Senaste nytt

Förstå biljettregler

Jag letar efter en billig mileage run under en lördag med utgång IAD (Washington DC). Min strategi är att börja söka utan krav på routing, för att senare kunna lägga på extra segment utan att priset ökar. Tex gjorde jag en sökning på ITA matrix IAD (Washington DC) - ORD (Chicago) och fick upp priset 2500 kr med United. Detta är ett direktflyg och när jag läser biljettreglerna står detta angående transfers:
Transfer restrictions

4 TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 2 IN EACH
DIRECTION
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND EMBEDDED
SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
NOTE -
FARE BREAK SURFACE SECTORS ARE NOT PERMITTED.

Jag har provat lägga in några olika stopp men priset ökar markant. Hur ska jag tänka och tolka transferreglerna? Jag vill i detta fallet utnyttja antingen Eurobonus minimum miles (600 miles) eller Aegans 500 miles per segment så flighterna får gärna vara så korta som möjligt.
 

Gnopps

Medlem
Vilka flyg du får ta styrs av tre delar i reglerna:

FL - Flight Application
Vilka flyg du får ta, dvs. vilka flygnummer och utförande flygbolag.

TF - Transfers
Hur många byten du får göra och var

Routing
Vilken sträcka du får flyga, specificerat antingen via en lista av flygplatser eller hur du vill så länge du inte går över en viss sträcka (MPM)

Du kan se Flight application och Transfers i ITA Matrix men inte Routing, för detta behöver du verktyg så som exempelvis Expertflyer.

I ditt exempel står det att man får byta flyg 2 gånger per resväg men jag skulle gissa att det i Routing-delen står att man endast får flyga direkt. Det är alltid det mest restriktiva som gäller.

Anledningen till att det kan finnas motsägelser i biljettreglerna är att flygbolagen har samma regler för alla sina priser inom samma zon sedan anpassas bara Routing-delen efter behov.
 
Toppen