Senaste nytt

Dela upp tågresa med Thalys (KLM code share)

johan_fbg

Medlem
Jag har en bokad resa GOT - AMS - ZYR där första sträckan flygs av KLM och andra sträckan är Thalys snabbtåg. Jag har förstått att man kan både ta ett tidigare och senare tåg från Schiphol om man är bekväm med att mista sin platsreservation.

Min fråga är däremot om man kan gå av tåget när det stannar i Antwerpen, spendera några timmar där, och kliva på ett senare Thalyståg till Bryssel utan att behöva köpa en ny biljett?
 

rvarttinen

Medlem
Svårt att säga - bäst är nog att fråga KLM. Vet i alla fall att tågresan ska vara i samband med segmentet på flyget, annars räknas det inte (inga miles). Dvs, direkt flight -> tåg och vise versa. Gjorde ett stopp i Amsterdam efter att just ha varit på en konferens i Antwerpen, blev inget segment eller miles av den Thalys resan.
 
Last edited:

johan_fbg

Medlem
Svårt att säga - bäst är nog att fråga KLM. Vet i alla fall att tågresan ska var i samband med segmentet på flyget, annars räknas det inte (inga miles). Dvs, direkt flight -> tåg och vise versa. Gjorde ett stop i Amsterdam efter att just ha varit på en konferens i Antwerpen, blev inget segment eller miles av den Thalys resan.

Menar du att det inte räknas om man skippar tågresan helt (vilket jag förstår) eller att det inte räknas om man tar en annan avgång?
 

rvarttinen

Medlem
Menar du att det inte räknas om man skippar tågresan helt (vilket jag förstår) eller att det inte räknas om man tar en annan avgång?
Nja, om jag förstått rätt så ska tåg- och flygresan vara i samband med varandra; antagligen ska de vara samma dag och du byter till från tåg/flyg på t.ex. Schiphol direkt mellan varandra. När jag åkte Stockholm -> Antwerpen så fick jag plocka upp tågbiljetten i en speciell lucka på Schiphol och blev där tilldelad plats på lämplig avgång - dvs, i mitt fall hade jag knappt tio minuter att ta mig ned på perrongen och hitta rätt sektion och vänta några få minuter på tåget (fick frågan om jag ville ta en senare avgång). Andra vägen var det likadant, bokade sittplats på lämplig avgång från Antwerpen till Schiphol, då skulle jag haft ett par timmar i loungen på vägen hem.

Nu valde jag att göra ett stopp på hemresan, vill säga möta upp frugan på flygplatsen och sedan spendera ett veckoslut i Amsterdam. Arrangemanget med flyg o tåg med KLM tillåter inte stopp over så tågresan från Antwerpen räknades inte som ett segment och gav inga miles. Hade jag valt, och planerat, att åka hem så hade även tågresan varit en del av hemresan enligt KLM och jag hade fått bonuspoäng.

Kul noterat: tågdelen av resan fick ett KL-flightnummer ... dock inte delen från Antwerpen till Schiphol i just detta fall då.
 

johan_fbg

Medlem
Arrangemanget med flyg o tåg med KLM tillåter inte stopp over så tågresan från Antwerpen räknades inte som ett segment och gav inga miles. Hade jag valt, och planerat, att åka hem så hade även tågresan varit en del av hemresan enligt KLM och jag hade fått bonuspoäng.

Tack för förtydligande!
 

rvarttinen

Medlem
Hittade detta på Wikisidan om TGV:

"The ligne à grande vitesse (LGV) link with Charles de Gaulle Airport allowed Air France to withdraw its air service between Paris and Brussels; instead, Air France books seats on Thalys trains.Thalys has been given the IATA designator 2H. This is used in conjunction with American Airlines and Delta Air Lines. American Airlines has a code sharing agreement with Thalys for rail service from Charles de Gaulle airport to Brussels-South. The airline alliance SkyTeam also has a code sharing agreement with Thalys for rail service connecting its hub Amsterdam Schiphol Airport with Antwerp-Centraal and Bruxelles Midi/Brussel Zuid. Indian carrier Jet Airways has formed a codeshare agreement with the Thalys rail service between Brussels and Paris."
 

In_Sweden

Medlem
Jag har en bokad resa GOT - AMS - ZYR där första sträckan flygs av KLM och andra sträckan är Thalys snabbtåg. Jag har förstått att man kan både ta ett tidigare och senare tåg från Schiphol om man är bekväm med att mista sin platsreservation.

Min fråga är däremot om man kan gå av tåget när det stannar i Antwerpen, spendera några timmar där, och kliva på ett senare Thalyståg till Bryssel utan att behöva köpa en ny biljett?
Om du kan tänka dig att åka med ett IC tåg istället för Thalys (restiden är inte mer än 5-10 minuter längre, beroende på station i bryssel) på sträckan Antwerpen-Brussel så gissar jag på att det kanske går bra. Prata med station-managern (eller annan personal) i Antwerpen när du kliver av, de brukar vara väldigt hjälpsamma. Annars så är ordinariepris för IC tåg på sträckan €7.40, så det är ingen större förlust.
 

johan_fbg

Medlem
Om du kan tänka dig att åka med ett IC tåg istället för Thalys (restiden är inte mer än 5-10 minuter längre, beroende på station i bryssel) på sträckan Antwerpen-Brussel så gissar jag på att det kanske går bra. Prata med station-managern (eller annan personal) i Antwerpen när du kliver av, de brukar vara väldigt hjälpsamma. Annars så är ordinariepris för IC tåg på sträckan €7.40, så det är ingen större förlust.
Det var så jag gjorde – så fick jag testa en extra tågtyp också!
 
Toppen