Senaste nytt

Ibland bara funkar allt

pswe

Medlem
Igår var en bra dag!
Den börjar tidigt i Stockholm, har provat nya taxi appen (My taxi) som levererar oss till Arlanda för 235 kronor från city. Möts av en köfri business check-in (där jag för övrigt noterar att SAS numera printar loggan på helt vita boardingkort, kanske varit ett tag men det var länge sedan jag inte använde appen)

Igenom fast tracken som också var glest befolkad. En snabb frukost i loungen som inte heller är överfull utan fungerar toppen Vi plockar med oss några av de nypåfyllda, både våtservetterna och tidningarna.

Mot gaten, som vi når precis när boarding annonseras. Prio annonseras och åtminstone så länge vi som cirka nummer tio stiger ombord kontrolleras och efterlevs noggrant.

Avgång i tid.

Frukosten ombord. Det är detaljerna som gör det! Alla mina önskningar är där, naturell yoghurt (ingen mysko fruktessens), ingen salami som gett smak till osten, tomat och inte paprika som tillbehör, smör i aluminiumask som snabbt kan värmas i handen till bredbar konsistens!

Landar i Oslo cirka 10 minuter före tidtabell vilket gör att vi hinner gå till loungen för en cappuccino.

Mot F-området för boarding mot Miami. Ingen kö heller hos norska gränspolisen.

Gaten har uppdelade ingångar, en för Go och en för Plus/Business. Det som är den stora skillnaden mot Arlanda och Kastrup och som gör oss mycket nöjda är att gaten sedan också är uppdelad. Detta gör att när själva boardingen inleds (2 minuter efter vår ankomst) så blir det verkligen prio boarding!

Vi svänger vänster efter att ha stigit ombord.

Fortfarande tidigt men en liten slurk Heideseck slinker ner innan push back.

Flygning utan några issues allt bara flyger på. Heller inget särskilt från Crew utan en korrekt dag på jobbet känsla. Blandat norsk/svenskt team. Flygningen är för övrigt helt fullbokad och där har säkert varit några framflyttningar framför skynket förstår vi genom lite tjuvlyssnande.

Tack vare forumtips (annan tråd) blir valet av varmrätt enkelt. Riktigt gott! Noterar vidare en ny glassleverantör sedan sist (helt ok) och att Sauternen fortfarande är från starka 2009!

Efter en eftermiddagslur byter vi till amerikansk tidszon och går för att hämta varsinn morgoncappuccino. Crew är på tårna och pausar galleypratet för att hjälpa till.

Pre-landing målet består av lax. Återigen riktigt gott! Dagens enda miss, den Norska äpplemusten är slut ombord. Den borde SAS lasta mer av, tror alkolholfria trenden driver beställning av den!

Landing och dockning mot gaten cirka en kvart före tidtabell. Exemplarisk avstigning där crew står och blockerar gångarna tills hela C kabinen är tom!
En ganska lång promenad,där av någon anledning det pågår service på varenda rulltrappa/ rullband, mot immigration.

Första gången för oss där vi använder maskinerna för att scanna passen i USA. Grymt smidigt!! Och att slippa den väldigt långa kön i fållorna bredvid kändes underbart. Tipsa alla ni kan som reser på Esta att möjligheten finns. SAS ropade ut det ombord men av hur folk svängde in i fållorna att döma, så missade ett flertal chansen (i alla fall om mintgröna taxfreepåsar från Oslo och nordiskt utseende indikerar Esta behörighet)

Vi får vänta några minuter på bagaget. Kändes nästan unikt i USA att immigration gick snabbare än avlastning. Prioväskorna kommer först, åtminstone så var alla som kom före vår (cirka nummer 20) taggade.

Tåget mot hyrbilscenter och Hertz. Tack vare medlemskapet är det raka vägen ner i garaget och ännu en undviken kö. Inget lyxåk som väntar den här gången men en väldigt smidig uthämtning.

Rullar mot Miami Beach lämnar bilen, checkar in, byter om och doppar oss i poolen. Noterar att klockan endast är ca 45 minuter efter att vi skulle landat enligt tidtabellen!

En liten stund senare när jag ligger o observerar vilka plan son flyger över oss ser jag två välbekanta röda motorer rakt ovanför. Vikingen är på väg mot Köpenhamn. Vi ska njuta några dagar till först. Vinkar upp och tänker att idag bevisade SAS verkligen att flygningen är en del av att göra en resa lyckad!
 

foophoof

Ny medlem
Har ikke sett noe til eplemosten på noen måneder nå, tror sist jeg hadde mulighet til å velge det var i juni (og de går ikke tom på veien, de får bare ikke lastet noe eplemost i det hele tatt, i hvert fall på de flyvningene jeg har vært på). Håper den kommer tilbake snart, det er vel det beste alkoholfrie alternativet ombord.
 

pswe

Medlem
Har ikke sett noe til eplemosten på noen måneder nå, tror sist jeg hadde mulighet til å velge det var i juni (og de går ikke tom på veien, de får bare ikke lastet noe eplemost i det hele tatt, i hvert fall på de flyvningene jeg har vært på). Håper den kommer tilbake snart, det er vel det beste alkoholfrie alternativet ombord.
Den fanns igår, men tog slut, så det finns hopp! :)
 

agehall

Medlem
Jag hade raka motsatsen igår när jag skulle hem från Bergen.

Först fick jag ett SMS om att min flight var inställd och jag var ombokad till en tidigare flight. Fine, shit happens. Fick avsluta lite tidigare hos kunden och åkte ut till BGO. Väl där så blir flighten jag var ombokad till försenad. Slutade med avgång 5 minuter efter den flight jag skulle ha åkt med.

När vi kommer upp till OSL så visar det sig att puckona valt att inviga den nya inrikesterminalen och att vi fått en gate där. Den terminalen borde inte tas i bruk närmaste året för den är ju inte ens halvfärdig. Vi stod och väntade på att de skulle få ordning på gaten så att de kunde köra fram bryggan i nästan tio minuter och det lät på kaptenen som att det inte var första gången den dagen som det hände.

I det här läget var det tur att flighten till ARN var sen för annars hade jag missat den...

Kvällen kröntes av att vi (som vanligt på kvällar) parkerade på F-gates.

Inte så mycket som gick rätt där inte... :)
 
Toppen