Senaste nytt

Star Alliance award till Cooköarna - hjälp med rutt sökes!

Erik M

Medlem
Ärade BC-vänner! Det är äntligen dags för mig att tömma spargrisen på eurobonuspoäng. Min tilltänkta resa är som följer:
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Rarotonga
  3. När vill/behöver du resa ut? Början av september 2017
  4. När vill/behöver du komma hem? Slutet av september 2017
  5. Hur länge vill du vara borta? Ca 14 dagar på destinationen och ca 20 dagar borta totalt
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga? Star alliance men helst inte SAS
  9. Vad är din budget? 200 000 (2-4-1 amex)
  10. Vad är det viktigaste för dig? Bekväma stopptider (och en bra flygupplevelse)
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ja, gärna upp till 23 timmar på upp till 3 ställen per väg
Mina tankar:
Jag vill gärna stanna på vägen dit (och kanske hem men det är mindre viktigt) så länge att jag hinner uppleva någon stad på vägen, men det ska vara en och samma ToR-bokning så det får max vara 23:59. Jag skrev "bekväma stopp". Med det menar jag att jag helst är i en stad på såna tider att jag hinner göra något mer än att sova. (Bra flygupplevelse är såklart subjektivt men som många andra så gillar jag förstås att kunna ligga platt. Jag har även en fäbless för kokong-känsla i stolen.)

Saker som vore en extra bonus:
Åka A380
Åka mer än ett eller två bolag

Vad jag sett hittills är det hart när omöjligt att få till sista biten till RAR i något annat än ekonomiklass med Air New Zealand. Därför har jag valt att fousera på rutter via Auckland, så att sista biten i ekonomiklass blir så kort som möjligt. OM någon mot förmodan hittar en annan lösning är det intressant!
Jag har också ställt in mig på att åka via BKK. Det hade varit kul att åka via exempelvis PEK men det blir så mycket Air China då om jag ska åka genom samma zon tillbaka.

Om någon orkar hjälpa mig med detta är jag djupt tacksam!
 

Glenn E

Medlem
Air New Zeeland flög iallafall tidigare till Raratongo direkt från Auckland och Sydney.
Jag har aldrig sett en award plats på de sträckorna i annat än ekonomi.
 

TheEagle

Medlem
Flög AKL till PPT på award. Hittade också bara ekonomi fast jag letade. Visserligen bara 25000 EB tur och retur. Gäller att du är ute 330 dagar i förväg för att ha lite att välja mellan. Har för mig att de tidigare brukade släppa 8 awards i ekonomi på i stort sett varje flight.
 

palmen

Moderator
Det finns inte så många valmöjligheter här, den enklaste är ARN-FRA-BKK-SYD/AKL-RAR, där har du störst chans att hitta platser. Går även att flyga via Seoul iom att Asiana har flighter till Sydney, från Sydney är det dock bara lördagsavgång till Rarotonga.

Flyg via Tokyo kan fungera men det brukar vara svårt med platser till Sydney eller Auckland där ifrån.
 

Erik M

Medlem
Det finns inte så många valmöjligheter här, den enklaste är ARN-FRA-BKK (...) Går även att flyga via Seoul iom att Asiana har flighter till Sydney, från Sydney är det dock bara lördagsavgång till Rarotonga.

Flyg via Tokyo kan fungera men det brukar vara svårt med platser till Sydney eller Auckland där ifrån.
Ja precis, min bästa lösning som jag kan se nu är via FRA eller direkt till BKK.

Asiana och Tokyo är oerhört intressant! Finns det en chans alltså? Tråkigt bara att behöva åka Economy ända från SYD till RAR. Kan jag ta mig till Seoul på en flight så slipper jag det.
 
Last edited:

Erik M

Medlem
Jag överväger också att åka med TK via IST. Det finns massor av tillgänglighet, men på United syns det inte så långt fram i tiden.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Glenn E

Medlem
Jak kollade på United.com på CPH till RAR.

Då dök Köpenhamn - Shanghai (SAS Business) - Auckland (Air New Zeeland Business) - Raratonga (Air New Zeeland ekonomi) upp.
 

Erik M

Medlem
Jak kollade på United.com på CPH till RAR.

Då dök Köpenhamn - Shanghai (SAS Business) - Auckland (Air New Zeeland Business) - Raratonga (Air New Zeeland ekonomi) upp.
Det är häftigt! Faktiskt en ny nominerad rutt. Gäller bara att hitta en bra väg tillbaka genom samma zon. Air China gör jag helst bara en flight.
 

Erik M

Medlem
Hittade nu en lösning där jag flyger direkt ARN-BKK (Boeing 777-300) och sen direkt BKK-AKL (Boeing 777-200).
På så vis slipper jag åka 747, som verkar ha en betydligt tristare Business Class än 777-200.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Hittade nu en lösning där jag flyger direkt ARN-BKK (Boeing 777-300) och sen direkt BKK-AKL (Boeing 777-200).
På så vis slipper jag åka 747, som verkar ha en betydligt tristare Business Class än 777-200.
Nu är det några år sedan jag åkte Thai Business men det finns två olika produkter med Business om de inte ändrat dessa senaste 2 åren. Intra asien var av äldre karaktär och till Sydney var det en nyare (dock inte senaste). Sen är det alltid lite lotto med thai vilket plan man får åka med till slut.
Had Thai med business på övervåningen i en 747 funnits tillgängligt hade jag valt det alla dagar i veckan, det är ju visserligen för jag tycker det är ett roligare plan än 777
 
Toppen