Senaste nytt

Automatisk uppgradering till Finnair Economy+ ?

Segerst

Medlem
Åker till thailand på Onsdag och skulle checka in online precis. Skulle kolla vilka sittplatser vi hade (när man checkade in hade man fått några sittplatser tilldelade sig) och såg när jag kollade på sträckan från Helsingfors till Bangkok att jag och min sambo satt på Finnairs economy + säten.

Om man "valde" sätena skulle det kosta 85€ / person men det stod inget om att jag skulle betala det och jag valde ju inte heller dessa säten innan incheckning.

Har vi bara haft lite tur och blivit tilldelade dessa säten eller kommer jag vara tvungen att betala 85€ / person extra när jag är på Arlanda?
 

Mike@GOT

Medlem
Åker till thailand på Onsdag och skulle checka in online precis. Skulle kolla vilka sittplatser vi hade (när man checkade in hade man fått några sittplatser tilldelade sig) och såg när jag kollade på sträckan från Helsingfors till Bangkok att jag och min sambo satt på Finnairs economy + säten.

Om man "valde" sätena skulle det kosta 85€ / person men det stod inget om att jag skulle betala det och jag valde ju inte heller dessa säten innan incheckning.

Har vi bara haft lite tur och blivit tilldelade dessa säten eller kommer jag vara tvungen att betala 85€ / person extra när jag är på Arlanda?

Du kommer med all säkerhet inte behöva betala något för något du inte har beställt eller bokat.
 

AABack2ARN

Medlem
Har du/ni status inom oneworld? I så fall tror jag ni automatiskt kan välja/bli tilldelade de platserna i plus-delen. Men att ni skulle behöva betala om ni inte har status tror jag inte ni behöver oroa er för. Trevlig resa!
 

Segerst

Medlem
Tror jag är silver med Qatar Airways, kan det vara därför?

Blev bara lite orolig då jag inte vill lägga mer pengar på något som jag inte ens beställt eller bokat.

Annars såg jag att det inte fanns några platser kvar lediga för två personer bredvid varandra, eftersom jag bokade två personer på en gång kanske systemet satte oss där så vi kunde sitta bredvid?
 

AABack2ARN

Medlem
Har du lagt till ditt Qatar-nummer i bokningen? I så fall kan det vara en mycket trolig orsak.

Planet är helt fullbokat enligt ExpertFlyer men det finns en del ströplatser som inte är upptagna men blockade, inklusive ett antal där det är två platser bredvid varandra så överbokning verkar inte vara ett uppenbart skäl.
 

bnr

Medlem
Blev bara lite orolig då jag inte vill lägga mer pengar på något som jag inte ens beställt eller bokat.
Skulle vilja se hur de ens skulle våga kräva betalning för något som du inte beställt eller bokat.
Är rätt säker på att du kan vara lugn. :)
 

Segerst

Medlem
Segerst: Du får gärna återkomma och berätta hur det gick. Jag sitter i en liknande situation själv...

Ursäkta den sena uppdatering. Njuter lite väl mycket på semestern ;)

Det var inga problem alls. Efter incheckningen online så gick vi bara till bagagedrop på Arlanda, lämnade bagaget och steg ombord på planet och intog våra economy comfort säten. Smidigt och bra!

Måste säga att de brusreducerande hörlurarna man fick var väldigt trevliga! Och det extra benutrymmet var även det fint att ha.

Dock ska nämnas att Finnair borde kanske ha någon liten lapp där det står att man måste slå på brusreduceringen, vet inte hur många som jag fick nämna till runt mig att "man måste sätta på hörlurarna, det gör står skillnad", sedan möttes man av en gapande mun och ett stort leende :D
 
Toppen