Senaste nytt

Finnair biljett med cathay pacific

ymmot123

Medlem
Hej.
Jag har en Finnair biljett ( Ekonomi) med silver kort hos Finnair.
På hemresan så reser jag CEB-HKG-HEL-GOT.
Mellan CEB-HKG är det Cathay Pacific som trafikerar. Vilka bagage regler skall man gå efter ?
Jag hoppas på Finnair då jag då får ta med mig 2*23 kg.
på Biljett står endast 1pc trots att jag har silver kort.

Tommy
 

AABack2ARN

Medlem
Med stor sannolikhet kommer du bara få en väska. Du får egentligen bara en väska på Finnair (vilket biljetten anger) också men tack vare ditt kort bjuder Finnair på avgiften för den andra väskan. Cathay har ingen anledning att bjuda dig på en väska då en extra väska inte är en förmån inom oneworld annat än för Emerald-medlemmar. Men det kan vara värt att testa.
 

ymmot123

Medlem
Med stor sannolikhet kommer du bara få en väska. Du får egentligen bara en väska på Finnair (vilket biljetten anger) också men tack vare ditt kort bjuder Finnair på avgiften för den andra väskan. Cathay har ingen anledning att bjuda dig på en väska då en extra väska inte är en förmån inom oneworld annat än för Emerald-medlemmar. Men det kan vara värt att testa.

Hej.
tack för ditt svar. Ja efter denna resan är man uppe i guldnivån :)

Jag fick nu svar från ett email från Finnair, de säger att det är Finnairs bagage regler som gäller för resan Cebu Göteborg.
Hello,
Finnair is the most significant carrier (IATA) on your trip, so baggage allowance goes according the Finnair rules.
 

mha321

Medlem
Hej.
tack för ditt svar. Ja efter denna resan är man uppe i guldnivån :)

Jag fick nu svar från ett email från Finnair, de säger att det är Finnairs bagage regler som gäller för resan Cebu Göteborg.
Hello,
Finnair is the most significant carrier (IATA) on your trip, so baggage allowance goes according the Finnair rules.

Något säger mig att du fortfarande kommer att få betala för den på flygplatsen. Men med referens till det där svaret bör du få tillbaka pengarna från Finnair i efterhand.
 

fcx

Medlem
Hej.
tack för ditt svar. Ja efter denna resan är man uppe i guldnivån :)

Jag fick nu svar från ett email från Finnair, de säger att det är Finnairs bagage regler som gäller för resan Cebu Göteborg.
Hello,
Finnair is the most significant carrier (IATA) on your trip, so baggage allowance goes according the Finnair rules.

Det är korrekt att det är Finnairs regler som gäller, dvs det ingår en väska samt att du får ta med en extra väska när du reser med ett Finnairflyg.

Vill du ha två väskor på Cathay så får du betala för den andra, men svaret från kundtjänst är upplagt för att misstolkas...
 

ymmot123

Medlem
Det är korrekt att det är Finnairs regler som gäller, dvs det ingår en väska samt att du får ta med en extra väska när du reser med ett Finnairflyg.

Vill du ha två väskor på Cathay så får du betala för den andra, men svaret från kundtjänst är upplagt för att misstolkas...

tack FCX.
Då får jag betala för den andra väskan om jag behöver ta med så mycket.
Ha en trevlig kväll. :)
 

AABack2ARN

Medlem
Hej.
tack för ditt svar. Ja efter denna resan är man uppe i guldnivån :)

Jag fick nu svar från ett email från Finnair, de säger att det är Finnairs bagage regler som gäller för resan Cebu Göteborg.
Hello,
Finnair is the most significant carrier (IATA) on your trip, so baggage allowance goes according the Finnair rules.

Det krävs dock att du kommer upp till Platinum för att du förmånen om ett extra baggage skall gälla över hela oneworld-alliansen. Men du är en bra bit på väg.
Tvingas du betala i Cebu så tycker jag du skall skicka in en fråga till Finnair när du kommer hem för att få höra vad de säger. Svaret från kundservice är ju inte kristallklart...
 

apknug

Medlem
Det krävs dock att du kommer upp till Platinum för att du förmånen om ett extra baggage skall gälla över hela oneworld-alliansen. Men du är en bra bit på väg.
Tvingas du betala i Cebu så tycker jag du skall skicka in en fråga till Finnair när du kommer hem för att få höra vad de säger. Svaret från kundservice är ju inte kristallklart...
Det är Super dunkelt, reklammera gärna redan nu för att du har fått felaktig rådgivning från finnair som jag uppfattat svaren i tråden.

Annars ställer du frågan igen till finnair med alla specifika detaljer, lite surt att stå där med fel info...

Har haft samma problem med sas kundtjänst men det är ofta kommunikations missar!

Jag menar nog dock att Finnair har rätt med Most signifikant carrier, deras regler ska gälla på hela sträckan. Har du högre status, platinum, så får du även extra bagage på en stand alone flight med One world! Som jag tolkar reglerna.
 

Dr. Miles

Expert
Det är Super dunkelt, reklammera gärna redan nu för att du har fått felaktig rådgivning från finnair som jag uppfattat svaren i tråden.

Annars ställer du frågan igen till finnair med alla specifika detaljer, lite surt att stå där med fel info...

Har haft samma problem med sas kundtjänst men det är ofta kommunikations missar!

Jag menar nog dock att Finnair har rätt med Most signifikant carrier, deras regler ska gälla på hela sträckan. Har du högre status, platinum, så får du även extra bagage på en stand alone flight med One world! Som jag tolkar reglerna.
Enligt tidigare diskussioner i forumet, Most Signinficant Carrier (MSC) regler gäller endast vad som ingår i biljetten, inte extra förmåner som kommer från statusen.
 
Last edited:

apknug

Medlem
Enligt tidigare diskussioner i forumet, Most Signinficant Carrier (MCT) regler gäller endast vad som ingår i biljetten, inte extra förmåner som kommer från statusen.
Där finns helt klart en poäng. Står det inte 2 Pieces eller polarrulle på biljetten kommer troligen inte cathay eller vem det nu var att leverera det.

Detta är dock regler som härstammar från den gamla goda tiden då iata gjorde skäl för sitt namn och flygbolag accepterade alla full fare biljetter utställda på vilket flygbolag som helst.

Här tolkar jag det som ett servicekoncept som bör levereras inom hela hela alliansen.

TS är utlovad denna tjänst, från kundservice, och bör reklammera om ts inte erhåller densamma.
 
Toppen