Senaste nytt

Das Deutsche Lufthansa-Business Class A320

Nikolas

Medlem
Då var det dags att prova på Lufthansa C klass inom EU för första gången samt första upplevelse jag delar med mig på businessclass.se

Första flighten GOT-MUC, sedan blir det MUC-CDG. Mycket folk vid check-in, långa köer, tack och lov för priority och boardingkort på mobilen. Det blev raka vägen genom säkerhetskontrollen, vilket gick väldigt smidigt.

IMG_6200.JPG

SAS och LH check-in. Samt baggdrop. Fri på SAS Plus samt Business, alltså inga köer

IMG_6201.JPG


Efter security gick jag raka vägen till Loungen vilket är ganska nyrenoverad. Men till min besvikelse så var loungen stängd, då denna öppnade först 05:30.. boarding började 05:30
IMG_6202.JPG



Vid gaten så ropade personalen tydligt priority boarding för Business, HON, Senator etc. Ordning och reda i lilla GOT.

Väl vid planet så blev man hälsad godmorgon och blev erbjuden tidningar att läsa efter att man tog sin sittplats.

Vi lämnar gaten punktlig 05:55 för start 06:00. Än så länge så känns allt väldigt bra, planet A320-200 är väligt rent och fräscht. Beräknad flygtid till MUC 2 timmar.
Strax efter att vi lämnade gaten blev samtliga (4st C klass passagerare) erbjudna kuddar. Vilket 3 av oss tackade ja till. (Om jag inte såg fel).
IMG_6204.JPG


Väl i luften så tar det endast 10 till 15 min att få frukost serverad. Då loungen var stängd var man riktig hungrig eftersom man skippade äta frukost hemma. Mina förväntingar var inte för höga, men måste erkänna att det var en riktigt go frukost man fick. Müsli, en liten flaska mjölk (ja en flaska med riktig mjölk på ca 100ml :eek:), vid sidan om skinka, kalkon och ostar, en mini-baguette (lagom varm), croissant samt marmelad. Personalen ombord var supertrevliga, serviceminded och frågade då och då om man önskade sig något annat. Till frukost blev det kaffe och juice, vilket personalen fyllde på utan att man behövde fråga. Nåväl var det dags för mig att ta kudden och sova ca 1 timma och just innan det frågade jag om man kunde få en "refreshing towel" vilket personalen fixade med en gång och gav mig 2 st extra pack att ta med mig.
IMG_6205.JPG
IMG_6207.JPG


IMG_6208.JPG
IMG_6215.JPG


IMG_6217.JPG


Helt plöstligt så var man framme i MUC, och då vaknar jag under landningen.

Väl framme var det att leta fram LH Loungen, vilket det står tydligt skyltat och är lätt att hitta.
IMG_6218.JPG


På väg in så finns det 2 st unga LH värdar, en till Senator Lounge och en till Business Lounge. Känslan när man går upp för trapparna är som att komma till en hotel lobby, fräscht, städat och lugn miljö. Utbudet av mat är bra, det finns olika pålägg till smörgås, olika sorter smörgåsar, äggröra som uppskattas verkligen, fruktsallad, müsli, flingor, frukter, kaffe, öl, vin, sprit etc. Jag plockar lite extra frukost med mig och använder mig av wifi'n i loungen vilket är väldigt enkelt att logga in till med några enkla steg.
IMG_6239.JPG

Det går inte att missa

IMG_6220.JPG


IMG_6233.JPG


IMG_6234.JPG

Gigantisk lounge. Gott om plats

IMG_6229.JPG


IMG_6227.JPG


IMG_6236.JPG

Bra urval av tidningar.

IMG_6231.JPG

Här kunde man beställa duschtid: Dear Guest, with our shower service we are please to be able to offer you a fresh-up.

Var det upptagen så är det bara att skriva upp sig i listan. Lufthansa erbjuder dessutom en amenity kit, duschtvål, deodorant mm.

Efter en bra stund i loungen var det dags att ta sig till gaten. Denna gången var det ingen ordning och reda på priority boarding, vilket kändes märkligt då vi gick på gaten. Efter 10 min väntande på bryggan så blir det nämligen så att vi åker buss till flyget och förstår då varför det inte blev någon priority boarding.

Efter en försenad bussfärd på ca 20 min kommer vi entligen fram till nästa A320-200 som ska ta oss till Paris. Kaptenen beklagar förseningen då det hade nämligen krånglat till det med markpersonalen och inte nog med det så hade inte alla passagerare fått plats i första bussen, så buss nr 2 var strax framme med resterande resenärer.

På grund av förseningen erbjuds vi i C klass något att dricka under tiden vi väntar (eller så är detta standard??). Mot Paris blev det 4 rader med C klass med totalt 8 st passagerare. Återigen toppenservice, med bra frukost: parma skinka, kyckling, ost, 3 ostar, marmelad, muffin med någon form av vaniljsmak (jättegod), färsk frukt (apelsin, mango och melon) croissant plus kaffe och vatten som jag beställde efteråt.
IMG_6245.JPG


I övrigt mycket nöjd med Lufthansa och att man valde att göra uppgraderingen. Jag tackar för mig och tack för att ni läste.
IMG_6250.JPG
 

Attachments

  • IMG_6246.JPG
    IMG_6246.JPG
    46,6 KB · Visningar: 276
Toppen