Senaste nytt

Söker flygbiljetter till romantisk semester (poängresa)

joinosc

Ny medlem
Hej!

Efter ett års slit har jag samlat rejält med ebb och har en 2-4-1 amex voucer. Målet är att åka någonstans varmt och gärna med first class, eftersom varken jag eller sambon gjort det tidigare.

Eftersom det finns så mycket kunskap här på forumet tänkte jag därför be om hjälp :)

  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Tänker mig Mauritius, Cancun eller liknande. (Ej Thailand)
  3. När vill/behöver du resa ut? 27:e december +/- 7 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Flexibelt
  5. Hur länge vill du vara borta? minst 9 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? I first class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) -
  10. Vad är det viktigaste för dig? Lyxig flygupplevelse med bra desitnation!
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kanske övernattning kapstaden?

Jag är inte ute efter exakta flygdatum med exakta priser, utan mer tips på vart ni skulle tips om att åka, med vilket bolag och ungefärligt pris i form av poäng.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

taxvalp

Medlem
Välkommen hit, @joinosc !

Generellt kan sägas att det blir svårt att hitta bonusresor oavsett kabinklass till populära soliga destinationer den tid du vill resa. Till rena semesterdestinationer (Cancun, Mauritius) finns det sällan bolag som flyger med första klass men med lite tur kan du hitta en linje som täcker större delen av resan. Se den utmärkta tråden Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor för att se vilka första klass-linjer som finns att välja bland för EB-poäng.

Lycka till i jakten!
 

joinosc

Ny medlem
Tack så mycket @taxvalp! :)

Då återstår med andra ord följande flygblog
  • Air China
  • Air India
  • ANA
  • Asiana
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • THAI
  • United
Känns som att Swiss eller Lufthansa blir "billigast" alternativt mest bekvämt med kort första flight.

Tittar på alternativen från Stockholm till
  • München-Mexico City (Lufthansa)
  • München-Kapstaden (Lufthansa)
  • Frankfurt-Buenos Aires (Lufthansa)
  • Frankfurt-Rio de Janeiro (Lufthansa)
  • Frankfurt-Johannesburg- MRU/AML (Lufthansa)
  • Zürich-Johannesburg (Swiss) - Johannesburg - MRU/AML
Någon som har erfarenhet av någon av flygningarna i First?

Jag var i kontakt med bokningscentret för bonusresor, vet inte om jag hade otur med handläggaren men hon var extremt dålig på engelska och det var besvärligt att försöka hitta datum och resemål via henne. Vad jag förstått det som så är det enda sättet att boka? Vad rekommenderar ni för att hitta möjliga flygrutter, Matrix Airfare och sedan kolla om det finns bonusplatser lediga?
 

blobloblo

Medlem
Känns som att Swiss eller Lufthansa blir "billigast" alternativt mest bekvämt med kort första flight.

När du bokar en bonusresa med eurobonus så betalar du poäng för den dyraste bokningsklassen oavsett ben. Du kan åka ARN - FRA - MEX för lika många poäng som FRA - MEX.

Tycker du borde läsa följande tråd (första inlägget) innan du frågar mer :) SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
Jag var i kontakt med bokningscentret för bonusresor, vet inte om jag hade otur med handläggaren men hon var extremt dålig på engelska och det var besvärligt att försöka hitta datum och resemål via henne. Vad jag förstått det som så är det enda sättet att boka? Vad rekommenderar ni för att hitta möjliga flygrutter, Matrix Airfare och sedan kolla om det finns bonusplatser lediga?
Om du bokar endast SAS/Wideroe flygningar (inkl. flighten som flygs av bl a Blue 1, Flybe, Cimber), kan du boka online på SAS.se och applicera Amex 2-4-1 voucher online. Men då kan du inte boka andra flygbolags flygningar och inte i First class heller.
 

Glenn E

Medlem
Om du ska till Cancun blir det krångligt att åka via Mexico City för det finns inga direktflyg för eurobonus poäng till Cancun därifrån.
Enklast är Lufthansa via någon stad i USA eller Kanada.
 

palmen

Moderator
Du kan inte boka Swiss First med Eurobonus-poäng så det alternativet går bort direkt.
Störst möjlighet att boka något soligt är nog på Lufthansas destinationer då First släpps 14 dagar innan, jag har dock ingen koll på vart man lämpligast åker under jul/nyår för att hitta 2 platser. Finns nog risk att rätt många vill åt just bonusplatser runt den tidpunkten.
 

Vaniljvodka

Medlem
Dessutom: Innan du ringer Tallinn nästa gång så är det bra om du redan har kollat tillgänglighet på de rutter du vill åka. Det gör du via United.com (samt ANA gällande flyg med ANA och Singapore). Om du själv har full koll på vad som gäller innan du låter agenten söka och göra din bokning så minimerar du risken för strul. Sen ska det sägas att den tillgänglighet du sett inte alltid ses av agenten i Tallinn. Ibland kan det då funka att lägga på och ringa på nytt. Ibland inte. Har du väldigt specifika datum du måste åka på så får du acceptera att vara flexibel gällande destination och flygplansmodeller etc.
 
Toppen