Senaste nytt

Dåliga spår i Norrland?

Jaws

Medlem
Jag har nyss bytt från X3000 Hälsingland - Stockholm C till X2000 till Göteborg.

Helt sjysst 1kl X3000 med fantastisk värdinna som gav en helt otrolig service!
Dessvärre verkar spåren bli allt sämre...Jag kände mej Bonds Martini, shaken not stirred.
Service 5+
Kupé 4-
Toalett 2

Tågbyte Stockholm C
Lunch på Lucette.
Mkt trevlig servitör som uppmärksammar att har kort om tid inför tågavgång (30 minuter) och rekommenderar något av dagens rätter.
Fru Jaws tar rödingen som är mkt god och undertecknad tar kötträtten, 'Rötigrisen'(det stavades så!), som var helt underbar där en god IPA kommer in helt underbart.

Nu sitter vi på en X2000 1kl, har precis passerat Katrineholm, och konstaterar att vi är himlen. Mkt bra service, fantastiskt fin och ren 1kl-vagn samt mkt jämna och fina spår.
Service 4
Kupé 5
Toalett 4+

Jag är som tidigare känt mer förtjust i gamla men bekvämare och lugnare X2000.
Även om X3000 går effektivare (bättre?)

Jag får hoppas att regeringen kan fixa både dubbelspår och förbättrade/reparerade spår till Norrland.
Jag har synnerligen svårt att se Höghastighetståg fungera i Sverige ffa i Norrland och därför hoppas jag på bra dubbelspår kapabla för 200-250km/tim. Detta med en ambition att minska beroendet av fossila bränslen för en bättre miljö.

Mina blandade 5 cents på en behaglig tågresa/Jaws
 

Hachans

Medlem
Tack för trevlig uppdatering!

JAg var första gången på Luzette idag, och jag är imponerad. Det är dyrt förvisso men gott var det. Sällskapet åt rödingen medan jag åt det vegetariska.

Det är inte enbart spårens fel att det skakar i fallet med SJ3000. Det tåget har en väldigt hård fjädring och en styv konstruktion, till skillnad från X2000 som är byggt från botten upp med svenska (usla) förhållanden i åtanke. Det går mycket mjukare och bekvämare jämfört med kollegan och har betydligt mer plats i 1:a klass.

Har maten blivit varm i 1:a klass än förresten?
 

tågnörd

Medlem
Nja, SJ 3000 (X55 på nördspråk) har också en väldigt mjuk boggi och är konstruerad i Sverige. De yngre syskonen (X50-X54) är byggda i Sverige. Med det sagt är X55 i grunden ett regionaltåg, precis som X50-X54, och det märks nog i fall som @Jaws resa. Det är svårt att slå X 2000 vad gäller komfort.
Jag vågar nog säga att vibrationerna beror på en eller flera av dessa:
- Dåligt spårläge -> tåget går dåligt
- Dåliga dämpare -> tåget går dåligt + de äldre dämparna rasslar som tusan
- Slitna hjul -> tåget går dåligt

Ursäkta det tekniska inlägget ;)
 

jsn

Medlem
Jag åkte X55 mellan Uppsala och Sundsvall för några år sedan, och ett av de bestående minnena är att de som anlade järnvägen mellan Gävle och Sundsvall inte hade tillgång till någon linjal... Därför tycker jag det är lite möjligt att man kör med X55 snarare än X2 på denna sträcka, är det någonstans lutande karosser hjälper till är när det svänger :confused:
 

jsn

Medlem
@Jaws SJ har väl dragit ner på ombordpersonal på snabbtågen nyligen, var det något ni märkte av?
Det kan förklara upplevelsen jag hade när jag åkte Herrljunga-Stockholm för några helger sedan. Jag hade förbeställt mat ombord och fick den serverad av en mycket trevlig och hjälpsam ombordpersonal. Men efter att måltiden hade dukats bort såg jag inte röken av någon personal på resten av resan :(
 
Toppen