansa anser att du flyger i, oavsett om du köpt den på LH-flightnummer eller på SK-flightnummer - och bokningsklass P på SK-flightnummer, kan Lufthansa anse är S och ge poäng därefter. Operating styr och därför är codeshare farligt.

För Marketing är det tvärtom. Ex. Du har bokat TXL-ARN av Air Serbia, på JU-flightnummer i ex. bokningsklass W, och samlar poäng hos Air Berlin topbonus. Då får du poäng för vad en Air Serbia flight ger på det avståndet i W.
Att det är Air Berlin som flyger är ointressant, likaså vilket bokningsklass Air Berlin anser att det är. I detta fall får du varken *2-route-miles, status-miles eller bonus-miles (baserad på status) - för Air Serbia ger bara award miles till topbonus.
 

Buffy

Medlem
Om vi börjar i andra änden: Vad innebär intjäning på operating?
Så är det inom *A. Om du flyger ex
Lufthansa Arlanda - Frankfurt så bestäms hur många poäng du får av att det är en Lufthansaflight och i vilken bokningsklass Lufthansa anser att du flyger i, oavsett om du köpt den på LH-flightnummer eller på SK-flightnummer - och bokningsklass P på SK-flightnummer, kan Lufthansa anse är S och ge poäng därefter. Operating styr och därför är codeshare farligt.

För Marketing är det tvärtom. Ex. Du har bokat TXL-ARN av Air Serbia, på JU-flightnummer i ex. bokningsklass W, och samlar poäng hos Air Berlin topbonus. Då får du poäng för vad en Air Serbia flight ger på det avståndet i W.
Att det är Air Berlin som flyger är ointressant, likaså vilket bokningsklass Air Berlin anser att det är. I detta fall får du varken *2-route-miles, status-miles eller bonus-miles (baserad på status) - för Air Serbia ger bara award miles till topbonus.
Och hur blir det på en Iberia codeshare LATAM MAD-SCL?
 

Ebg

Medlem
När man flyger inrikes med Delta får man lounge access då?, blev nekad till det när jag flög ifrån LAX till OAK tidigare I år
 
Toppen