Senaste nytt

Hockey Vancouver eller Montreal i mars?

ulagun

Medlem
Börjat kika på nästa års hockeyresa. (Gjorde ju New York Washington Boston feb i år)
Blir Kanada denna gång men valet står mellan Montreal och Vancouver början av mars.
Har LH Miles med "kort datum" vi måste använda upp.
Vill ju se/uppleva lite mer än hockeymatcher så vilken av dessa är att föredra ur ren turistsynpunkt denna kalla årstid?
(Varit Toronto och vill uppleva något nytt)
 

palmen

Moderator
Vancouver kommer troligtvis ha rätt grått och trist väder då, men staden är trevlig. Gillar ni att åka skidor kan ni ju ta en tripp till Whistler, eller kanske ta sjöplan ut till Victoria från centrala Vancouver.

Har aldrig varit i Montreal så kan inte säga vilken stad som är bäst men Vancouver gillade jag som stad samt närhet till annat runt omkring (Everett och Boeing fabriken ligger nära på andra sidan gränsen).
 

osgood

Medlem
Börjat kika på nästa års hockeyresa. (Gjorde ju New York Washington Boston feb i år)
Blir Kanada denna gång men valet står mellan Montreal och Vancouver början av mars.
Har LH Miles med "kort datum" vi måste använda upp.
Vill ju se/uppleva lite mer än hockeymatcher så vilken av dessa är att föredra ur ren turistsynpunkt denna kalla årstid?
(Varit Toronto och vill uppleva något nytt)
Var i Vancouver i ett par dagar förra vintern, helt ok stad och Gastown är ett trevligt område. Sömnig tillställning i Rogers Arena mot Anaheim hann jag också med. Men framförallt är det ju naturen runtomkring som lockar, finns ett par skidbackar precis vid stan, annars tar det bara 1,5-2h till Whistler med magisk åkning som var huvudanledningen till min resa.
 

Charlie D

Medlem
Hockeymässigt är det bra mycket mer drag i Montreal. Speciellt om Du prickar in en match mot Boston, Toronto eller Ottawa. Dock är det riktigt jävla griskallt i Montreal i februari. Vancouvers matcher är lite sömnigare, men staden är klart mycket vackrare än Montreal och fin natur och rekreationsmöhligheter på bara ett par timmars avstånd från stan.
 

rvarttinen

Medlem
Montréal är en trevlig stad, särskilt gamla stan'. Men, som övriga redan skrivit här: egentligen inte särskilt vacker och rätt kallt på vintern (på sommaren kan det å' andra sidan blir rejält varmt - inlandsklimat?). Har inte besökt Vancouver, så jag kan inte jämföra. Finns en hel del bra restauranger och ölställen (mikrobryggerier).

En praktisk detalj med Montréal: de har sitt Réso - eller "underground city (RESO - Montreal Underground City (La Ville Souterraine) - Montreal Travel Guide), en stor del av innerstaden (köpcentra, tunnelbanan, kontor, etc.) är sammanbunden med tunnlar och gör det lätt att ta sig 'under' stan då vädret inte tilltalar en att gå utomhus ...
 

ulagun

Medlem
Två följdfrågor;
-Läst att Seattle ska vara stad värt att besöka.
Hur är det att ta sig Vancouver till Seattle för någon/några dagars besök. värt besväret?
- Språk Montreal. Är det engelska eller franska som är vardagsspråk?
 

Holloman

Medlem
Två följdfrågor;
-Läst att Seattle ska vara stad värt att besöka.
Hur är det att ta sig Vancouver till Seattle för någon/några dagars besök. värt besväret?
- Språk Montreal. Är det engelska eller franska som är vardagsspråk?
Du kan flyga Sjöflyg med Kenmore Air till Seattle vilket är en upplevelse i sig!!
 

palmen

Moderator
Två följdfrågor;
-Läst att Seattle ska vara stad värt att besöka.
Hur är det att ta sig Vancouver till Seattle för någon/några dagars besök. värt besväret?
- Språk Montreal. Är det engelska eller franska som är vardagsspråk?
Seattle är inte jättekul under "vintern", oftast några plusgrader men en hel del regn. Men staden i övritg är rätt trevlig tycker jag.
Det finns soms agt sjöflyg, jag gjorde den resan mellan Victoria och Seattle i somras, kul upplevelse. Från Victoria finns det ett billigare alternativ i att ta Victoria Clipper också, katamaran som tar ca 3h. Mellan Victoria och Vancouver går det sjöflyg eller buss+båt, går även att flyga men det känns lite overkill för den sträckan om det inte är en del av en award.
Alla dessa städer gör sig bäst under sommar-månaderna, då städerna lever upp betydligt mer än övriga årstider
 

rvarttinen

Medlem
...
- Språk Montreal. Är det engelska eller franska som är vardagsspråk?
Ja - engelska och franska är vardagsspråk. Så gott som alla jag stött på pratar båda språken. Varit med om att den jag pratat med byter språk mitt i en mening när det uppdagades att min franska inte är så bra ... Skyltningen är enligt lag dubbel, dvs det finns skyltar på både franska och engelska.
 
Last edited:
Toppen