Senaste nytt

Söker Göteborg - Sydney

Impendill

Medlem
Jag försöker igen. Det blev först inställt men nu ska vi åka igen.
Är numera EBD och har 600.000 EB-poäng om det kan hjälpa till någon uppgradering på någon sträcka kanske.


  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg, (kan tänka mig positioneringsflyg inom Norden. )
  2. Var är din destination? Sydney, (Brisbane, Melbourne funkar också beroende på pris).
  3. När vill/behöver du resa ut? 26:e oktober (tidigast 17:00)
  4. När vill/behöver du komma hem? Jag måste vara hemma senast 12:e november
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business, Economy beroende på pris.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance.
Jag behöver tillsammans med min kollega ta mig till Sydney ovan nämnda datum.
Företaget har en budget på 15.000 kr per person men vi kan dock lägga till mellanskillnaden om det går att åka i business eller premium economy.

Vi åker helst Star Alliance då jag har status där och eventuellt kan vi då försöka uppgradera för poäng beroende på flygbolag och bokningsklass. Men som sagt helst Star Alliance. Har även guld inom oneworld och skyteam om det kan påverka chans till eventuell upgrade.
 

palmen

Moderator
Jag försöker igen. Det blev först inställt men nu ska vi åka igen.
Är numera EBD och har 600.000 EB-poäng om det kan hjälpa till någon uppgradering på någon sträcka kanske.


  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg, (kan tänka mig positioneringsflyg inom Norden. )
  2. Var är din destination? Sydney, (Brisbane, Melbourne funkar också beroende på pris).
  3. När vill/behöver du resa ut? 26:e oktober (tidigast 17:00)
  4. När vill/behöver du komma hem? Jag måste vara hemma senast 12:e november
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Business, Economy beroende på pris.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance.
Jag behöver tillsammans med min kollega ta mig till Sydney ovan nämnda datum.
Företaget har en budget på 15.000 kr per person men vi kan dock lägga till mellanskillnaden om det går att åka i business eller premium economy.

Vi åker helst Star Alliance då jag har status där och eventuellt kan vi då försöka uppgradera för poäng beroende på flygbolag och bokningsklass. Men som sagt helst Star Alliance. Har även guld inom oneworld och skyteam om det kan påverka chans till eventuell upgrade.
Vad menar du med guld i OneWorld? De har ingen sådan status i OneWorld. Är det emerald eller sapphire? Stor skillnad på vilka Lounger man kommer in i med de korten.
Jag hade tagit sas till Hong Kong och sen Cathay till Australien så man kan besöka The wing eller the pier i Hong Kong.
 

Impendill

Medlem
Vad menar du med guld i OneWorld? De har ingen sådan status i OneWorld. Är det emerald eller sapphire? Stor skillnad på vilka Lounger man kommer in i med de korten.
Jag hade tagit sas till Hong Kong och sen Cathay till Australien så man kan besöka The wing eller the pier i Hong Kong.

Guld i AirBerlin, visste trodde det var som med *A.

Det finns inte ens några biljetter med SAS till Hongkong den 26:e och sedan är det inte lounger jag är ute efter.

Har du något annat förslag?

Det bästa jag hittar är GOT-CPH-PVG-SYD, SYD-HKG-ARN-GOT för 14.000
CA flyger PVG-SYD och CX SYD-HKG. Funkar också att flyga hem via SIN med SQ.

Har aldrig använt poäng för att uppgradera på SAS men det är väl enklare än på en SQ-flight tex?
 

palmen

Moderator
Guld i AirBerlin, visste trodde det var som med *A.

Det finns inte ens några biljetter med SAS till Hongkong den 26:e och sedan är det inte lounger jag är ute efter.

Har du något annat förslag?

Det bästa jag hittar är GOT-CPH-PVG-SYD, SYD-HKG-ARN-GOT för 14.000
CA flyger PVG-SYD och CX SYD-HKG. Funkar också att flyga hem via SIN med SQ.

Har aldrig använt poäng för att uppgradera på SAS men det är väl enklare än på en SQ-flight tex?
Om du ska uppgradera en SQ flight är det nog billigare att köpa Business på en gång. Kräver höga ekonomi klasser för att kunna uppgradera med SAS poäng.

Är det 14000 i ekonomi eller premium economy?
 

Agö

Medlem
Economy.

Kan man uppgradera alla klasser på SAS med EB-poäng?
Nej, inte med SQ! Och inte ens alla flygplanstyper.

Däremot med SAS ja. Förutom award förstås.

upload_2016-10-10_9-57-48.png


Upgrade - SAS
 

Impendill

Medlem

mha321

Medlem
Däremot med SAS ja. Förutom award förstås.
Det finns rätt många exempel på att man lyckats uppgradera även awards, om man gjort det vid gate/servicedesk på flygplatsen. Det är nog så att det inte ska gå, men i praktiken går det hyfsat bra.

Däremot ska man ju veta att det är standby-uppgradering. Det är med andra ord ingen som helst garanti för att man faktiskt får den.
 

Impendill

Medlem
Det finns rätt många exempel på att man lyckats uppgradera även awards, om man gjort det vid gate/servicedesk på flygplatsen. Det är nog så att det inte ska gå, men i praktiken går det hyfsat bra.

Däremot ska man ju veta att det är standby-uppgradering. Det är med andra ord ingen som helst garanti för att man faktiskt får den.

Jag har inga som helst förhoppningar på en upgrade, men hur ska man resonera?
Hoppas på CU?
Lägga ett bud?
Försöka uppgradera med poäng?

I vilken ordning gör man?
 

Agö

Medlem
Jag har inga som helst förhoppningar på en upgrade, men hur ska man resonera?
Hoppas på CU?
Lägga ett bud?
Försöka uppgradera med poäng?

I vilken ordning gör man?
Det beror på hur desperat du är. PlusGrade är i vart fall det första steget. Sedan CU och sist vid gate. Sedan är du rökt om du inte, väl ombord på planet, lyckas smöra dig till en uppgradering.
 
Toppen