På SAS hemsida står det att ett skidfodral får väga 12 kg, innehålla stavar, skidor, snowboard och att man får ta med en separat pjäxbag. Nu är det så att jag åker snowboard, där väskorna är designade för att rymma hela utrustningen, säljs inte med bootbags. När jag tidigare varit i kontakt med kundtjänst och jag förklarat det så har de sagt att jag kunde packa in 23 kg i bagen, på flygplatserna inrikes och i Köpenhamn har de aldrig klagat. Men när jag kom till Arlanda från USA och åter skulle checka in boardbagen för resa till Köpenhamn så frågade personalen mig skeptisk vad väskan vägde innan jag ens lagt upp den på vågen. Han sade att 12 kilo var absolut max för väskan och att bagagegrabbarnas fackförening skulle gå i taket ifall de skickade ner tyngre skidbagage. Slutade med att jag fick packa om boardbagen till 2 stora påsar eftersom min ena snowboard, en splitboard väger ganska mycket så klarade bara väskan och den 12 kilos gränsen.
När man flyger med flera bolag så har jag tolkat det så att det är bolaget som flyger längsta sträckan vars bagageregler som gäller. På utresan när jag flög SAS till Frankfurt från Arlanda, sen vidare med United till USA så skulle min boardbag få väga 32 kilo, så den var minst sagt välfylld. När jag checkade in på Arlanda för den resan så klagade inte personalen, som de aldrig gjort tidigare heller. Check in agenten jag tidigare nämnde sade att detta var fel gjort av dem och att de här strikta reglerna om skidbagage funnits i ett par månader i alla fall, han fick det verkligen att låta som att skidbagage var det värsta som fanns för bagagegrabbarna.
Om det nu är så att det är bagagereglerna hos bolaget som flyger längsta sträckan som gäller så känns SAS hårda regler väldigt konstiga. De måste väl acceptera tunga skidbagage ifall man först flyger SAS och sedan något annat bolag med andra regler och de är väl samma personer som lastar planen? Sedan känns det som att SAS går lite mot strömmen när det gäller skidbagage, medan andra Star Alliance bolag blir mer generösa med villkoren för skidbagage blir SAS striktare. SAS regler gör det också väldigt krångligt när de skiljer sig så mycket mot andra Star Alliance som i mitt exempel här ovan. Så vad säger experterna här på forumet? Är det så här bagagereglerna fungerar och vad har de övriga skid/snowboardåkarna på forumet för erfarenhet med tungt skidbagage med SAS?
När man flyger med flera bolag så har jag tolkat det så att det är bolaget som flyger längsta sträckan vars bagageregler som gäller. På utresan när jag flög SAS till Frankfurt från Arlanda, sen vidare med United till USA så skulle min boardbag få väga 32 kilo, så den var minst sagt välfylld. När jag checkade in på Arlanda för den resan så klagade inte personalen, som de aldrig gjort tidigare heller. Check in agenten jag tidigare nämnde sade att detta var fel gjort av dem och att de här strikta reglerna om skidbagage funnits i ett par månader i alla fall, han fick det verkligen att låta som att skidbagage var det värsta som fanns för bagagegrabbarna.
Om det nu är så att det är bagagereglerna hos bolaget som flyger längsta sträckan som gäller så känns SAS hårda regler väldigt konstiga. De måste väl acceptera tunga skidbagage ifall man först flyger SAS och sedan något annat bolag med andra regler och de är väl samma personer som lastar planen? Sedan känns det som att SAS går lite mot strömmen när det gäller skidbagage, medan andra Star Alliance bolag blir mer generösa med villkoren för skidbagage blir SAS striktare. SAS regler gör det också väldigt krångligt när de skiljer sig så mycket mot andra Star Alliance som i mitt exempel här ovan. Så vad säger experterna här på forumet? Är det så här bagagereglerna fungerar och vad har de övriga skid/snowboardåkarna på forumet för erfarenhet med tungt skidbagage med SAS?