Senaste nytt

Vad gör man i Umeå en lördag/söndag?

Erik M

Medlem
Guitars - the museum
Förvånansvärt kul även för den som inte är gitarrnörd. Men BARA om man får en guidad tur!

DUÅ och Open/Closed
Mycket kunniga killar som driver delikatessbutik som blir intim bar med prisbelönta drinkar på kvällen.
 

Erik M

Medlem
Costas rosteri
Mycket trevlig kafferostare tillika baristanestor.

Promenad längs älven
Nyanlagd lång promenad mitt i stan. Varning för Pokémon. Gå nedströms tills det ser tråkigt ut. Gå uppströms nästan hur långt som helst. Eller cykla!
 

Lauda 777

Medlem
Finns mycket bra restauranger i Umeå, så jag föreslår att du äter! :)

Vezzo: Vapianoliknande koncept men GRYM Pizza. Testa deras Calzone, van pizza sm har jag för mig:
Google Maps

Lottas krog: Klassiker! Gott om olika ölsorter och rejäl bra mat.
Google Maps

Gotthards Krog: Några pinnhål upp, spännande meny och mysig miljö. Otroligt välkomponerade rätter smakmässigt!
Google Maps
 

ARNBER

Medlem
Du borde ha fika på Skogis, jägmästarnas studentklubb men tror inte att du student längre... (och jag inte heller tyvärr)

Pipes of Scotland är en fint pub med roligt, blandat folk. Sen måste du går till Norrlands bästa Bildmuseet, och besöker konst- och designhögskolan vilken är en av världens bästa Designhögskolan i Umeå bland världens bästa - Umeå

Till slut kan du springa runt Nydalasjön och njuta av hösten
 

tobbe88

Medlem
Träningsanläggningen IKSU sport eller spa finns. PÅ Iksu sport finns pool och mycket olika träningsmöjligheter, det ligger på universitets området. Iksu spa ligger på umedalen, mer spa, men har även gym (buss nummer 1 från vasaplan). Bara ett stenkast bort från IKSU spa finns Le Garage, mycket trevliga måltider. Både lunch och middagar. Vid fint väder kan man man också gå i kulturparken som ligger där med och vandra längs älven
Restaurang med husmanskost i Umeå | Bistro le Garage

Om man gillar konst så kan man gå bildmuseumet vid konsthögskolan.

DUÅ är nästan ett måste, men det finns även tvåfiskare (ligger precis breddvid Gotthars). Trevlig lunch!
http://www.tvåfiskare.se/

Vezzo har goda pizzor men på sistående har de sjunkit ganska rejält pga deras dåliga anställningsvilkor/löner, tyvärr. För det goda pizzor.

Köksbaren är också väldigt trevligt att käka på. Både på kvällen och lördagsbrunchen. Dock måste man boka bord!
Köksbaren restaurang i Umeå | Köksbaren
 
Ingen mat på DUÅ. På kvällen när det blir Open/Closed kan man äta ost och kallskuret, eller deras barmacka. De ligger på samma inomhustorg som redan nämnda Gotthards, men där finns även Kulturbageriet och Två Fiskare.
Restaurang, dock inte i centrum utan i en stadsdel några kilometer bort, av samma ägare som Köksbaren är Le Garage. Le Garage ligger alldeles intill Umedalens Skulpturpark. Annars är bildmuséet också intressant.
Den restaurang som siktar högst (när jag var där så var maten riktigt bra, men servicen var inte i nivå med prislappen) är Hunger & Törst.

Sedan är/var Umeå veganismens huvudstad, och en röd stad, så på söndagar finns det veganska Folkök nere i hamnmagasinet.
 
Toppen