Senaste nytt

Hur ska man tolka platstillgång på flyget?

Skrev detta i ett PM till vår fantastiske guide Dr Miles igår istf att posta här, och jag citerar svaret jag fick

Först vill jag ge dig en gigantisk eloge för den sakliga och snabba respons du ger till alla här på forumet. Helt unikt vill jag påstå. Du och ett antal andra mods gör verkligen att sajten håller hög klass.

Eftersom du är så insatt så undrar jag också om du vet varför kodningen på platstillgång ibland visar bokstäver (som i min fråga idag) och en 0:a i andra exempel. Jag kan inte tolka nollan annorlunda än den bokstav som säger att inga platser finns (väntelista eller ej). Har du lust att förklara? Säkert fler än jag som undrar, så om du vill ta det i tråden så är det väl ok?

Återigen, stort tack för det enorma jobb du lägger ner.

Doktorns svar var

Det beror på POS (Point of Sales).
När man använder ExpertFlyer, får man välja två POS. Ett är USA, ett är UK (Storbritannien).
T ex SK963 från Stockholm till Hong Kong på 7:e okt 2016.

POS: USA
Kod:
SK 963
ARN 16/10/07 15:00
HKG 16/10/08 7:20
333
C2 D2 Z0 R0 J0
Y4 S4 B0 P0 A0
E4 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G1 N0

POS: UK
Kod:
SK 963
ARN 16/10/07 15:00
HKG 16/10/08 7:20
333
C2 D2 ZC RL JC
Y4 S4 BC PC AC
E4 ML HL QC VC WC UC KC LC TC OC G1 NL

Som du ser, POS UK visar vilka bokningsklasser tillåter waitinglist (xL) och inte (xC).
Om man köper biljett i Sverige, tror jag att POS UK visar mer korrekt data än POS USA.
Hoppas det hjälper någon annan som undrar över kodningen för tillgängliga platser (eller platser som flygbolaget är villiga att sälja)
 

AABack2ARN

Medlem
Det är värt att notera att i detta fall är de bokningsbara klasserna faktiskt lika mellan de olika POS:en. Det finns dock exempel då platstillgången skiljer sig åt mellan POS och min erfarenhet är att man kan använda sig av UK för allt utom US för att få hyggligt rättvisa resultat.

En annan fråga man kan ställa sig är om en bokningsklass indikerar C (för Closed) kommer den då vara stängd hela tiden till avgång och således meningslöst att försöka hitta exempelvis en Z-klass biljett på flyget ovan? Jag har sett flera exempel på när en bokningsklass öppnas närmare avgång utan bokstaven indikerar mest att just nu kan du inte väntlista dig i den bokningsklassen på just detta specifika flyg.
 

agehall

Medlem
Det finns dock exempel då platstillgången skiljer sig åt mellan POS och min erfarenhet är att man kan använda sig av UK för allt utom US för att få hyggligt rättvisa resultat.

Det är högst oklart hur många olika zoner flygbolag använder för POS, UK brukar stämma bra för EU och US för nordamerika. I asien vet jag inte vad som stämmer bäst för där har jag för liten erfarenhet.

En annan fråga man kan ställa sig är om en bokningsklass indikerar C (för Closed) kommer den då vara stängd hela tiden till avgång och således meningslöst att försöka hitta exempelvis en Z-klass biljett på flyget ovan?

C, L och 0 har egentligen ungefär samma betydelse i praktiken - dvs du kan inte boka en biljett i den bokningsklassen just nu. "Problemet" är att revenue management kan ändra på tillgången 1ms efter att man tittade på den.

Som jag alltid brukar påpeka - många sätter allt för stor tilltro till dessa siffror och ger dem betydleser de inte alls har. De visar vad flygbolag vill sälja vid en viss tidpunkt, inte hur den faktiska tillgången på stolar ombord ser ut. De är helt fiktiva och kan visa att 9 biljetter finns till försäljning trots att alla stolar ombord redan är bokade. Går man igenom den här tråden är det väl ett eller två inlägg där frågan om platstillgång faktiskt är berättigad och fyller en mening men i de flesta fall får man ingen värdefull information för situationen.
 

ZZZebra

Medlem
Går man igenom den här tråden är det väl ett eller två inlägg där frågan om platstillgång faktiskt är berättigad och fyller en mening men i de flesta fall får man ingen värdefull information för situationen.

Vad är en berättigad förfrågan enligt dig? Undrar hur du vet vad frågaren skall ha uppgiften till i de fall då det inte uttryckligen står?

Själv har jag använt den som en parameter vid uppgraderingsbud. Skulle vara intressant och se en korrelation mellan uppgraderingsbuden på SAS och vid budtillfället gällande beläggningsläge.

Nu betalar man först om uppgraderingen går igenom, men med Optiontown var det mindre roligt att ligga ute med pengarna, det blir ju en del om man ska göra det för t ex 3 personer tor på LongHaul till C.

Och ja, jag är mycket väl medveten om att man ska boka i den klass man vill åka. Men för de som åker i tjänsten är detta inte alltid möjligt, så ni får ha överseende med dem :)
 

agehall

Medlem
Vad är en berättigad förfrågan enligt dig? Undrar hur du vet vad frågaren skall ha uppgiften till i de fall då det inte uttryckligen står?

Först och främst ska jag förtydliga att var och en givetvis får ställa vilka frågor de vill. Det jag menar är att svaret på frågan inte tillför någon information som är väsentlig. Om vi tar fallet med att fråga om hur platser ser ut inför en ev uppgradering så är det exakt lika relevant som att fråga vilken färg på tröja jag hade igår.

Enda gången det egentligen är vettigt att titta på platstillgång är när man letar efter en rutt AAA-ZZZ och behöver hitta en viss bokningsklass hela vägen, men då är det inte en viss flight man vill titta på utan alla tänkbara kombinationer för rutter och då är man tillbaka i att en sökmotor som ITA Matrix är bättre.

Själv har jag använt den som en parameter vid uppgraderingsbud. Skulle vara intressant och se en korrelation mellan uppgraderingsbuden på SAS och vid budtillfället gällande beläggningsläge.
Och det är här jag menar att det absolut största missförståndet ligger. Siffrorna man får ut visar INTE bokningsläget - de visar vad flygbolaget är villiga att sälja och eftersom det är två HELT FRIKOPPLADE saker, så är det inte relevant att titta på. Hade vi kunnat tala om hur bokningsläget såg ut hade det varit högst relevant, men det går inte.
 

ZZZebra

Medlem
Och det är här jag menar att det absolut största missförståndet ligger. Siffrorna man får ut visar INTE bokningsläget - de visar vad flygbolaget är villiga att sälja och eftersom det är två HELT FRIKOPPLADE saker, så är det inte relevant att titta på. Hade vi kunnat tala om hur bokningsläget såg ut hade det varit högst relevant, men det går inte.

Jag känner mycket väl till att det inte är bokningsläget utan vad som de är villiga att sälja.

Men jag gör ett antagande om att om bolaget inte vill sälja en enda biljett i önskad kabinklass (alla bokningsklasser = 0/C/L) så är min möjlighet att få igenom en uppgradering mindre än om det finns god platstillgång, dvs 9 i önskade bokningsklasser. Mitt antagande baserar sig egna uppgraderingar där uppgraderingarna oftare gått igenom vid 9'or och avslagits vid 0'or, även om givetvis det omvända hänt.

Så du får gärna förklara varför mitt antagande ovan är fel, om det stämmer ibland eller alltid är fel samt vad du baserar det på.
 

palmen

Moderator
Själv har jag använt den som en parameter vid uppgraderingsbud. Skulle vara intressant och se en korrelation mellan uppgraderingsbuden på SAS och vid budtillfället gällande beläggningsläge.
Vad skulle man ha för nytta av detta? Om jag lägger ett bud 9 månader innan avresa när det inte har sålts en enda plats i Business, vad får man då ut av siffrorna?
 

ZZZebra

Medlem
Vad skulle man ha för nytta av detta? Om jag lägger ett bud 9 månader innan avresa när det inte har sålts en enda plats i Business, vad får man då ut av siffrorna?

Helt riktigt, jag glömde nämna att tidsfaktorn är en viktig aspekt. Jag har dock betydligt kortare framförhållning på de flesta av mina resor (1-4 veckor) och då känns det mer relevant att titta på siffrorna i bokningsklasserna.
 

palmen

Moderator
Helt riktigt, jag glömde nämna att tidsfaktorn är en viktig aspekt. Jag har dock betydligt kortare framförhållning på de flesta av mina resor (1-4 veckor) och då känns det mer relevant att titta på siffrorna i bokningsklasserna.
Jo viss relevans finns det väl helt klart, men på en del linjer verkar det inte helt ovanligt att de säljer 10 businessbiljetter sista 2 dygnen.
 

ZZZebra

Medlem
Jo viss relevans finns det väl helt klart, men på en del linjer verkar det inte helt ovanligt att de säljer 10 businessbiljetter sista 2 dygnen.

Jag ifrågasätter inte din uppgift, men om du avser SAS så hoppas jag för deras egen skull att det är väldigt ovanligt, med tanke på att det finns 32 resp. 40 platser så skulle det motsvara 25-33% av C-platserna går de två sista dagarna.
 
Toppen