Senaste nytt

Swiss Köpenhamn-San Francisco i Business class

ACervin

Medlem
Öresundståget gick i tid. Vilket gjorde att jag var i väldigt god tid. Incheckning på Swiss i terminal 2 på Kastrup är en liten omväg om man sen vill tillbaks till SAS loungen. Snabb incheckning Hörde mig för om en uppgradering, men enligt incheckningsagenten går det inte att uppgradera till F med Eurobonuspoäng då Swiss inte ser om jag har poäng på lager eller ej. Stämmer säkert för det har jag lärt mig på Businessclass.se att Swiss har ett eget bokningssystem. Måste tydligen ske på nätet minst 24 h innan. Vilket jag faktiskt försökt via SAS hemsida vid flera tillfällen men förgäves. Nåväl jag brukar nöja mig med business, men jag har lite poäng som förfaller snart. Spetsbergen nästa helg kanske? Har för vana att alltid lägga upp både pass och EBG på disken då jag flyger Star Alliance. Kanske kan det komma till nytta om det trasslar på något sätt. Blev informerad av check in tanten att fast track var tillgängligt eftersom jag viftade med EBG kortet. Knallade dit, men se det var inte alls tillgängligt. Då jag inte flyger codeshare, SAS med Swiss. Jag har bokat direkt på Swiss hemsida. Nåväl de var sysslolösa på fasttrack (klämdag) så jag blev insläppt för denna gången. Loungen fungerade däremot bra med inträde till den gyllene avdelningen. Mads Mikkelsen tog en snabb morgonfika innan han försvann ut i vimlet.

Frukosten ner till Zürich var lite knepig med någon kryddad färskost röra och rödfärgad müesli med rabarberbitar. Brödet var varmt och gott. Nåväl smaken är som baken. Servicen utmärkt.
frukost.jpg landnZRH-1.jpg
Väl i Zürich kikade jag på mitt boarding kort och läste 11A, vilket jag tolkade som gaten. Halvvägs mot Terminal A stannade jag till vid en av skärmarna och noterade att flyget var listat för avgång från Terminal E. Märkligt, måste vara en sista minuten ändring. Inte förrän jag satte mig på 11A förstod jag hur det hängde ihop. Rutinerad var namnet. Tåget med råmande kor och tutande alphorn eller näverlurar eller vad det nu kan vara är som alltid en halvt surrealistisk upplevelse. Men jag tycker om Zurich flygplats. Effektiv och ett av de få ställen där betong faktiskts är vackert.
betong 2.jpg betong1.jpg
Väl i terminal E snokade jag upp panoramloungen som verkar vara en lounge för alla. 40 USD för den som vill köpa sig in. Troligen för liten för någon form av ombyggnad på gång. Toaletterna tillhör inte loungen och ligger en bit bort. Fin utsikt men varmt. Aldrig skönt att starta en långflygning med svettig skjorta. Utbudet av mat var klent, men jag skall ju snart äta igen så jag hoppade mat och dryck. Utnyttjade WiFi, sen var det dags för boarding.
panorlounge.jpg utsikt panor-lounge.jpg
Massor med folk då Swiss har tre USA flyg samtidigt, Miami. Los Angeles och San Francisco. Lång kö till passkontroll, som tur hade F o C en egen kö som var betydligt kortare. Separat kontroll av boarding pass vid gaten känns ju lite lyxigt när man svävar förbi ekonomi kön, men som vanligt, kejsarens nya kläder snopet då man slussas ihop i en gemensam kö för ombordstigning. Fullt i business + små barn, lite oroande. Får bli mycket champagne. Jag har försökt ändra mitt säte men det har varit helt omöjligt så tyvärr har jag ett av de få dubbelsätena. Både kavajomhändertagandet och bubbelvattnet dröjer en 10 minuter. Märker ni att jag är lite grinig. Måste vara den diminutiva frukosten. Vet inte riktigt vad jag skall göra av skorna och datorn, dåligt med stuvutrymme, vilket också irriterar mig. Inget vunnet på att sura, 9385 km ligger framför mig. Kanske en GT. Kanske 2. Det här är en A340 med den gamla businessstolen? Ingen USB, ingen påfyllning av skumpa. Vi är nu på cruising altitude. Inte en drink i sikte och en napp rullade precis förbi i gången. En stund senare en ylande 2 åring. Lugn och fin, nu fick jag en påse chips.

Allt är förlåtet. Varmt surdegsbröd med italiensk olivolja. I am a sucker för surdegsbröd. Fisk till förrätt med grillade grönsaker. Schweiziskt vittvin från Ticino. Välkryddad biff med timjanpotatis. Bordeaux till det. Ostbricka med en Amarone smakande Portugis. Avslutar med rabarberkompott.
förrätt.jpg varmrätt.jpg ost.jpg menu.jpg vinlista.jpg
Men efter kompotten försvinner alla. Jag som ville ha kaffe med en liten stänkare som kommissarie Becks granne brukar säga. Dom har varit ganska strama med dryckesvagnen som endast har gjort sina planerade stopp. En gång per rätt och då räknas ost och eferrätt som en rätt. Jag som gärna hade tagit en påtår av det vita Ticinska, men där hann biffen före. Alltså plats för en liten Whisky. Inte en flygvärd i sikte. Nästan uteslutande manlig personal här. Min kalla på flygvärd knapp verkar inte ge några reaktioner ifrån köket. Efter att han suktat i en kvart utan att någon synts till så kommer jag alltmer in i The girl with the Dragon tatto. Startade filmen efter måltiden. Tycker inte om att äta och titta samtidigt. Sitter hellre och filosoferar till maten. Efter ytterligare en halvtimme är jag så pömsig att jag gör som stolsgrannen och går ner i fully flat läge. Rejält nära golvet och håller på att mosa datorn som står lutad mot väggen. Faktiskt riktigt bekvämt, men jag är inte så lång. Vaknar efter en dryg timme av ett hysteriskt oregelbundet fnittrande. Det är som att lyssna på en snarkare. Det är närmast väntan på nästa utbrott som irriterar. Blir det nu, eller om 5 sekunder, 20 sekunder, nej vänta denna gång tog det en minut. Finns det noice cancelling headphones för detta? Mina Sennheisser går bet på tanten. Får bli Bose nästa gång. Först tror jag att det är någon som har en trevlig konversation men inser att det är någon som tittar på en kul film. En flygvärdinna som delar ut vatten ler lite urskuldande. Vad skall man göra med någon som har kul, men uppenbart stör stora delar av kabinen. Inget i det här fallet. Men filmen verkar ta slut efter en 20 minuter. Tanten tystnar i alla fall. Passar på att haffa flygvärdinnan med vatten och får en ljummen kopp kaffe. Någon fick antagligen kaffe vid middagen, för det verkar ha stått sedan dess. God Mövenpick chokladglass till. Inte så sugen på något starkt just nu. Det får bli Cantonas dokumentär om fotbollsrivalitet i Milano.

Efter en ostmacka i halvtid närmar vi oss nu SFO. Rostbiff med remuladsås och stekta brödkrutonger med tomat. Ganska välsmakande, men lite märkligt. Kaffe och en liten mousse till efterrätt.
mellanmål.jpg
En timme kvar. Barnen börjar vakna till liv igen. Avslutade filmtittandet med Warhorse. Undrar just varför. En sliskig historia. Klassisk matiné film för en 12 åring. Lassie tema, lite större djur bara.
SFO-landn.jpg
Immigration som vanligt varmt med långa köer. Chaufför med mitt namn och bekväm resa till Westin StFrancis vid Union square. Fick ett erbjudande som var en nyhet för mig. Avstå från städning av rummet under din vistelse och du får 500 poäng extra per dygn till ditt SPG konto. Tja varför inte, vistelsen är kort och så slipper man röja före städning. Hotellet charmigt men lite slitet.

Vi får se om det händer något på hemresan

--
Originalrubrik: Swiss CPH-SFO i C
Ändrad av AHO
 

Attachments

  • betong 2_Snapseed.jpg
    betong 2_Snapseed.jpg
    101,9 KB · Visningar: 887
  • utsikt panor-lounge_Snapseed.jpg
    utsikt panor-lounge_Snapseed.jpg
    113 KB · Visningar: 865
  • betong1_Snapseed.jpg
    betong1_Snapseed.jpg
    103,3 KB · Visningar: 851
  • landnZRH.jpg
    landnZRH.jpg
    104,3 KB · Visningar: 843
Last edited by a moderator:

EBGGOT

Medlem
Blev informerad av check in tanten att fast track var tillgängligt eftersom jag viftade med EBG kortet. Knallade dit, men se det var inte alls tillgängligt. Då jag inte flyger codeshare, SAS med Swiss. Jag har bokat direkt på Swiss hemsida. Nåväl de var sysslolösa på fasttrack (klämdag) så jag blev insläppt för denna gången.

Snälla, skriv till SAS om detta! Det måste lära sig att man som EBG har tillgång när man reser med *A. Hämtade denna text från SAS.se:
Du som är Guldmedlem i EuroBonus och reser från Arlanda, Oslo eller Köpenhamn är välkommen till Fast Track Security, oavsett biljettyp, när du ska resa utrikes med SAS, Blue1, Widerøe eller Star Alliance.
http://www.sas.se/allt-om-resan/Infor-resan/sakerhetskontroll/

Enda sättet att "lära" dem är genom att påpeka detta till SAS relations så ofta man stöter på en fel informerad fasttrack drake.
 

ACervin

Medlem
Japp
Jag har skrivit en rad till customer care på SAS. Jag återkopplar svaret när det dyker upp.

"Hej
Som EBG medlem, blev jag förvånad att jag blev nekad fast track i CPH på morgonen den 18/ 5 med hänvisning till att jag flög med Swiss.

Stämmer detta?"
 

MarcusC

Medlem
Tack för en bra rapport, och kul läsa om dina upplevelser. Ang servicen ombord som ju inte verkar ha varit helt hundra, så känner man igen sig...tyvärr inte ovanligt man får vänta på "vagnrundan"..Servicen är väl som alltid beroende av beläggning & besättning.
 

GOTATH

Medlem
Tack för rapporten. Har börjat planera löst för ungefär samma resa. Synd att Swiss inte levererade till 100% denna gång.
 

David

Medlem
Mycket trevlig läsning, synd på att servicen verkar varit sådär... Har inte rest med Swiss men har fått uppfattningen att de borde vara bättre än så.
 

ACervin

Medlem
Nej ingen riktig wow känsla, att det här vill jag göra igen, utan snarare business (class) as usual. Förutsättningarna var kanske inte de bästa med full C klass och småbarn. Med lite mer engagerad personal hade det säkert varit en bättre upplevelse.
 

Senator

Moderator
Nej ingen riktig wow känsla, att det här vill jag göra igen, utan snarare business (class) as usual. Förutsättningarna var kanske inte de bästa med full C klass och småbarn. Med lite mer engagerad personal hade det säkert varit en bättre upplevelse.

Det var lite tråkigt att Swiss inte levde upp till vad dom kan. Hur lång tid innan bokade du biljetten? Om det går, hade jag tagit plats i den lilla kabinen med rad 4 och 5 så är det nog tystare. Det känns det var lite "Ship and forget" känsla; leverera det minimala programmet kräver men inte mer. Hoppas hemresan blir bättre.

Intressant koncept på Starwood där :cool:
 
Toppen