Senaste nytt

Seating Lufthansa Business

BOTL

Medlem
Har en resa bokad och vill få ut så mycket som möjligt av upplevelsen ombord och tänkte rådfråga er om var man bör sitta för att få bästa upplevelse i business.
Jag är närmare två meter så möjligheten att få sträcka ut benen är guld värd. Min fru däremot är normallång och vill bara ha en mysig resa. Det finns två saker som jag gärna undviker, småbarn som gråter och överförfriskade passagerare.

ARN - FRA Airbus A320 Sharklets Business

Samtliga stolar är upptagna på rad 1 men 2-5 är lediga.

FRA - BOM Boeing 747-8l Business

Ledigt 4 D - G,
5 A - C - D - G - H - K
6 A - C - D - G - H - K
7 A - C - H - K
8 A - C
9 A - C - D - G - H - K
84 A - C - H - K
85 A - C - H - K
86 A - C - H - K
86 A - C - H - K
87 A - C - H - K
88 A - C - H - K


MOB -GOI Airbuss A321 Business

Ledigt
2 A - C - D - F
3 A - C - D - F


GOI - KWI Economy (sträckan trafikeras av Air India)

kommer inte åt denna biljett genom lufthansa och det jag har inte lyckats reservera plats på flyget, tyvärr

KWI - FRA Airbuss A330-300 Business

Ledigt
3 D - G - H - K
4 A - C - D - G - H - K
11 D - G - H - K
12 A - C - D - G - H - K
14 A - C - D - G - H - K
15 A - C - H - K

FRA - ARN Airbus A321

Ledigt
4 A - C
5 A - C - D - F
7 A - C - D - F
8 A - C - D - F
9 A - C
 

palmen

Moderator
I och med att små barn och överförfriskade personer inte är hänvisade till specifika platser så är det omöjligt för dig att undvika dessa två kategorier, har du extrem otur är alla medpassagerare i business antingen gråtande barn eller överförfriskade.
På shorthaul brukar jag personligen inte välja första raden då benen brukar slå i väggen, hur det är på de flighter du ska åka med låter jag vara osagt.

På Boeing 747-800 skulle jag välja övervåningen, mest för att det är kul att resa där och jag tror det är mindre chans att barnfamiljer med riktigt små barn väljer den då man måste gå i trappa för att komma dit.
 

jerixon

Medlem
Jag kör övervåning alltid på dessa flights.
Inga barn sist jag flög för 2 veckor sedan och satt på 85K.
Jag föredrag fönster pga förvaringen men visst det är trist om man behöver gå på toa.
 

olo

Medlem
ARN - FRA Airbus A320 Sharklets Business

Samtliga stolar är upptagna på rad 1 men 2-5 är lediga.
Rad 1 öppnar de oftast upp först vid check-in. Misstänker att den är spärrad för de med hög status hos Lufthansa.
På rad 1 har A/F bord som sitter på vägen som dras fram, medan C/D har det i armstödet. På C/D är det betydligt mer plats avseende benutrymme.
 

Canadien

Medlem
Rad 1 öppnar de oftast upp först vid check-in. Misstänker att den är spärrad för de med hög status hos Lufthansa.
På rad 1 har A/F bord som sitter på vägen som dras fram, medan C/D har det i armstödet. På C/D är det betydligt mer plats avseende benutrymme.
Är det inte även baby bassinet hållare på rad 1? D v s reserverat att välja platser för de med infant (eller HON) i bokningen, men att de släpps till gemene man när incheckning börjar.
 

Otto

Medlem
Har för mig att det är rad 83 på uppdeck på 747-800 som kommer precis efter en avskiljare. Där gillar jag att sitta! Uppdeck är absolut det bästa valet då det är lite lugnare och trevligare med den intima cabinen. !
Go tur :)
 

BOTL

Medlem
Rad 1 öppnar de oftast upp först vid check-in. Misstänker att den är spärrad för de med hög status hos Lufthansa.
På rad 1 har A/F bord som sitter på vägen som dras fram, medan C/D har det i armstödet. På C/D är det betydligt mer plats avseende benutrymme.

så om möjlighet finns ska man välja att sitta på rad 1? På Seatguru är flera av dessa platser gulmarkerade på grund av benutrymmet men det är inget som påverkar?
 

agehall

Medlem
så om möjlighet finns ska man välja att sitta på rad 1? På Seatguru är flera av dessa platser gulmarkerade på grund av benutrymmet men det är inget som påverkar?
På korta flighter intra-EU spelar det faktiskt ingen större roll imho.

Den stora frågan är om du lider av att du slår i knäna i stolen framför eller om du vill kunna sträcka ut benen. Jag lider av båda problemen men väljer ändå ofta rad 1 på korta flighter (där man allt som oftast inte kan sträcka på benen) för att komma av snabbare.
 

olo

Medlem
så om möjlighet finns ska man välja att sitta på rad 1? På Seatguru är flera av dessa platser gulmarkerade på grund av benutrymmet men det är inget som påverkar?
På ex. 1C räcker benutrymmet gott och väl. 1A är mer som en vanligt säte.

Jag brukar välja rad 1 om jag vet att jag inte behöver sitta med datorn i knät och jobba, då väljer jag rad 2.
 
Toppen