Senaste nytt

Fam Anfield ska till Tokyo v44 och har några funderingar.

Anfield

Medlem
Vi bor på ett hotell som heter Sunlite Shinjuku, flyger med SAS och jag undrar hur vi enklast tar oss till hotellet från Narita ?

Adressen till hotellet är Sunlite Shinjuku 5-15-8,Shinjuku, Shinjulu-ku. Tokyo 160-0022 Japan

Sedan har vi några frågor gällande saker att göra och uppleva !
Vilka av dessa är värda ett besök ?


- Kamakura ? Ska finnas något billigt tåg dit Enoda line ?
- Asakusa ? samt båttur till ön Odaiba ?
- Ameyoko Market ?
- Tema restauran ? robotrestaurangen ? någon annan ?
- Haken under tåg spåren i Yurakuchu ?
- Skybaren på Park Hyatt ? Får Junior på 12 år komma in?
- Tokyo Metropolitan Govermentbuilding ?
- Muji en affär ?
- Tokyo Hands en affär ?
- Tokyo Dome City Attraction ?
- Korsningen i Shibuya ?
- Mont Takao ? HUr tar man sig dit bäst ?
- Finns det något bad man ska besök ?

Något annat man borde se eller uppleva ?

Sista natten har vi bokat på Radisson i Narita, För att vi läst att Narita ska vara en super trevlig fiske by ? vad bör vi se där ? hur kommer vi bäst dit från Radisson ?

Tack Snälla ?
 

Jonas C

Medlem
Flyger till Tokyo den 26 Oktober, hem 01 November. Vilka datum flyger ni?

Enklast är nog att ta Narita Express till Shinjuku. 4000 Yen t/r för vuxen och 2000 för barn upp till 12.
 

Homer

Medlem
- Kamakura ? Ska finnas något billigt tåg dit Enoda line ?

Ja åk, krävs en dag


- Tokyo Metropolitan Govermentbuilding ?

Nja, tar inte lång tid och är gratis men det är ingen häpnadsväckande utsikt


- Tokyo Dome City Attraction ?
- Finns det något bad man ska besök ?


Spa LaQua är absolut värt ett besök och det ligger i Tokyo Dome City
nöjesparken däremot är ganska liten
LaQua

(Varma bad är perfekt för att bygga upp törsten Chu-Hi är bra törstsläckarfika - det finns säkert hundratals olika
10 Japanese Chu-hai You Can Buy at Convenience Stores | tsunagu Japan )

Besök turistbyrån på Narita för att få kartor och tidtabeller hur du tar dig hit och tid.
 

Johanna

Medlem
Vi bor på ett hotell som heter Sunlite Shinjuku, flyger med SAS och jag undrar hur vi enklast tar oss till hotellet från Narita ?
Narita express. Har köpt biljett plus tunnebanekort. Finns något kombo som jag tror gör det billigare sammanlagt.

- Muji en affär ? - En kedja, finns även i övriga delar av världen bl a på Åhléns City. Jag gillar den affären. De har baspodukter. Finns ett jättestort som varuhus i Shibuya.
- Tokyo Hands en affär ? - Ett varuhus med massor av olika saker. Missa inte Don Quijote, de är billigare och lite mer crazy. Båda finns i Shibuya men även på andra ställen iaf den sista.
- Korsningen i Shibuya ? - en upplevelse, gå upp till Starbucks. Där får ni bra vy


Något annat man borde se eller uppleva ?
- Söndag i Yoyogiparken. Där ser ni japaner dansa rockabilly och andra som uppträder. Då kan ni också uppleva Harajuku där det är fullt av japaner som är uppklädda i dockkläder. Det heter ngt men kommer aldrig ihåg. Mycket folkliv.
 

dino_81

Medlem
Tema restauran ? robotrestaurangen ? någon annan ?

Besök restaurangen Ninja, en restaurang med ninja-tema. Spännande inredning och ett roligt besök där maten serveras av en ninja som gör diverse trollerier. Maten var god men inte superb, det är för själva upplevelsen ni ska gå dit. Tunnelbana till Akasaka-mitsuke Station, bredvid en restaurang Stockholm. (NINJA AKASAKA)

Tokyo Metropolitan Govermentbuilding?

Värt ett besök då det är gratis. Ligger nära ert hotell. Kan dock vara kö beroende av vilken dag ni besöker det. Man kan besöka bägge byggnaderna och utsikten är densamma. Dock inte i närheten av hur bra ni ser från Tokyo Tower. En klar dag syns Mount Fuji.

Korsningen i Shibuya?

Ett måste. Spana även in den nybyggda tunnelbanestationen om ni gillar modern design.

Något annat man borde se eller uppleva ?

Ett besök upp i Tokyo Tower. Det kan vara lång kö men är ni där på förmiddagen så hämtar man ut en "kölapp" till ett senare klockslag då ni vill åka upp i tornet. Bäst är så klart på sen eftermiddag då ni kan beskåda Tokyos solnedgång. Räkna med mycket folk och kosta på er att åka till den översta åskådarplatsen, det finns två.

Akihabara Electric Town. Som att vara inne i ett tv-spel.

Ett besök i något av Yodobashis butiker. Himmelriket för den som gillar elektronik, klockor, spel och leksaker. Och mycket mer. Finns på flera platser i Tokyo, jag föredrar den i Akihabara men finns även vid Shinjuku. Sistnämnda är uppdelat på flera mindre butiker, vilka alla har sitt enskilda utbud.

Sista natten har vi bokat på Radisson i Narita, För att vi läst att Narita ska vara en super trevlig fiske by ? vad bör vi se där ? hur kommer vi bäst dit från Radisson ?

Oklart om Narita är en fiskeby men visst är det en ganska mysig liten stad/by. Det finns en gammal del av staden som är fin att se. Dock är nöjen och affärer tämligen begränsade. Skulle vilja påstå att de flesta som besöker Narita som turister antingen sover där mellan flyg eller som ni gör, bor där sista natten innan hemresa. Resterande är boende och flygbolagsbesättningar. "Alla" besöker Jet Lag Club... Oklart hur ni tar er från Radisson. Om det går skulle jag boka om till ett hotell inne i Narita, nära stationen. Ex. Mercure Narita. Inför hemresan tar ni bra tåget en station till flygplatsen.

Från flygplatsen in till Shinjuku tar ni med fördel Narita Express. Ibland säljs dessa tillsammans med ett kontantkort av typen Suica. Detta betalkort laddas med kontanter/kort och används sedan i stort sätt överallt i Tokyo (och Japan) för betalning av kollektivtrafik, i butiker, vending machines (vilka finns ÖVERALLT i Japan) och på restauranger. Ett Suica (eller motsvarande) underlättar allt vad gäller betalning i Japan. (Suica e-money | JR-EAST)

Ha en trevlig vistelse i Japan! Är säker på att ni inte kommer att bli besvikna!
 
Robotrestaurangen är en turistfälla och mer show än restaurang. Jag tyckte det var några bortslösade slantar och bortslösade timmar. Förstår inte grejen riktigt. Tror inte ens junior hade tyckt det var jätteroligt. Men kolla youtube så ser du konceptet, det finns säkert de som uppskattar det mer än mig.
 
  • Gilla
Reactions: m10
Tokyo Towers andra etage är stängt fram till sommaren pga renovering, var där i veckan och då kom vi bara upp på 1a etage.
Är det fint väder rekommenderas Mori Roppongihills "Tokyo city view" inte långt därifrån, utsikten från helikopterplattan är fantastisk.
 

palmen

Moderator
Narita en fiskeby? Själva stan ligger inte vid vattnet.
Radisson ligger typ mitt ute i ingenstans och inte ens "nära" själva stan men de har säkert shuttle buss. Narita som stad tycker jag är väl värt ett besök i en dag, gillar man flyg ska man definitivt besöka jet lag club.
 

Chris81

Medlem
Kul med Tokyo! Shinjuku är ett bra område att bo i eftersom det mitt i smeten och utmärkta kommunikationer till det mesta. Bidrar med ett par tips i närområdet...

Rekommenderar ett besök på bottenvåningen på varuhuset Isetan, som ligger ett stenkast från ert hotell. Finns ett enormt utbud av matvaror där och möjlighet att provsmaka olika roliga saker. En idé kan vara att köpa lite take away-tilltugg och förfriskningar därifrån och därefter ta en promenad i parken Shinjuku Gyoen några minuter därifrån. Trevligt att ta en picknick i parken om vädret tillåter.

I närheten ligger även restaurangen Nakajima med en Michelin-stjärna. Där de serverar en extremt prisvärd lunch bestående av fisk, ris, pickles och misosoppa för 800 yen.

Ett annat restaurangtips i området är ramen-haket Menya Musashi på västra sidan av Shinjuku station. Fantastisk ramen med stora fina bitar långkokt fläsk. Det är fullt fräs på kockarna i köket, så man får gratis underhållning under måltiden! Kan dock vara mycket folk under lunchtid, så försök besöka hyfsat tidigt eller senare på eftermiddagen för att slippa köer.

Som Johanna skriver så får ni inte missa Don Quijote! Helt galen butik med allt ifrån krimskrams till märkesvaror! Finns lite här och var, även i Shinjuku på Yasukuni Dori.
 
Last edited:
Toppen