Senaste nytt

Orkanvaning för Florida

011430121

Medlem
De senaste dagarna har det nästan uteslutandes talats på TV om orkanen Matthews, och idag sänder samtliga (nästan i alla fall) live. I brist på annat tänkte jag visa några bilder.
Här i Miami har vi inte drabbats så värst mycket för utom att stadan är totat död, inga restauranger eller butiker har varit öppna. Flyttade in på Hilton Downtown fick ett rum på 7 våningen frågade om det gick att få ett rum högre upp, men våningarna 8-21 är stängda på grund av orkanen.
Loungen och roomservice är stängda! I vattenbärkassen låg det en ficklampa om det blir strömlöst på hotellet, intre ens i Thailand där strömmen går lite titt som tätt har jag fått ficklampa.
Några bilder som får illustrera hur det är här.

IMG_0755.JPG
Normalt är det solstolar här
IMG_0757.JPG
Alla utemöbler förvaras i matsalen
IMG_0758.JPG
Det är slut på bensinen på alla mackar i Florida
IMG_0759.JPG
Bilden är tagen klockan 16.00 normalt är det köer till Miami Beach på denna bro, känns mera som en bild från Nord Korea
IMG_0760.JPG
Ficklampa med vattnet
Sista bilden huvudentrén till Vintro Hotell där vi bodde natten till idag det var bara att gå runt och andvända nödutgången.
 

Attachments

  • IMG_0756.JPG
    IMG_0756.JPG
    68,5 KB · Visningar: 179
Last edited:
Tack för uppdateringen. Har varit en del om Matthew på t.ex. Rapport ikväll. Hoppas det löser sig bra för dig. Låter märkligt att man stänger så många våningar på hotellet...
 

011430121

Medlem
Tack för uppdateringen. Har varit en del om Matthew på t.ex. Rapport ikväll. Hoppas det löser sig bra för dig. Låter märkligt att man stänger så många våningar på hotellet...
Självklart skall man ha respekt för varningar, och respektera döda och skadade i denna orkan, det är ju nästan 300 döda på Haiti men i Miami känns det lite överdrivit när butiker och resturanger håller stängt, inte många som jobbar knappt några taxi ut, folk hamstrar mat. Floria har drabbats hårt mera norrut än Miami.

IMG_0762.JPG
 
Jag tror dom vet vad dom gör eftersom detta är mer "vardag" för dom än oss här i norr.. Så även om vi kan tycka/tänka att vissa saker är överdrivna så ska man nog vara tacksam för säkerhetsåtgärderna dom faktiskt vidtar.
 

Anders R

Medlem
Och jag imorgon... Ringde SAS nyss inget besked om SK0953 går imorgon eller inte... är inte så sugen på att åka 07:05 till CPH och där få reda på att den är inställd...
 

Alf

Medlem
Rent vädermässigt borde det inte vara något problem att landa/starta på MIA. Orkanen befinner sig en bra bit norr om MIA. Vädret i MIA är just nu följande för flygplatsen:

METAR Miami, Miami International Airport
KMIA 070753Z 23011G18KT 10SM BKN024 OVC065 27/23 A2959 RMK AO2 SLP021 T02670233

TAF Miami, Miami International Airport
KMIA 070526Z 0706/0806 24015G25KT P6SM VCSH SCT010 BKN020 OVC060 FM071200 24013G20KT P6SM VCSH SCT020 BKN050 FM080000 24008KT P6SM FEW020 SCT050 BKN250

Prognosen för närmaste 24 tim säger att det kan bli upp till 25 knop i byarna. Detta är inga problem för flyget, dessutom ligger vinden nästan i banriktningen. Sedan skall man ju på ett säkert sätt kunna flyga utanför orkanen för att komma fram till flygplatsen och det borde gå som det ser ut just nu. Men det kan ju vara så att det är en hel del av infrastrukturen på flygplatsen som är förstört och måste repareras. Det är än så länge inga flygplatser öppna på östsidan av Florida.
 

palmen

Moderator
Rent vädermässigt borde det inte vara något problem att landa/starta på MIA. Orkanen befinner sig en bra bit norr om MIA. Vädret i MIA är just nu följande för flygplatsen:

METAR Miami, Miami International Airport
KMIA 070753Z 23011G18KT 10SM BKN024 OVC065 27/23 A2959 RMK AO2 SLP021 T02670233

TAF Miami, Miami International Airport
KMIA 070526Z 0706/0806 24015G25KT P6SM VCSH SCT010 BKN020 OVC060 FM071200 24013G20KT P6SM VCSH SCT020 BKN050 FM080000 24008KT P6SM FEW020 SCT050 BKN250

Prognosen för närmaste 24 tim säger att det kan bli upp till 25 knop i byarna. Detta är inga problem för flyget, dessutom ligger vinden nästan i banriktningen. Sedan skall man ju på ett säkert sätt kunna flyga utanför orkanen för att komma fram till flygplatsen och det borde gå som det ser ut just nu. Men det kan ju vara så att det är en hel del av infrastrukturen på flygplatsen som är förstört och måste repareras. Det är än så länge inga flygplatser öppna på östsidan av Florida.
Vi brukar ju försöka hålla oss från förkortningar, och alla dessa bokstäver och siffror blir total nonsens för oss som inte förstår "väder-terminologi" eller vet vad det är för något. Går det där att sammanfatta på något sätt? Eller betyder det att i 24h kommer det blåsa upp till 25 knop? Väldigt långt sätt att uttrycka det på i så fall.
 

Resenären

Medlem
Kikar just nu på CNN, som rapporterar att orkanen "missade Miami", som tur var.
"Alla dessa kanaler hade gjort att Miami kunnat se ut som översvämmat New Orleans", var en kommentar.

CNN HD Passion to Portfolio 10-07 11-39-18.jpg
 

Alf

Medlem
Vi brukar ju försöka hålla oss från förkortningar, och alla dessa bokstäver och siffror blir total nonsens för oss som inte förstår "väder-terminologi" eller vet vad det är för något. Går det där att sammanfatta på något sätt? Eller betyder det att i 24h kommer det blåsa upp till 25 knop? Väldigt långt sätt att uttrycka det på i så fall.

Sorry, jag bara kopierade aktuellt väder för MIA enligt den internationella kod som piloterna inhämtar när dom planetar sin flygning. Skall försöka förklara det enkelt med inriktning på vindinformationen.

METAR innehåller aktuellt väder för flygplatsen och uppdateras varje halvtimme. Den börjar med tiden för utfärdandet, sedan kommer vinduppgiter i detta fall är vindriktningen 230 grader och styrkan 11 knop med vindbyar upp till 18 knop. Resten kan vi lämna därhän, det handlar om olika molnskikt och temperatur som är 27 grader samt tilläggsinformation.

TAF är benämningen på flygplatsprognos som kan vara utfärdad för olika tider. Just denna prognos gäller för 24 timmar från utfärdandet. Den är ju viktig för piloterna när flygningen planeras så man vet vad som väntar när man skall landa. På en långflygning behöver man minst en 12 timmars prognos. Denna är ännu mer kryptisk att tolka men när det gäller vinden så står det i vindgruppen att vinden beräknas till vindriktning 240 grader med vindstyrka i medel på 15 knop och vindbyar upp till 25 knop. Det som anges är vad vinden max beräknas bli, kan givetvis även bli lägre.

Jag vet inte om jag uttryckt mej så att det blir mer förståeligt, det är en egen liten värld det här med flygväder. Egentligen är det tvärtemot vad du antar, detta med koder är ett kort sätt att beskriva vädret på. Att det ser ut som det gör är att man är väldigt konservativ när det gäller vissa delar inom flyget. Dessa koder härstammar nästan från den tid man använde telegrafi för att sända meddelanden. Idag borde man kunna sända och presentera allt i klartext men så är det inte ännu. Varenda flygplats på hela jordklotet rappoterar i dessa koder.

För den som använder vissa flygplatsappar med väderinformation finns det i några en översättning av dessa koder till mer läsbar text som är lättare att förstå men jag lyckades inte kopiera in översättningen så därför fick det bli originalen.
 
Toppen