Senaste nytt

Störande och återkommande högtalarutrop om SAS punktlighet...

perhall

Medlem
På bara några veckor nu (jag flyger några gånger i veckan, oftast med SAS, så det handlar om 5-6 gånger) har följande hänt återkommande:
"Klockan är 15.25 och Europas punktligaste flygbolag har än en gång landat före utsatt ankomsttid"
alt.
"Vi har just tagit mark på Stockholm Arlanda flygplats före utsatt ankomsttid"
el liknande.

(utrop vid landning)

Saken är bara den att när man "tar mark" är ju ganska ointressant om man irrar omkring på runway en lång stund. I torsdags från Kallax var utsatt ankomsttid 17.10, högtalarutropet hävdade att vi landat före utsatt ankomsttid men vi kom till gaten 17.17.

Är inte det här ganska tröttsamt? Någon mer som reagerat?
/Per
 
Vad jag känner till så mäter alla flygbolag på samma sätt, avgångstid = när man lämnar gaten och ankomsttid = när man landar. Anledningen, som jag förstår det, är att det är dessa tider man anser sig kunna påverka.
 

Johan67

Medlem
För min del tycker jag det är ointressant bara man är vid gate enligt tidtabell.

SAS och många andra bolag har lagt alltför långa flygtider i tidtbaellen med syftet att haman bra i statistiken.

Ett bra exempel är ARN - OSL som sällan tar mer än 40-45 min i effektiv flygtid, men enligt tidtabellen tar 60 min.
 

AABack2ARN

Medlem
Det har diskuterats i någon tråd (föga förvånande) här på forumet. Jag tycket det är sjukt tröttsamt i synnerhet som det inte är helt ovanligt att man faktiskt kommer fram till gate många minuter efter den publicerade ankomsttiden. Och dessutom riskerar man behöva åka buss som gör att man blir ännu senare till ankomstterminalen (som ofta verkar ske i Frankfurt).

Avseende långa planerade flygtider vet jag inte hur reglerat det är i praktiken men pratade med en herre som jobbade med flygplanering åt British Airways. De lägger till tid baserat exempelvis på avgångstid eftersom man oftast startar så långt från Terminal 5 på LHR som möjligt på eftermiddagarna, man har ganska bra statistik på hur mycket holding som behövs olika tider på dygnet och under vintertabellen lägger man till reservtid för deicing från vissa flygplatser alternativt att det är mer motvind i snitt när man flyger över Atlanten. Tyvärr hann vi inte prata så mycket innan det var dags att landa efter bara ett varv i luften ovanför London.
 

henke12

Medlem
En av mina favoritdiskussioner!

Först lite fakta:
Avgångstid mäts (99% av flygbolagen iaf) = När pushback börjar(flygplanet rullar), Eller vid start på plattan när motor 1 startar.

Ankomsttid = Klossar sätts dit (flygplanet stannar slutgiltigt)

Flygtid(EET) = Tid i luften (det piloten berättar vid briefing), Denna tid bestämmer flygbolagen helt själva beroende på rutt, fart och väder och politiska oroligheter tex.

Tidtabellstid = "Från gate till gate" dvs taxitid + flygtid + taxitid. Bestämmer också flygbolagen själva.



När det gäller om flygplanet är försenat eller inte gäller avgångstid och inget annat för flygbolagens statistik
(för EU261/2004 och dylikt gäller dock ankomsttid).

SAS Utrop vid landning
Gällande SAS utrop stör jag mig oerhört mycket på detta, i synnerhet om man landar bana 3 på Arlanda och har 10-15 minuter taxi framför sig :)
Jag har pratat med några värdinnor om detta och de har på sig från högre ort att göra detta utrop. De jag pratat med tyckte inte heller att det var ett vettigt utrop. Värdinnorna vet heller inte vilken bana man landar så det kan vara mellan 3-15 minuter taxi (ännu mer på större flygplats) och som ni konstaterat är ju landningstiden helt ovidkommande för resenärer.
 

mjulven

Medlem
Det är väl ett sätt att differentiera sig från tåget som människor upplever aldrig går i tid. Här påtalar SAS att man alltid är i tid även om så kanske inte riktigt är fallet på grund av den tid det tar att köra till gate efter man landat. Men summan av det är att passagerare inte uppmärksammar om man är någon minut sen av planet. Det vore ju förmodligen ödestigert om SAS fick samma rykte som SJ eller för den delen Norwegian (Long Haul) vilket SAS förmodligen noterat.
 
Toppen